У системі ProZorro розпочне роботу автоматизована система ризик-індикаторів, яка дозволить через аналіз електронних даних виявляти підозрілі тендери. Про це повідомив перший заступник міністра економічного розвитку і торгівлі Максим Нефьодов, передає Український кризовий медіа-центр.
«Ми можемо оцінити сам тендер: наскільки якісною є інформація, наскільки статистично вірогідна була участь у ньому учасників, наскільки логічно ці учасники себе поводили і так далі. […] Наше завдання – підвищити загальну якість і зменшити кількість неправомірних дискваліфікацій, спростити доступ ринку до закупівель і прибрати помилки, які не є 100% навмисними, аби на цьому ландшафті було краще видно тих, хто порушує свідомо», – розповів Нефьодов.
Він також зазначає, що методологію системи розробляли спільно з міжнародними фахівцями з Угорщини, Чехії і Великої Британії, враховуючи досвід інших країн. Вона побудована на світовому стандарті відкритих даних.
«Система, яку ми представляємо, повністю автоматизована і виключає людський фактор – комп’ютер сам обраховує все», – зазначив директор програми інноваційних проектів Transparency International Україна Віктор Нестуля.
Наразі у системі працює 16 ризик-індикаторів, згодом планується розширення до 60. Розробники зазначають, що спрацювання одного індикатора не є однозначним сигналом про порушення. Причиною може бути недбала підготовка документів або специфіка певних сегментів ринку. Проте якщо спрацьовує одразу певна кількість індикаторів, фахівці почнуть з’ясовувати деталі.
Є також індикатори, які прямо сигналізують про порушення закону – наприклад, несвоєчасна публікація документів переможця тендеру, неправомірна дискваліфікація у процедурі, коли переможець торгів обраний без тендерної документації, завищені банківські гарантії тощо.
За результатами моніторингу інформацію про підозрілі тендери направлятимуть до Державної аудиторської служби і правоохоронців.
Також повідомляється, що до Верховної Ради подали відповідний законопроект, який розширює права Держаудитслужби у цій сфері.
«Це значно ефективніше, ніж у ручному режимі дивитися за сотнями і тисячами тендерів, і це знімає питання до самих правоохоронних органів, чому вони перевіряють конкретного бізнесмена. А машині все одно, як звати конкретного замовника», – зазначив Максим Нефьодов.