Верховна Рада України затвердила в першому читанні президентський проект закону про особливості державної політики щодо забезпечення державного суверенітету України над тимчасово окупованими територіями Донецької і Луганської областей, передає Інтерфакс-Україна.
Відповідний законопроект у першому читанні підтримали 233 народні депутати.
Перед голосуванням перед трибуною Верховної Ради сталася сутичка між народними депутатами фракції «Блок Петра Порошенко» і міжфракційного об'єднання «Свобода». Під час голосування бійка припинилася, проте близько двох десятків депутатів перебували біля трибуни, а не на місцях для голосування.
У преамбулі законопроекту вказують, що Росія ініціювала, організувала і підтримувала терористичну діяльність в Україні, здійснює збройну агресію проти України і тимчасову окупацію частини її території, а також відзначається, що збройні сили РФ, підтримувані нею військові формування та окупаційні адміністрації в окремих районах Донецької та Луганської областей грубо порушують досягнуті міжнародні домовленості.
У документі визначені також території в Донецькій і Луганській областях, які Україна визнає тимчасово окупованими, – сухопутна територія і внутрішні води в межах окремих районів і населених пунктів, де збройні сили РФ і окупаційна адміністрація встановили і здійснюють окупаційну владу і загальний контроль Росії. Окупованими також визнаються внутрішні морські води і територіальне море України, прилеглі до окупованої сухопутної території, а також повітряний простір на ній.
Кордон тимчасово окупованих територій Донбасу визначатиме Міністерство оборони України за поданням Генерального штабу Збройних сил.
«Тимчасова окупація Російською Федерацією територій в Донецькій і Луганській областях, які вказані в пунктах 1-3 частини першої статті 1 цього закону, є нелегітимною і не створює для Російської Федерації ніяких територіальних прав», – сказано в законопроекті.
Згідно з документом, за фізичними особами, незалежно від набуття ними статусу внутрішньо переміщених осіб чи іншого спеціального правового статусу, за юрособами зберігається право власності та інші та інші права на майно, в тому числі на нерухомість на тимчасово окупованій території.
Аналогічна ситуація прописана і щодо прав власності держави, територіальних громад населених пунктів, державних органів, органів місцевого самоврядування на тимчасово окупованій території Донбасу.
Пропонується визначити також особливості введення воєнного стану у відповідь на російську агресію. Відповідно до законопроекту, в разі введення воєнного стану в окремих місцевостях у зв'язку з російською збройною агресією в Донецькій і Луганській областях: в день набрання чинності актом Президента про створення військової адміністрації припиняються повноваження обласного, районного, сільських, міських і районних у містах рад, їх виконавчих апаратів, посадових і службових осіб місцевого самоврядування, які працюють в цих органах, старост – в разі утворення відповідної обласної військової адміністрації.
Районні, обласні військові адміністрації здійснюють на відповідній території, поряд з повноваженнями місцевих державних адміністрацій, повноваження щодо впровадження та здійснення заходів правового режиму воєнного стану. Військові адміністрації здійснюють свої повноваження до дня першого засідання першої сесії відповідної ради, обраної після скасування воєнного стану.
Напрямок, координацію і контроль за діяльністю обласних військових адміністрацій з питань забезпечення оборони, громадського порядку та безпеки, здійснення заходів правового режиму воєнного стану здійснює Об'єднаний оперативний штаб Збройних сил України при загальному керівництві Генерального штабу ЗСУ, а з інших питань – Кабінет міністрів України в межах своїх повноважень.
Генеральний штаб здійснює повноваження щодо організації підготовки та здійснення загального керівництва ВСУ, сполуками, частинами і органами інших військових формувань та правоохоронних органів під час виконання ними заходів правового режиму воєнного стану.
Об'єднаний оперативний штаб ЗСУ здійснює безпосереднє керівництво силами і засобами ВСУ, інших військових формувань, які залучаються до здійснення безпосередньо в Донецькій і Луганській областях заходів щодо забезпечення національної безпеки і оборони та правового режиму воєнного стану.
Крім того, об'єднаний оперштаб за погодженням з СБУ і профільним центральним органом виконавчої влади буде визначати порядок в'їзду та виїзду людей, а також переміщення товарів на тимчасово окуповану територію Донбасу і з неї.
Документ передбачає, що Кабінет міністрів України веде постійний моніторинг ситуації з дотриманням прав і свобод людини і громадянина та документує факти порушень на тимчасово окупованих територіях Донецької та Луганської областей. За результатами моніторингу, уряд повинен надати таку ж інформацію міжнародним організаціям, формує правову позицію і консолідовану претензію України до РФ для реалізації міжнародно-правової відповідальності Росії за збройну агресію.
«Держава Україна не несе відповідальність за протиправні дії Російської Федерації як держави-агресора, її збройних сил, інших військових формувань та окупаційної адміністрації на тимчасово окупованих територіях в Донецькій і Луганській областях», – йдеться в законопроекті.