Банки розповіли, чому блокують рахунки клієнтів

Чинне законодавство не містить прямої заборони для банків систематично проводити перевірку даних клієнтів

Фото: Shutterstock

Право на блокування рахунків виникає у фінансових установ в межах проведення процедури ідентифікації та верифікації клієнтів банку, під час якої клієнт-фізична особа зобов’язан надати банку копії паспорта та ідентифікаційного коду. Про це в коментарі Mind повідомила юрист правової групи «Побережнюк і партнери» Софія Кикіш.

Юрист зазначила, що чинне законодавство не містить прямої заборони для банків систематично проводити перевірку даних клієнтів, оскільки однією з підстав для проведення ідентифікації є виникнення у банку підозри стосовно клієнта.

Разом з цим положенням про здійснення банками фінансового моніторингу, затвердженим Постановою правління НБУ від 26.06.2015 року № 417 на яке посилаються банки при блокуванні рахунків, встановлено обов’язок проводити ідентифікацію клієнтів не рідше одного-трьох років, залежно від оціненого банком ризику легалізації кримінальних доходів/фінансування тероризму.

Однак банк може здійснювати уточнення інформації і частіше, оскільки клієнт погоджується з внутрішніми правилами, які діють у цій фінансовій установі, коли підписує відповідний договір.

«Так, у правилах відкриття рахунків більшості провідних банків передбачено, що на першу ж вимогу банку клієнт зобов’язаний надати копії ідентифікуючих документів для уточнення інформації. Призупинення обслуговування рахунку чи проведення конкретної операції передбаченаи як санкція за порушення клієнтом цього обов’язку. Таким чином, дії банків щодо блокування рахунків та вимоги надання ідентифікаційних документів загалом не суперечать положенням законодавства, проте банки зобов’язані в письмовій формі (якщо інша форма не передбачена договором) повідомити клієнта про необхідність надання документів та підставу, на якій вони вимагаються», – зазначає юрист.

Зі свого боку прес-служба Райффайзен Банка Аваль підтвердила, що практика блокування рахунків клієнта існує, якщо клієнт не надав банку оновлену ідентифікаційну інформацію.

«Відповідно до вимог регулятора, банк не має права обслуговувати клієнта, якщо не проведено його ідентифікацію (переідентифікацію). Разом із тим зазначаємо, що після надання клієнтом актуальної ідентифікаційної інформації до банку, співпраця поновлюється та рахунки розблоковуються», – йдеться в повідомленні.

У прес-службі ПриватБанку повідомили що не блокують рахунки клієнтів, однак нагадують їм про те, що термін валідності документів добігає кінця.

Раніше поширювалась інформація, що банки почали масово блокувати рахунки українців. 

Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у нашому Telegram-каналі Mind.ua та стрічці Google NEWS