Впровадження мита на імпорт дизельного палива і зріджений газ російського виробництва викличе зростання цін, послабить конкуренцію на ринку і не вирішить проблем українських нафтопереробних підприємств. Про це заявили експерти «Консалтингової групи А-95».
Вони вивчили скаргу «Укрнафти», «Укртатнафти» і «Укргазвидобування» в міжвідомчу комісію з міжнародної торгівлі, в якій попросили ввести мита на російське дизельне паливо і скраплений газ в розмірі 8,46% з підвищенням протягом п'яти років до 25,4%.
За словам експертів, основним аргументом компаній є демпінг з боку російських експортерів, який насправді не відповідає дійсності. Вони пояснили, що імпортні нафтопродукти, включаючи російські, продаються в Україну з преміями до світових котирувань. Так, на 2020 рік українські компанії уклали контракти на російське дизельне паливо з премією до європейських котирувань до $35/т, на скраплений газ – до $22/т.
Директор «А-95» Сергій Куюн пояснив, що у зв’язку із тим, що Україна є високо імпортозалежною, діюча зараз схема є «єдино правильною системою постачання нафтопродуктів», а мита, на яких наполягає низка українських компаній, «зруйнує цю конструкцію, призведе до зростання цін і підвищить ризики збоїв у забезпеченні паливом».
Найбільше постраждає ринок ДП. Експерти прогнозують, що вже на першому етапі впровадження мит, зростання цін на ДП складе мінімум 1,1 грн/л, на скраплений газ – 0,55 грн/л, що в національному масштабі означатиме збільшення витрат споживачів на 11 млрд грн в рік.
Основний удар припаде на агропромисловий комплекс, який буде змушений збільшити витрати на паливо слідом за різким зростанням цін на мінеральні добрива, що було викликане введенням в 2018 році загороджувальних мит на російські добрива.