Верховна Рада (ВР) у другому читанні в цілому підтримала прийняття закону про внутрішній водний транспорт. За законопроєкт № 1182−1-д проголосували 276 народних депутатів.
Як сказано в пояснювальній записці, законопроєкт передбачає створення Державного фонду внутрішніх водних шляхів у складі спеціального фонду держбюджету України для забезпечення судноплавства.
«Джерелами формування зазначеного спеціального фонду плануються: відсоток коштів акцизного податку з виробленого в Україні пального, акцизного податку з ввезеного на митну територію України пального, митних платежів, що сплачуються при поміщенні суден до митного режиму тимчасового ввезення з умовним частковим звільненням від оподаткування митними платежами», – сказано в документі.
Кошти Держфонду внутрішніх водних шляхів будуть спрямовані на:
Як повідомив міністр інфраструктури Владислав Криклій у своєму телеграм-каналі, новий закон дозволить збільшити вантажопотік до 30 млн тонн на рік, що призведе до економічного ефекту для держави у 13−16 млрд гривень щорічно.
Крім того, він дозволить підвищити конкуренцію на ринку, збільшити інвестиції завдяки рівним умовам і прозорим правилам, створити нові робочі місця.
Криклій зазначив, що понад 75% судноплавних шлюзів на Дніпрі перебувають у зношеному стані, і створення Держфонду розвитку внутрішніх водних шляхів допоможе вирішити цю проблему.
Новий закон, на думку міністра, буде стимулювати суднобудування і відновлення українських підприємств, а також лібералізацію ринку водних перевезень за рахунок допуску суден під іноземним прапором, що, своєю чергою, буде стимулювати міжнародну торгівлю.
Крім цього, прийняття закону допоможе провести дерегуляцію галузі шляхом введення безкоштовного проходження шлюзів і часткового звільнення суден внутрішнього плавання від зборів у морських портах, спростити адміністративні процедури при реєстрації суден та видачі кваліфікаційних документів, а також імплементувати європейські норми та привести українське законодавство у відповідність з європейським.
Документ також збільшує існуючі штрафи за порушення правил охорони порядку і безпеки плавання на морському транспорті, порушення правил користування морськими судами, правил пожежної безпеки тощо, одночасно поширюючи дію цих статей на внутрішній водний транспорт.
Серед іншого, встановлюється ряд нових штрафних санкцій за порушення порядку роботи внутрішнього водного транспорту, запроваджується регулювання користування водними мотоциклами.
Раніше глава делегації ЄС в Україні Матті Маасікас заявляв, що прийняття закону про внутрішній водний транспорт є важливим етапом у реалізації транспортної глави Угоди про асоціацію Україна-ЄС.