«Трохи не склалося»: Forbes склав рейтинг невиконаних обіцянок Ілона Маска за 5 років

Деякі з ідей залишилися лише на рівні фантазій, хоча й наробили шуму

фото Y Combinator

Кілька днів тому засновнику Tesla Ілону Маску довелося давати свідчення в суді через свою роль в поглинанні збиткової компанії-установника сонячних панелей SolarCity в 2016 році. Сумнівне рішення про угоду обернулося позовом від акціонерів Tesla, які побачили в діях мільярдера конфлікт інтересів: дане підприємство заснували двоюрідні брати Маска, а сам він був найбільшим інвестором і займав крісла в радах директорів обох компаній.

І хоча не кожна витівка Ілона Маска закінчується тим, що він опиняється в суді. Але багато з його ідей реалізуються не зовсім за наміченим планом.

Напередодні вердикту в справі SolarCity Forbes склав рейтинг великих нереалізованих проектів Маска за останні п'ять років.

Tesla Model 3 всього за $35 000

Цінник всього в $35 000 Tesla кілька років називала ключовою перевагою цієї моделі. У компанії Model 3 замислювалася як перший по-справжньому масовий електромобіль, а не продукт тільки для багатіїв. Проте після виходу Model 3 така ціна пропонувалася лише спочатку, а потім взагалі зникла. Зараз Tesla Model 3 в доступній комплектації пропонується за $40 000, а з урахуванням реєстраційних внесків і доповнень вартість електромобіля наближається до $50 000.

Вантажівки Tesla Semi

У листопаді 2017 року Маск представив футуристичну  електровантажівку, пообіцявши, що вона зможе долати 800 км на одному заряді. Маск стверджував, що Tesla Semi надійде в продаж наприкінці 2019-го, однак за станом липень 2021-го Tesla так і не оголосила ні конкретну дату старту продажів, ні розташування виробничого майданчика вантажівок. Крім того, в червні з компанії раптово звільнився Джером Гільєн, який керував розробкою вантажівок.

Спортивна Tesla Roadster

Цю модель Tesla представила в листопаді 2017-го разом з вантажівкою Semi. Маск тоді запевняв, що Roadster надійде в продаж в 2020 році, буде найшвидшим автомобілем і зможе проїжджати на одному заряді до 1000 км. Очікується, що приблизний цінник на заповітне диво інженерної думки складе близько $200 000, але конкретної дати старту продажів досі немає.

Гігафабрика Tesla під Берліном

Маск хотів, щоб перший завод акумуляторів Tesla в Європі відкрився в липні 2021-го. Левова частка будівельних робіт вже завершена, однак регулятори поки що не дозволили ввести його в експлуатацію. До того ж об'єкт зіткнувся з опором місцевих екоактивістів і загрозою штрафів за проблеми з водопостачанням і каналізацією. Зараз у компанії сподіваються на відкриття заводу до початку 2022 року.

Tesla на повному автопілоті

У жовтні 2016 року Маск оголосив про те, що всі автомобілі Tesla оснащуються необхідними обчислювальними потужностями, датчиками і камерами, які з часом дозволять перейти на автономне управління. Тоді підприємець вважав, що на перехід до повністю самостійного водіння піде 2-3 роки. Додатковий функціонал за $10 000 – по суті вдосконалена система автопілот – став доступний споживачам в пробному режимі в липні. Однак після нещасних випадків, які спричинили загибель людей, Tesla почала попереджати водіїв про те, що система «може вчинити неправильно в невідповідний час» і що користуватися нею необхідно з «особливою обережністю».

Мережа роботаксі Tesla

У жовтні 2019 року на заході Tesla Маск заявив, що до кінця 2020 го «на наших дорогах точно буде більше мільйона автоматизованих таксі». За його задумом, власники Tesla змогли б заробляти гроші на своїх автомобілях, передаючи їх в користування автономному сервісу замовлення поїздок, який контролювала б компанія. Але нічого подібного не сталося, і немає ніяких передумов до того, щоб в короткостроковій перспективі це стало можливо – чи хоча б законно.

Акумулятори Tesla нового покоління

У вересні 2020 го Маск з гордістю розповідав про більш ємну літієву батарею 4680 розміром з пивну банку. Мільярдер говорив, що нова модифікація буде на 56% дешевша і вміщатиме в себе уп'ятеро більше енергії в порівнянні з доступними сьогодні акумуляторами. Бізнесмен заявляв, що в лабораторії в Кремнієвій долині на стадії виготовлення знаходиться невелика партія батарей і що протягом 1-2 років компанія, ймовірно, запустить широкомасштабне виробництво. Досі терміни виробництва батарей нового типу невідомі, але затримками в їх виготовленні, очевидно, можна пояснити проблеми з запуском Semi і Roadster.

Сонячна енергетика і робочі місця

Штат Нью-Йорк витратив $950 млн на будівництво і оснащення фабрики з виробництва сонячних панелей в Буффало, великі надії на яку покладала фірма SolarCity. В обмін на цю щедрість компанія мала створити на об'єкті щонайменше 1460 робочих місць. В кінці 2016-го SolarCity була поглинута компанією Tesla. У грудні того ж року компанія Маска повідомила про те, що уклала з Panasonic угоду про виготовлення фотогальванічних елементів на фабриці в Буффало. Угода, як запевняла Tesla, дозволить щороку виготовляти на фабриці сонячні панелі на 1 гігават потужності.

Але в наступні роки обсяги випуску панелей залишалися неясними. У 2020-му Tesla відзвітувала про постачання сонячних панелей лише на 205 мегават – в чотири рази менше того, що SolarCity встановила в 2016 році, до поглинання. Крім цього, Tesla ледве підтримує на фабриці необхідну чисельність персоналу. У минулому році з об'єкта пішов Panasonic, і кількість працівників скоротилася ще сильніше. До кінця травня на фабриці працювало 1058 осіб, а до кінця поточного року компанія зобов'язана досягти цільового показника в 1460 співробітників або заплатити неустойку в розмірі $41 млн.

Нагадаємо, Ілон Маск не виключив, що Cybertruck виявиться провальним проектом.

Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у нашому Telegram-каналі Mind.ua та стрічці Google NEWS