Що сталося. Українські аграрні організації звернулися до влади Польщі с проханням побудувати на польській території широку залізничну колію 1520 мм, яка б з'єднала українську та литовську залізничні мережі, а також приєднала до них порт Гданськ.
Джерело. Про це йдеться в спільній заяві аграріїв.
Деталі. «Всеукраїнська аграрна рада разом з іншими учасниками Всеукраїнського аграрного форуму (ВАФ) звернулася до президента Республіки Польща Анджея Дуди та прем’єр-міністра Республіки Польща Матеуша Моравецького щодо прокладання широкої залізничної лінії з шириною колії 1520 мм територією Республіки Польща, що з’єднає українську та литовську залізничні мережі, а також приєднає до них порт Гданськ», – говориться в ній.
Зазначається, що одним з найбільших та найближчих європейських портів до України є Клайпедський порт (Литва), що має значні вільні потужності з перевалки та через який Польща також імпортує енергетичне вугілля. «Але через широку колію в країнах Балтії – 1520 мм, як і в Україні, та відповідні труднощі з переходом на європейську колію при сполучені з Республікою Польща виявляється неможливим реалізувати експортно-імпортний потенціал порту Клайпеди», – підкреслюється в документі.
Звертається увага, що альтернативні шляхи – використання автотранспорту чи контейнерів – не є достатньо пристосованими для транспортування масових навалочних вантажів (вугілля, руда, зернові, метал) на великі відстані та збільшують їх вартість до неконкурентного рівня.
«На нашу думку, прокладання залізничної лінії з шириною колії 1520 мм територією Республіки Польща, що з’єднає українську та литовську залізничні мережі, а також приєднає до них порт Гданськ, та використання її для перевезень як вантажів, так і пасажирів дозволяє вирішити вищезгадані проблеми», – йдеться у зверненні.
Окремо зазначається, що реалізація проєкту буде мати «значні позитивні фінансові та економічні ефекти» як для Польщі, так і для України «не лише через збільшення експортно-імпортних потужностей, а також через об’єднання економічного простору Республіки Польща, країн Балтії та України».
Аграрії пропонують реконструювати наявну залізничну мережу та побудувати суміщену колію, або ж побудувати окрему залізничну гілку «залежно від висновків експертних організацій».
Бекграунд. Українські порти працюють на 25–30% потужності через російське блокування інспекцій суден у Босфорі в рамках «зернової ініціативи».