Українська експортна інфраструктура в портах унаслідок останньої хвилі обстрілів із боку рф значно пошкоджена. Цей очевидний факт озвучила єврокомісар з питань транспорту Адіна Велян під час спільної пресконференції з віцепрем’єр-міністром з відновлення – міністром розвитку громад, територій та інфраструктури Олександром Кубраковим.
Зокрема, через обстріл минулої ночі з ладу було виведено навіть цивільну переправу – паромний пункт пропуску з Румунією «Орлівка».
«Ми обговорили ці атаки по Рені та Ізмаїлу… Ми можемо підтвердити, деякі об’єкти виведені з ладу, що не зробило наше завдання простішим, – зазначила єврокомісар. – З іншого боку, на Дунаї є не лише українські порти».
Після російських атак на порти Рені та Ізмаїл, а також обстрілів Одеси, що не припиняються, Єврокомісія збільшить обсяги використання всіх транспортних модулів для перевезення українського збіжжя на зовнішні ринки.
Які варіанти експорту українського збіжжя лишаються доступними? Зі слів Адіни Велян, ЄК розглядає весь Дунайський кластер в цілому, і з метою експорту української сільгосппродукції можуть бути використані інші можливості, зокрема румунські порти із залученням Сулінського каналу. «Ми бачимо це в поєднання зі збільшенням можливостей порту в Констанці та обговорювали потрібне для цього», – сказала вона.
Також серед заходів, що провадяться спільно з Україною, – створення умов для спрощення контролю та інших процедур на пунктах перетину кордонів. У рамках цієї співпраці вже діють пропускні пункти на кордоні, які разом розвинули Україна та Румунія.
Наскільки критичним є здійснення транзиту через Польщу та інші прикордонні країни, що обмежили імпорт зерну з України? Дуже критичним.
Адіна Велян висловила сподівання на збільшення потужності «коридорів солідарності» ЄС, зокрема через Польщу. Обсяги перевезень з України цим маршрутом зменшилися втричі проти попереднього року.
Наголосимо, що це відбулося не лише через «антиаграрний» демарш проти України, а й через більш активне за 2022 рік використання морського експортного шляху, що закрився лише в липні.
«Ми розглядаємо ймовірний обсяг сільськогосподарських товарів з України та дотримання зобов’язань. Маю сказати: досі існують невикористані можливості на інших (напрямках. – Mind) «коридорів солідарності», наприклад у Польщі. Ми сподіваємось, що зі збільшенням застосування таких можливостей, як це було, зокрема, на початку (тому що ми бачили зменшення пізніше), ми зможемо збільшити цифри до 4 млн тонн на місяць», – зазначила єврокомісар.
З іншого боку, всі сторони згодні, що «коридори солідарності» не зможуть повною мірою замінити морських шлях транзиту продовольства.
Як зараз здійснюється експорт до цих країн? Лише за попереднім погодженням та за умови отримання ліцензії українською компанією.
Процедура верифікація передбачає надання ліцензії від українського уряду протягом 30 днів із дня отримання замовлення на експорт однією з 4 культур (кукурудза, рапс, соняшник, пшениця) до п’яти країн ЄС із повідомленням покупця.
Якою зараз є найбільш виграшна стратегія для фермера-виробника? Продавати за першої ліпшої можливості, навіть якщо є спокуса дочекатися зростання ціни.
Зараз зростає кількість компаній, навіть невеликих, що змушені власноруч розв'язувати проблеми експорту своєї продукції. До початку повномасштабної війни достатньо було привезти зерно до порту та просто вибрати одну з 20 пропозицій. Зараз, оскільки ситуація з логістикою та станом інфраструктури може змінитися щомиті, швидше за все, не на краще – з продажем продукції, якщо є можливість, краще не тягнути.