Влада Болгарії ввела податок на транзит російського газу. Рішення Софії торкнулося блакитного палива, яке «газпром» постачає до Угорщини, Сербії, Австрії та Північної Македонії через болгарську гілку трубопроводу «Турецький потік» – «Балканський потік». Mind пояснює нюанси та перспективи цього рішення
11 жовтня президент Болгарії Румен Радев підписав декрет про введення збору на транзит російського газу в розмірі 20 болгарських левів за 1 МВт*год (близько $125 за 1000 куб. м). Декрет набув чинності того самого дня. Європейські імпортери і трейдери, які продовжують закуповувати в росії газ, мають надати перші податкові декларації за жовтень до 10 листопада.
Болгарія не імпортує російське блакитне паливо. «газпром» зупинив постачання в країну з 27 квітня 2022 року, за вісім місяців до завершення офіційного терміну контракту з Bulgargaz. Однак Болгарія залишається одним із двох маршрутів транспортування російського газу в ЄС (разом з Україною). Через її територію, зокрема, «газпромівське» паливо йде до Угорщини та Сербії – найбільш проросійських країн Європи. Тому не дивно, що влада саме цих країн поспішила висловити протест щодо нового платежу, заявивши про порушення принципів «європейської солідарності» і правил СОТ.
«Для нас це велика проблема. Це призведе до різкого підвищення ціни на газ додатково на 100 євро за кожну тисячу кубометрів газу. Це жахливе зростання», – сказав президент Сербії Олександр Вучич.
Новий транзитний платіж доволі високий – він становить приблизно 20% від поточної ціни газу в Європі на TTF (понад $600 за 1000 куб. м), хоча зазвичай подібні збори не перевищують 10%. У Софії очікують, що новий збір принесе додаткові доходи в розмірі 1,2 мільярда євро. Нова плата настільки висока, що окупить будівництво проєкту «Балканський потік» усього за рік.
Антиросійське рішення. «Розрахунок полягає в тому, що хоча ми в Болгарії більше не споживаємо російський газ… ми можемо змусити Сербію та Угорщину шукати інші джерела», – повідомив співрозмовник Financial Times у Софії.
Міністр фінансів Болгарії Асен Василєв заявив, що метою було не спровокувати подорожчання газу для споживачів в Угорщині та Сербії, а зробити невигідним для «газпрому» транзит через Болгарію. «Новий податок повністю відповідає меті ЄС щодо зменшення залежності від російського викопного палива… Він скоротить прибутки «газпрому», – пояснив чиновник.
За його словами, уряд Болгарії повідомив Брюссель про зміни щодо оподаткування транзиту російського газу. Представник Єврокомісії підтвердив, що це питання «вивчається». Але в будь-якому разі в Болгарії не налаштовані відмовлятися від своєї податкової ініціативи.
«Газопровід болгарський. Болгарія сама вирішує, які збори запроваджувати за транзит газу своєю територію. Угорщина і Сербія повинні шукати альтернативу», – прокоментував Венко Сабрутев, депутат від партії «Ми продовжуємо зміни», що входить до правлячої більшості.
Він також послався на загальноєвропейську політику щодо зменшення доходів росії від продажу природного газу, нафтопродуктів та інших енергоносіїв. «Ми є частиною великої європейської родини, яка не хоче, щоб війна в Україні тривала. Ми повинні використовувати економічні заходи, аби зупинити рф», – сказав політик.
Чи є рішення ефективним? Ринкові експерти сумніваються, що нове оподаткування спрацює ефективно – воно більше виглядає як ознака жорсткої прозахідної лінії Болгарії.
Цю позицію неофіційно поділяють деякі депутати від правлячої більшості, з якими спілкувався Euractiv. Енергетичний експерт з Інституту енергетичного менеджменту Калоян Стайков сумнівається, що Болгарія отримає щось додаткове від нових зборів.
«Нові податки на транзит російського газу – це те саме, що й ідея оподаткування надприбутків російської нафтової компанії «лукойл» у Болгарії… Усе звучить дуже круто, але не відомо, як реалізується на практиці», – вважає він.
Причина в тому, що фактично неможливо отримати сертифікат походження природного газу, який транспортується газопроводом «Балканський потік», оскільки ним іде суміш палива з кількох джерел.
«Проблема технічна. Такий збір може накладатися на зріджений газ, що транспортується танкерами, але не на трубопровідну суміш. Болгарський парламент мав би провести необхідні дослідження, перш ніж ухвалити рішення про транзитний збір», – пояснив експерт.
На додачу до заводу. Проте на політичному рівні налаштовані більш оптимістично щодо фіскальних важелів тиску на російські енергетичні компанії. Асен Василєв розповів, це вже спонукало «лукойл» розпочати процес продажу свого найбільшого нафтопереробного заводу в південно-східній Європі, розташованого поблизу Бургаса, болгарського міста на узбережжі Чорного моря.
«Імовірно, матимемо економічну вигоду від зміни власника НПЗ. Уже є ознаки зацікавленості від потенційних покупців», – сказав він.
«Болгарський уряд не бере участі у продажу підприємства, який постачає закордонним клієнтам більше половини своєї продукції, зокрема критично важливі партії дизельного палива в Україну від початку російського вторгнення», – зазначає Financial Times.
Cофія планує зберегти низку каральних заходів для «лукойлу» – доти, доки в компанії не з'являться нові власники.
Нещодавно запроваджений податок у 60% на прибуток НПЗ в Бургасі буде знижено до 15% лише після його продажу. Водночас на заводі планується обов'язкова модернізація вартістю понад 500 млн євро, щоб підготувати його до переробки нафти неросійського походження.
Gas United. Авторський Telegram-канал Світлани Долінчук: