Український аграрний експорт змінює логістику у зв’язку з кампанією проти хуситів

Це здорожує доставку та загострює питання страхового супроводу

Фото: depositphotos.com

Активна фаза військової операції союзників проти повстанців-хуситів у Ємені призвела до зміни торгових – зокрема українських аграрних – морських маршрутів. Комерційні судна намагалися уникати Червоного моря ще наприкінці минулого року – через часті напади. За неофіційною інформацією, серед атакованих повстанцями – щонайменше один український аграрний вантаж. Однак після 11 січня, коли стартувала британо-американська військова операція, статус морської логістики в Червоному морі змінився з «високий ризик» на «невиправданий».

Наскільки зростають витрати? Маршрут в обхід Африки не лише коштує транспортним компаніям суттєво дорожче, а й збільшує термін доставки. Порівняно зі стандартним маршрутом через Суецький канал на транспортування може знадобитися від 8 до 12 днів, залежно від страхової точки.

Точну цифру додаткових витрат ніхто не озвучує, однак консенсусна оцінка зводиться до того, що це «двозначна цифра в мільйонах доларів на місяць». Загалом, щоб обійти піратський регіон, кораблям необхідно подолати додаткові 7000 км.

Через Червоне море проходить щонайменше 12% світової торгового обороту. Це ключовий маршрут міжнародної торгівлі між Європою та Азією. Затримки з транспортуванням товарів та виробничих складових вже позначилося на європейських технологічних компаніях та споживачах.

Тільки в частині контейнерних перевезень обсяги транспортування через Червоне море впали більш як удвічі, за оцінками Кільського інституту світової економіки.

Для України цей маршрут критично важливий у контексті доставки аграрних вантажів на Африканський континент, насамперед Єгипет.

Що змінилося в маршрутах? Новий маршрут передбачає прохід суден вздовж західного узбережжя Африки.

Провідний світовий оператор контейнерних перевезень Maersk призупинив транспортування вантажів Червоним морем на найближче майбутнє, не зазначаючи термінів можливого відновлення.

Повстанці мають величезний арсенал ракет і дешевих безпілотників. А їхня тактика полягає в одночасному застосуванні двох цих типів озброєнь, щоб пробити оборону кораблів. До речі, таку тактику застосовує росія під час атак по українських територіях.

Коли чекати «покращення»? Головний ризик операції у Червоному морі – конфлікт може виявитися затяжним. Лідер хуситського угруповання Абдул-Малік аль-Хуті, заявив про готовність завдавати ударів у відповідь.

Нагадаємо, що в ніч на п'ятницю, 12 січня, авіація та бойові кораблі США та Великобританії почали завдавати ударів по угрупованню повстанців-хуситів у Ємені, які, користуючись підтримкою Ірану, останнім часом почали нападати на торгові судна у Червоному морі.

Ударів було завдано зокрема за цілями в портовому місті Ходейда та в міжнародному аеропорту столиці Ємену Сани.

Днем пізніше США завдали додаткового удару керованим ракетами USS Carney з есмінця, щоб знищити ділянку радіолокації, яка була постійною загрозою для морського руху. 

Згідно зі спеціальною заявою президента США Джо Байдена, удари по ряду об'єктів у Ємені стали відповіддю на «безпрецедентні» напади хуситів на судна у Червоному морі, які поставили під загрозу міжнародне судноплавство у регіоні.

Загалом на момент операції хусити скоїли 27 нападів на судноплавство з 19 листопада.

Хусити заявляють, що атакують кораблі, пов'язані з Ізраїлем, однак на практиці будь-яке судно в Червоному морі опиняється в небезпеці.

Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у нашому Telegram-каналі Mind.ua та стрічці Google NEWS