Корупційна «газова схема» на УЗ: у чому вона полягала та хто може бути в ній замішаний

Загальна сума махінацій становила 206 млн грн

Фото: ФБ-сторінка УЗ

Слідчі Національного антикорупційного бюро України і Спеціалізованої антикорупційної прокуратури допомогли відшкодувати понад 68 млн грн збитків від оборудок при закупівлі газу на потреби «Укрзалізниці». Кошти перерахувала причетна до махінацій приватна компанія

Крім того, ще 2 млн грн відшкодував «Укрзалізниці» один із підозрюваних у справі, а інший – перерахував 3 млн грн на потреби Збройних Сил України. Ці особи також надали викривальні покази стосовно решти учасників злочину, що передбачено угодами про визнання винуватості, укладеними між ними та прокурором САП.

Що встановило слідство? Корупційна газова схема на «Укрзалізниці», що діяла понад три роки (з грудня 2016 року до січня 2020-го) НАБУ й САП викрили в червні минулого року, у жовтні слідство у справі було завершено. Загальна сума газових махінацій у держкомпанії, які потрапили в поле зору слідчих за той період, становила 206 млн грн. А станом на січень 2024 року «Укрзалізниці» було відшкодовано 68 млн грн збитків.

Як працювала схема? Службовці філії «Центр забезпечення виробництва», що входить до структури «Укрзалізниці», у змові з представниками газових компаній організували закупівлі в обхід тендерних процедур. Крім того, учасники оборудки узгодили додаткову націнку на постачання газу, яка в різні періоди становила від 200 до 1000 грн на 1000 куб. м.

Посадовці «Укрзалізниці» були поінформовані про вигідніші цінові пропозиції, які надходили від учасників ринку газу, але ігнорували їх, фактично надаючи перевагу обраним компаніям. «Отримана неправомірна вигода розподілялася між широким колом учасників злочинної змови», зазначають у НАБУ.

Про яку саме компанію і яких персон ідеться? В офіційному повідомленні НАБУ й САП не вказують, яку приватну газовидобувну компанію було викрито на корупційних схемах з «Укрзалізницею».

За інформацією Mind від співрозмовників на ринку, йдеться про тендер, де переможцем спочатку було визнано компанію «УкрГазРесурс», пов’язану з Андрієм Кучковим, зятем ексміністра екології часів президентства Віктора Януковича та власника приватної газовидобувної компанії Burisma Group Миколи Злочевського.

Проте його результати потім було скасовано, а постачальниками газу для «Укрзалізниці» у зазначений період було визнано трейдерів «Юг-Газ» одеського бізнесмена Ігоря Згурова (співвласника компанії «Одесагаз») та «Скела Терциум» (полтавського бізнесмена Сергія Бєлашова, одного із спонсорів партії «Батьківщина» Юлії Тимошенко)

У кого тепер УЗ купує газ? У січні минулого року Міністерство інфраструктури України повідомляло про перші закупівлі природного газу для потреб виробничих підприємств «Укрзалізниці» без участі приватних посередників. Угоди укладала компанія-трейдер УЗ – «Енерго Збут Транс». При цьому вартість газу вийшла більш ніж на 25% нижчою у порівнянні з цінами при закупівлях через приватних постачальників.

«Укрзалізниця» також звітувала про досягнення в процесі «олігархічно-корупційного впливу». «Вже близько 70% у грошовому еквіваленті річних закупівель операційних матеріально-технічних ресурсів за основними позиціями проводяться за прямими договорами з виробниками. Зокрема, це дизельне пальне, природний газ, електроенергія, деякі запасні частини та оливи», – йшлося в повідомленні, опублікованому на сайті компанії в жовтні.

«Укрзалізницею» було укладено прямі контракти на постачання газу з державною «Укрнафтою», основним власником якої є НАК «Нафтогаз України», а частка акцій, що належали структурам Ігоря Коломойського, була націоналізована та передана в управління Міністерства оборони. У компанії підрахували, що економія в порівнянні з котирувальними цінами Української енергетичної біржі лише на одній такій закупівлі сягала 40 млн грн, а в порівнянні з попередніми пропозиціями постачальників-посередників – понад 250 млн грн.

Також серед постачальників газу «Укрзалізниці» торік фігурував трейдер «Ю.Комодітіз», споріднений із націоналізованою газовидобувною компанією «Укрнафтобуріння» Ігоря Коломойського, і «Газенерго-трейд» львівського бізнесмена Романа Жука. 

Мета «Укрзалізниці» – вийти на прямі закупівлі природного газу для потреб самої компанії безпосередньо у видобувачів.

Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у нашому Telegram-каналі Mind.ua та стрічці Google NEWS