Портова галузь відновила три чверті довоєнного рівня перевалки – заступник профільного міністра

Подальше зростання обсягів гальмується зменшеним рівнем виробництва через війну

Фото: DR

Українська портова галузь зусиллями морських портів Великої Одеси та Дунайського кластера відновила 75% довоєнного обсягу перевалки. Про це повідомив заступник міністра розвитку громад, територій та інфраструктури Юрій Васьков, інформує Forbes.

За його словами, подальше зростання вантажопотоку обмежено рівнем виробництва. «Він менший, ніж до війни, частина ключових українських підприємств зруйновані або окуповані», – заявив Васьков. 

Завдяки відкриттю Українського морського коридору та розблокуванню одеських портів за пів року вдалося експортувати 33 млн тонн товарів. «Це не тільки аграрка, а й руда, металургія. Ми вже перевершили річні результати зернової угоди, яка працювала під егідою ООН і Туреччини», – уточнив заступник міністра.  

Загалом одеські та дунайські порти забезпечують сьогодні 90% зовнішньої торгівлі України. «Лютий став рекордним для українського експорту – 8 млн тонн. У березні очікуємо таку ж динаміку. Дунайські порти сьогодні експортують 1,8–1,9 млн тонн. Це 50% від їхнього максимуму під час війни – 4 млн тонн. Причина – деблокада портів Одеси», – зазначив Васьков.

Заступник міністра наголосив, що порти Дунайського кластера врятували українську економіку в умовах морської блокади, але після відкриття морського коридору вони зменшили перевалку на 50%.

Проте, зауважив Васьков, морпорти обробляють лише невелику частку українського імпорту, зокрема, одеські порти поки що імпортували тільки сіль і добрива. «З початку блокади західних кордонів більшість українських імпортерів та експортерів поштучної продукції з великою доданою вартістю стикнулися з проблемами її транспортування, тому вони дуже чекають на відновлення морських контейнерних перевезень», – пояснив він. 

За його словами, уряд спільно з ринком опрацьовує відповідні рішення. «Україна як держава вже готова на рівні інфраструктурної та організаційної підготовки. Протягом наступних декількох тижнів ми побачимо певний результат», – вказав Васьков.

Він нагадав, що декілька тижнів тому під час зустрічі з пулом англійських страхувальників у Лондоні, Україна дістала від них згоду надати привабливі умови для страхування контейнерних перевезень. «Зараз ставки за страхування суден, що прямують до українських морських портів, сягають 1% чи навіть менше від застрахованої вартості суден. У перші тижні роботи альтернативного коридору ставки за страхування суден сягали 3–4%», – додав заступник міністра.

Окрім того, навесні можуть відновитися поромні перевезення з порту Чорноморськ до Грузії, Болгарії, Туреччини.

«Ми бачимо, що складнощі можуть виникати там, де ми їх не очікуємо. Ситуація з блокадою кордонів, як зараз у випадку з Польщею та низкою європейських країн, змушує нас вибудовувати довгострокову стратегію по-іншому, а саме – однаково розбудовувати абсолютно всі потенційні експортно-імпортні маршрути», – резюмував Васьков.

Раніше про наміри повернути контейнерний і поромний трафік до морпортів заявляв керівник ДП «АМПУ» Юрій Литвин. «Одним із питань, над яким працюють Мінінфраструктури, АМПУ спільно зі Збройними Силами України – це розширення номенклатури вантажів, включно з контейнерами та поромними перевезеннями», – повідомляв він наприкінці січня цього року. 

Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у нашому Telegram-каналі Mind.ua та стрічці Google NEWS