Мережі АЗС БРСМ та Avantage недоплатили 180 млн грн податків із зарплат своїх працівників за 2023 рік.
Про це повідомив директор консалтингової компанії «А-95» Сергій Куюн.
За його словами, ці дві компанії використовують схеми, щоб виплачувати частину зарплат «у тінь», тим самим уникаючи сплати податків.
Він зазначив, що основну масу зарплатного фонду формують рядові працівники АЗС – касири, оператори, заправники. Їхні зарплати, як правило, найнижчі, але їх багато. Значно більше, на рівні офісних працівників, отримують водії бензовозів і керівники. Об'єктивну картину рівня зарплат на ринку дають показники AMIC і Shell: у 2023 році оклади були трохи вище 20 000 грн на місяць, або близько 16 500 грн «чистими».
«Чому насамперед вони? Бо це представництва західних компаній, де не розуміють інакших методів виплати зарплат, а живу готівку бачили тільки в бойовиках. Кеш для доплати в «конвертах» треба десь брати, а це означає участь в інших «поганках», пов’язаних з «оптимізацією» прибутку та ПДВ. Тобто ця крива доріжка може завести дуже далеко, зокрема до блокування бізнесу як такого. Ніякому іноземцю-директору така історія не потрібна, і він ніколи на неї не підпишеться», – зазначає Куюн.
Утім він пише, що є «проблиски» і серед українських компаній. ОККО та UPG тримають максимальні оклади та підняли їх протягом 2023 року на 31–43%. Це реальний індикатор змін в оплаті праці, викликаний нестачею робочої сили, що зростає.
«Під кінець року застрибнув на підніжку «першого» вагону WOG, для цього мережі довелося протягом року підняти з/п на майже рекордні для галузі 82%. Відповідно відрахування ПДФО та ЄСВ за рік зросли на 70 млн грн на квартал. У цілому ОККО, UPG та WOG сформували 180 млн грн із загальних 215 млн грн, на які зросли виплати ПДФО та ЄСВ у IV кварталі порівняно з I кварталом 2023 року», – говорить директор консалтингової «А-95».
У другу він виокремив компанії, персонал яких отримує значно менше.
«Хтось вірить в те, що роботяга на Avantage 7 заробляє вдвічі менше, ніж на UPG або ОККО? Він менше їсть чи в нього безкоштовний проїзд у громадському транспорті? Але Avantage хоч старався – зростання «офіційки» на 80% за рік. Тоді як у БРСМ за рік зарплати майже не змінились, і на кінець року були втричі нижчі за лідерів – 7000 грн на місяць! І це ж, зауважимо, середні! Тобто є ентузіасти, які виживають за 5000?» – пише Куюн.
Найбільш лояльний до своїх роботодавців персонал працює в KLO – 5800 грн на місяць. Станції цієї мережі розташовані виключно в Києві й області, де доходи максимальні по країні. Як свідчать дані за попередні квартали, в абсолютній більшості регіональних мереж офіційні ставки не перевищують 10 000 грн/міс., що є очевидною картиною оптимізації ПДФО та ЄСВ.
«Але ж проблема не тільки в зарплатних податках. Як уже зазначав, щоб платити в «конвертах», потрібна готівка. Наприклад, за моїми розрахунками, тій же БРСМ необхідно доплачувати робітникам «живими» грошима 41 млн грн, Avantage – під 10 млн на місяць. Якщо «в білу», то треба було б заплатити близько 20 млн ПДФО та ЄСВ. Якщо виходити в кеш через необліковану готівку на АЗС та податкові ями, то втратиш максимум 5 млн. По року дуже суттєва «економія», тільки на дві зазначені мережі «наоптимізували» тільки на зарплатних податках понад 180 млн грн», – підсумовує експерт.
Куюн також зазначив, що загалом 5 мереж АЗС, які посідають місця з 6 по 10 у рейтингу за рівнем зарплат, недоплатили 990 млн грн зарплатних податків.
«Якщо ж екстраполювати такі показники на решту ринку за виключенням першої п’ятірки, отримаємо понад 7 млрд грн на рік», – наголосив він.
Бекграунд. Нагадаємо: нещодавно детективи БЕБ повідомили про підозру в.о. генерального директора та директору компанії з виробництва електроенергії в умисному ухиленні від сплати податків. Фактично за три квартали до місцевих бюджетів не надійшло понад 132 млн грн. Наголошується, що несплата податків відбулася попри те, що на розрахункових рахунках компанії було достатньо коштів, про що службові особи «достовірно знали». Уточнюється, що завдані державі збитки вже відшкодовані в повному обсязі.