Румунія наблизилася до створення додаткової рейдової перевалки українського зерна в порту Констанца

Облаштування нової якірної стоянки потроху стає реальністю після майже року активних обговорень і численних обіцянок румунської сторони

Фото: DR

Румунія завершила проведення тендера на організацію додаткової якірної стоянки в порту Констанца, яка використовуватиметься для перевантаження української агропродукції. Про це повідомив генеральний директор ПрАТ «Українське Дунайське пароплавство» (УДП) Дмитро Москаленко.

«У порту Констанца з’явиться додаткова якірна стоянка для українського зерна (…) Минулого року саме УДП було одним з ініціаторів проєкту. Потужності терміналів Констанци не вистачало для перевалки зернового потоку з України. У порту перебувало до 600 барж із зерном, які по 30–40 днів очікували на вивантаження», – повідомив Москаленко.

Хоча після відкриття Українського морського коридору значна частка українського аграрного експорту переорієнтувалася на порти Великої Одеси, дунайський напрям не втрачає актуальності, зауважив керівник УДП. «Дунай є резервною логістикою, яку треба посилювати та розвивати (…) Якщо на Дунай знову повернеться основний експортний потік з України, якірна стоянка стане рятівним колом, який значно збільшить пропускну здатність нашої логістичної моделі», – вказав він.

За словами Москаленка, навіть після зменшення українського вантажопотоку на Дунаї нова якірна стоянка не простоюватиме. Як повідомив керівник, нині УДП заміщує українську агропродукцію зерновими із Середнього Дунаю. «У планах щомісячно доставляти до Констанци до 200–250 тис. тонн. Ми пропонуємо комплексну послугу – річковий фрахт плюс перевалку борт-борт у Констанці», – уточнив він.

Минулого тижня Москаленко розповів, що компанія залучила великого клієнта в Сербії, якому надає зазначену комплексну послугу. Крім того, тривають перемовини щодо співпраці з іншими потенційними партнерами із Сербії, Угорщини та Болгарії.

Пропозицію відкрити додаткову рейдову перевалку для українського зерна УДП висловило румунській стороні у вересні 2023 року. Тоді річковим маршрутом доправлялося 60% усього українського аграрного вантажопотоку до Констанци. Баржеві каравани щомісяця перевозили понад 700 тис. тонн української агропродукції до румунського порту. Як зазначав Москаленко, створення додаткової рейдової перевалки здатне збільшити обсяги перевезень на 500 тис. тонн.

«Порт Констанца завжди робив ставку на розвиток терміналів, які перевалюють зернові з автомобільного та залізничного транспорту. Баржі розглядались як щось другорядне – як доповнення до основного потоку (…) Проєкт не загрожує власникам терміналів, бо це додатковий експортний потік з України, який сьогодні просто не заходить до Констанци», – наголошував керівник УДП у вересні 2023 року.

Бекграунд. Обговорення перспективи створення додаткової рейдової перевалки в Констанці для української агропродукції тривало протягом усього минулого року. Влітку 2023 року міністр транспорту та інфраструктури Румунії Сорін Гріндяну на зустрічі з представниками України та Єврокомісії підтвердив наміри створити додаткову якірну стоянку в порту Констанца. Спочатку очікувалося, що вона запрацює у серпні 2023 року, потім – у жовтні-листопаді, після чого румунська сторона знову перенесла відкриття – на березень 2024 року.

Вперше перевантажувати українську агропродукцію на рейді порту Констанца почали влітку 2022 року завдяки комплексному логістичному проєкту румунської транспортної компанії TTS. У цьому проєкті румунська компанія співпрацює з українським агрохолдингом «Нібулон».

У 2022–2023 роках після переорієнтації українського експортного трафіку порт Констанца перевантажив майже 23 млн тонн українського зерна, у тому числі торік – понад 14 млн тонн, у 2022 році – 8,6 млн тонн.

Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у нашому Telegram-каналі Mind.ua та стрічці Google NEWS