За тиждень в Україні середня роздрібна ціна на бензин марки А-95 зросла на 69 копійок – до 56,60 грн/л, 92-й подорожчав на 15 копійок – до 52,42 грн/л, ціна дизеля зросла на 20 копійок – до 53 грн/л, автогаз подешевшав на 4 копійки – до 26,72 грн/л.
АЗС | A-92 | A-95 | A-95+ | ДП | Автогаз |
UPG | 56.55 | 57.92 | 53.42 | 27.66 | |
Shell | 59.42 | 61.99 | 53.49 | 25.49 | |
SOCAR | 60.99 | 62.99 | 56.99 | 27.99 | |
WOG | 59.99 | 61.99 | 55.99 | 27.98 | |
Авіас | 52.27 | 52.27 | 56.32 | 51.52 | 24.99 |
БРСМ-Нафта | 53.99 | 58.99 | 53.49 | 25.49 | |
ОККО | 59.99 | 61.99 | 55.99 | 27.98 | |
Укрнафта | 52.02 | 52.02 | 56.02 | 51.32 | 24.95 |
Середня по Україні | 53.49 | 53.79 | 58.99 | 52.83 | 26.73 |
За перші чотири місяці року українські імпортери забезпечили стабільне постачання 2,3 млн тонн бензину й дизельного пального, що на 9% більше, ніж у 2021 році. Нова система постачань з Європи успішно функціонує, руйнуючи міф про залежність від росії та білорусі, пишуть Сергій Куюн і Наталія Курган у статті «Точка опори: як працює ринок пального у 2024 році».
Автори зазначають, що нова система має свої особливості. У 2023 році, діючи на упередження наслідків ембарго, імпортери побили рекорди з постачання. Влада також сприяла створенню запасів через побоювання можливих проблем.
Через блокування польського кордону з лютого до квітня було втрачено частку бензину, який постачався автотранспортом. Втрати для Польщі становили 84%, для Литви – 55%. Це компенсували збільшенням імпорту бензину залізницею.
Конкуренція загострюється між Польщею та Румунією. Якщо торік постачальників бензину було два десятки, то цього року залишилися дві компанії – PKN Orlen і OMV Petrom. На дизельному ринку Польща постачила 502,4 тис. тонн (на 19% більше), а Румунія – 496,3 тис. тонн (+8%).
Географія імпорту зменшилася через зниження постачань із Болгарії, Молдови та Литви, а також через відсутність постачань з Албанії, Франції, Хорватії, Естонії та Північної Македонії. Додалися Ізраїль і Австрія.
Експерти зазначають, що головним результатом стало зникнення спекулятивних «премій» у закордонних постачальників і зниження закупівельних цін до мінімуму.