Українці продовжують відкривати нові бізнеси навіть під час війни. За даними Єдиного державного реєстру (ЄДР), за перші вісім місяців 2024 року було зареєстровано майже 194 тис. нових ФОПів (фізичних осіб-підприємців). Це навіть більше, ніж до початку повномасштабної війни у 2022 році. Тоді за такий самий період відкрилося 186 тис. нових бізнесів.
Втім, за даними «Опендатаботу», не всі нові бізнеси виживають. Більш ніж третина нових підприємств закривається вже в перший рік роботи. Всього з початку року в Україні закрилося понад 120 тис. ФОПів, і більшість із них – це новостворені бізнеси.
Наприклад, з тих, що відкрилися у 2023 році, закрилося 24,5%, а з тих, що відкрилися у 2024-му – 13,7%. Середня тривалість діяльності бізнесів, які закрилися цього року, становить 2 роки й 7 місяців.
Найбільше ФОПів закрилося в Києві – це 13% від усіх закритих бізнесів, а також у Харківській і Дніпропетровській областях, де цей показник становить по 8%.
60% нових ФОПів засновано жінками, що є рекордним показником. У 2023 році цей показник був нижчим – 55,6%, а в перший рік війни – лише 47%.
Найактивніше нові бізнеси відкривають у Києві – це 26 тис. нових ФОПів, або 13,6% від загальної кількості у країні. Також високий рівень реєстрацій у Дніпропетровській (18 тис.), Львівській (14,5 тис.), Київській (14,4 тис.) та Харківській (12,9 тис.) областях.
Є регіони, де відкриття нових бізнесів зросло найбільше. Наприклад, у Запорізькій області кількість нових ФОПів зросла на 11%, у Кіровоградській – на 10%, а в Чернігівській – на 9,6%. Однак у прифронтових областях, як-от Луганська, кількість реєстрацій бізнесів зменшилася на 14,7%, а в Івано-Франківській – на 8%.
Щодо сфер діяльності, то найбільше нових бізнесів відкривають у сфері торгівлі – це третина всіх нових ФОПів. ІТ-сектор привернув 7,6% нових підприємців, а надання індивідуальних послуг – 7%. За рік відбулися зміни в популярних напрямах: у 2023 році серед лідерів були кафе та ресторани, але цього року їх витіснило надання інформаційних послуг.
Бекграунд. Нагадаємо: Уряд схвалив Стратегію відновлення, сталого розвитку та цифрової трансформації малого і середнього підприємництва (МСП) на період до 2027 року, а також затвердив операційний план заходів з її реалізації на 2024–2027 роки. Головне завдання стратегії – створити умови для розвитку МСП та дати партнерам орієнтири, куди найкраще інвестувати як уже зараз, так і під час повоєнного відновлення.