Потужність москви з транспортування нафти на старих незастрахованих суднах зросла на 70% з 2023 року.
Про це повідомляє Financial Times посилаючись на звіт Київської школи економіки (KSE).
Обсяг російської нафти, що перевозиться погано обслуговуваними та незастрахованими танкерами, збільшився з 2,4 млн барелів на день у червні 2023 року до 4,1 млн у червні 2024 року.
Ця тенденція виникла на тлі посилення санкцій з боку США, Канади, Японії та європейських союзників, спрямованих на обмеження здатності москви отримувати доходи від війни в Україні. Санкції також торкнулися компаній та окремих суден, пов'язаних з російським тіньовим флотом.
Багато з цих суден регулярно курсують у завантажених європейських водах, включаючи Балтійське море, Данські протоки та Гібралтарську протоку, що значно підвищує ризик екологічних катастроф для ЄС та сусідніх країн. KSE пропонує створити вільні від тіньового флоту зони в європейських водах для зменшення цих ризиків.
У червні 2024 року 70% російської морської нафти транспортувалося тіньовим флотом, на формування якого росія, за оцінками KSE, витратила 10 мільярдів доларів. Це включало 89% загальних поставок сирої нафти в росію, більшість з яких торгувалися вище встановленої межі ціни в 60 доларів за барель із середини 2023 року, і 38% російського експорту нафтопродуктів.
Створивши цей флот, москва фактично розірвала зв'язки з країнами коаліції з обмеження цін, які тиснули на глобальні страхові компанії, щоб ті дотримувалися режиму санкцій. Це призвело до того, що росія стала залежною переважно від внутрішніх страховиків, що викликає серйозні занепокоєння щодо якості, надійності та масштабу такого страхового покриття.
Поєднання середнього віку танкерів (18 років) і відсутності належного страхування робить ці судна надзвичайно небезпечними. Вже зафіксовано кілька аварій за участю тіньових кораблів, пов'язаних з росією, включаючи зіткнення, поломки двигунів та вибухи.
Кілька суден тіньового флоту були залучені до розливів нафти, деякі з них намагалися втекти з місця події після завдання шкоди навколишньому середовищу. Ці інциденти підкреслюють зростаючу загрозу для морської безпеки та екології, яку представляє російський тіньовий флот.
Бекграунд. Раніше Mind писав, що «Тіньовий» флот росії транспортує нафту через Фінську затоку на танкерах, які непридатних для виходу в море.