Замість МСЕК: уряд визначив порядок встановлення та підтвердження інвалідності

Шлях людини до оформлення статусу спроститься і скоротиться, пообіцяли у МОЗ

Фото: depositphotos

Кабінет міністрів прийняв постанову щодо запровадження оцінювання повсякденного функціонування особи. Йдеться про  новий порядок визначення та підтвердження статусу інвалідності з 1 січня 2025 року. Він замінить процес медико-соціальної експертизи (МСЕК).

Про це повідомила пресслужба Міністерства охорони здоров'я.

З 1 січня 2025 року передбачається:

Документи для людей з безстроковим статусом інвалідності залишатимуться чинними. Для решти людей з інвалідністю, чий повторний огляд припадає на час впровадження нової системи, термін повторного огляду подовжується на шість місяців. Усі права, документи, виплати, пільги, соціальні послуги та відстрочки зберігаються. 

Для осіб, які під час дії воєнного стану не проходили встановлений повторний огляд, необхідно буде його пройти: для чоловіків призовного віку – до 1 листопада 2025 року, для решти – до 1 квітня 2026 року.

Тепер в основі системи – оцінювання повсякденного функціонування людини експертними командами лікарів на базі багатопрофільних лікарень. «Це комплексний підхід оцінювання впливу травми чи хвороби на повсякденну діяльність, аби швидше визначити індивідуальні потреби людини і допомогти їй з поверненням до активного, гідного життя», – зазначили у МОЗ.

Шлях пацієнта до оформлення статусу інвалідності спроститься і скоротиться. Не буде потреби проходити лікарсько-консультативну комісію закладу – лікуючий лікар одразу направлятиме на оцінювання одразу після встановлення визначеного діагнозу чи інтервенції. Раніше цей крок був лише після 120 днів лікарняного. Електронне направлення на додаткові обстеження формуватимуть лікарі експертної команди під час оцінювання. Без вагомих причин дообстеження не зможуть відбуватися більш як один раз. Рішення експертної команди передаватиметься на соціальну сторону через електронну систему. 

Оцінювання проводитимуть лікарі-практики на базі медзакладів – їх буде 300, людина може обрати будь-який. Лікарні будуть територіально рівномірно розташовані, і в одному закладі існуватиме декілька команд на кожен профіль справ. За можливості справи будуть спрямовувати у профільні заклади: наприклад, оцінювання щодо новоутворення – до онкологічного закладу, оцінювання щодо психічних захворювань – до закладу цього профілю. У цих же лікарнях можна буде пройти додаткові обстеження за Програмою медичних гарантій. 

Замість повністю паперового процесу буде запроваджено електронну систему. Направлення і документи до нього, протокол, рішення та усі дії фіксуватимуться в електронній системі. Склад команд не буде сталим, як це було раніше. Тепер під кожний випадок формуватиметься індивідуальний склад експертної команди – індивідуальні дані лікарів та пацієнтів будуть приховані одні від одних до дня оцінювання. 

Також у рамках постанови планується створити Центр оцінювання функціонального стану осіб, який перевірятиме обґрунтованість рішень команд та займатиметься оскарженими справами. Команда центру складатиметься з лікарів різних закладів охорони здоровʼя. 

Надалі міністерство планує скоротити кількість документів: за результатами оцінювання людина отримає один комплексний документ замість 12 довідок та виписок.

Також заплановано, що довідкова та статистична інформація про команди, їх спеціальності, місцезнаходження, черги та рішення буде доступна публічно на аналітичних панелях (дашбордах).

У МОЗ додали, що поточні зміни не стосуються дітей – для них залишається чинна система, де статус інвалідності призначається за рішенням лікарсько-консультативної комісії закладу охорони здоровʼя. Оновлення цих процесів буде наступним етапом.

Бекграунд. Раніше Mind писав, що керівники медико-соціальних експертних комісій (МСЕК) не будуть допущені до роботи в оновленій системі лікарських комісій.

Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у нашому Telegram-каналі Mind.ua та стрічці Google NEWS