Продаж російської нафти в Азію з постачанням у березні зупинився.
Джерело. Про це повідомляє Reuters з посиланням на інформацію від трейдерів і дані про пересування суден.
Причиною стала гостра нестача танкерів після того, як нові заходи США «вибили» з тіньового флоту понад 180 суден, а вартість фрахту тих суден, які не під санкціями, зросла в рази (на кілька мільйонів доларів).
Через це російський далекосхідний сорт ESPO став надто дорогим (премія до Brent при доставці на борт судна становить $3-5 за барель, за словами трьох трейдерів).
Крім того, учасники ринку побоюються укладати нові угоди, оскільки під санкції потрапили не лише танкери, а й «Газпром нефть», «Сургутнефтегаз» та десятки нафтотрейдерів.
За оцінкою консалтингової компанії FGE, введена на початку січня китайським портовим оператором Shandong Port Group заборона на прийом підсанкційних суден і наступні, 10 січня, «прощальні» санкції адміністрації Джо Байдена в найближчій перспективі призведуть до втрати переробниками в провінції Шаньдун поставок до 1 млн барелів на добу. Там розташовано багато незалежних НПЗ, які активно скуповували нафту ESPO останніми роками.
Імпорт російської далекосхідної нафти до Китаю найближчими тижнями залишиться низьким після падіння минулого тижня до піврічного мінімуму в 717 000 барелів на добу, вважає Сю Мую, старший аналітик компанії Kpler.
В Індії НПЗ поки що приймають російську нафту, завантажену до 10 січня, але це триватиме лише до закінчення перехідного періоду 27 лютого.
Як розповів Reuters минулого тижня Ветса Рамакрішна Гупта, фінансовий директор однієї з найбільших нафтопереробних держкомпаній Індії Bharat Petroleum, нафтотрейдери не зробили їй жодної пропозиції на доставку нафти з росії в березні.
«Трейдери просять нас почекати. Ми чекаємо на пропозиції. Ми не очікуємо такої ж кількості вантажів, яку отримували у грудні та січні», – зазначив він.
Зазвичай трейдери вносять свої пропозиції до 15 числа, щоб розпочати навантаження за зробленими замовленнями наступного місяця; після цього нафту доставляють покупцю. Bharat Petroleum у середньому отримувала з росії 16-17 вантажів на місяць (це забезпечувало 35% її потреб), але вже в січні прийшло на три танкери менше. У компанії чекають подальшого скорочення у лютому та березні.
Лідер сектору переробки, Indian Oil Corporation, зайнялася пошуком альтернатив та закупила на тендері 6 млн барелів американської та африканської нафти – на додаток до 10 млн, куплених раніше цього місяця.
На зміну російської азійські країни закуповують нафту з Казахстану. У лютому компанії регіону отримуватимуть майже 400 000 барелів на добу з Північного моря та Казахстану, повідомляє Bloomberg на підставі інформації про рух суден, що вирушили до Азії.
Один китайський НПЗ, який постійно імпортував російську ESPO, вперше за багато років придбав казахстанську нафту, розповіли агентству трейдери.