Національний дослідницький інститут (NASK) у своїй заяві, опублікованій 14 травня, наголосив, що політична реклама у фейсбуку, що фінансується з-за кордону, схоже, є частиною спроби втручання росії у майбутні президентські вибори в Польщі.
Інститут зазначив, що реклама, яка не пов'язана із жодною зареєстрованою виборчою комісією, значно перевищила витрати офіційних виборчих команд протягом останнього тижня і спрямована на кандидатів з усього політичного спектру.
Міністр цифрових технологій Польщі Кшиштоф Гавковський 6 травня попередив про «безпрецедентну» кампанію втручання, пов'язану з москвою.
За даними NASK, реклама сфабрикована в такий спосіб, щоб видаватися такою, ніби вона підтримує одного кандидата, водночас дискредитуючи інших.
«Аналіз вказує на можливу провокацію», – заявило відомство.
Розслідування походження та фінансування реклами триває. Влада ще не назвала конкретних осіб, відповідальних за кампанію.
Ця заява посилює занепокоєння щодо безпеки напередодні президентських виборів у Польщі 18 травня. Чиновники та аналітики проводять паралелі з аналогічними спробами російського втручання, що спостерігалися під час виборів у Румунії 2024 року.
На виборах змагаються кандидати, зокрема мер Варшави Рафал Тшасковський, лідер партії «Польща 2050» Шимон Головня, Кароль Навроцький, підтримуваний партією «Право і справедливість» (PiS) та кандидат від ультраправих Славомір Менцен.
Головна боротьба, ймовірно, розгорнеться між 53-річним лібералом Рафалом Тшасковським і 42-річним консерватором Каролем Навроцьким.
Менцен, зокрема, зазнав критики за зв'язки з націоналістичними групами, що виступають проти прозахідної політики Польщі.
Тшасковський добре знайомий польським виборцям. У 2020 році він уже боровся за посаду президента й програв Анджею Дуді з мінімальним розривом у 2%. Зараз він має шанс на реванш.