За перші чотири місяці цього року 122 607 авіарейсів зазнали перешкод від російських перешкод, які впливають на GPS та інші супутникові системи.
Джерело. Про це йдеться у спільній доповіді влади Швеції, Фінляндії, Естонії, Литви, Латвії та Польщі для ICAO, з якою ознайомився телеканал SVT, передає The Insider.
У документі описані випадки спуфінгу (підміни навігаційних даних) та джаммінгу (глушіння сигналів), спрямованих проти супутникових систем навігації у повітряних зонах країн.
В доповіді SVT повідомляється, що в квітні в середньому 27,4% рейсів у порушених повітряних просторах зазнали впливу перешкод, а в деяких районах показник перевищував 42%. Наслідки призводили до невірного визначення координат, відмов навігаційних систем.
У показаних сторінках звіту також йдеться про те, що від перешкод постраждали повітряні судна 365 авіакомпаній.
Зокрема, перешкод зазнали:
у січні – 23 438 рейсів,
у лютому – 28 010 рейсів,
у березні – 29 877 рейсів,
у квітні – 41 282 рейси.
Влада встановила, що джерела сигналів знаходяться на території росії – у Калінінграді, Санкт-Петербурзі, Смоленську та Ростові.
Європейські авіаційні відомства випустили попередження пілотам та закликали авіакомпанії посилити заходи безпеки.
Проблема має системний характер: щодня пілоти повідомляють про збої в роботі бортових супутникових навігаційних систем. Це знижує надійність систем, що забезпечують навігацію літаків.
Дії росії порушують положення Чиказької конвенції, йдеться у доповіді. Рада ICAO раніше висловила серйозне занепокоєння і вимагала від росії припинити втручання, повідомляло Шведське транспортне управління (Transportstyrelsen).
Однак, незважаючи на це, перешкоди лише посилились. Це питання винесуть на обговорення Генеральної асамблеї ICAO восени цього року.
Збої є загрозою для цивільної авіації, хоча пілоти мають альтернативні методи навігації. Перешкоди торкаються роботи не лише повітряних, а й морських суден, особливо це стосується Балтійського регіону.
У Швеції порушення почали посилюватися з кінця 2023 року, а за останній рік їхня інтенсивність значно зросла.
«Останнім часом перешкоди посилилися як географічно, так і за масштабами. Тепер вони відбуваються на набагато більшій території – як над водою, так і над суходолом у межах Швеції», – заявив Андреас Хольмгрен, керівник підрозділу Transportstyrelsen.
Бекграунд. Як повідомлялося, Болгарія заявила, що росія непричетна до глушіння GPS літака з фон дер Ляйєн на борту. Прем’єр країни заявив, що для розслідування інциденту «немає жодних підстав».