Експерти «U-LEAD з Європою» надали роз’ясненнящодо одного з інструментів антикорупційної реформи – системи виявлення аномально низької ціни при проведенні тендеру. Вона визначається електронною системою закупівель автоматично і може свідчити про нездатність постачальника виконати зобов’язання за договором без порушень.
Аномально низька ціна тендерної пропозиції – це ціна тендерної пропозиції, яка суттєво нижча за середній рівень цін інших учасників або очікувану вартість закупівлі.
Щоб на стати жертвою недоброчесного виконавця і тим самим не стати винуватцем помилки чи порушення, уповноважені особи замовника мають враховувати особливості застосування інструменту визначення аномально низької ціни тендерних пропозицій.
Формуючи вимоги тендерної документації, необхідно використовувати правильне визначення аномально низької ціни.
Такі визначення присутні як у Законі України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон) так і у постанові Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 р. № 1178 (далі – Особливості).
Законом визначено, що аномально низька ціна тендерної пропозиції – це ціна/приведена ціна найбільш економічно вигідної тендерної пропозиції за результатами аукціону, яка:
Особливостями встановлено, що під терміном «аномально низька ціна тендерної пропозиції» розуміється ціна/приведена ціна найбільш економічно вигідної тендерної пропозиції, яка:
Визначення відрізняються між собою. І закупівельники, зважаючи на те, що в умовах воєнного стану для здійснення публічних закупівель необхідно керуватись Особливостями, часто встановлюють у тендерних документаціях визначення аномально низької ціни тендерної пропозиції саме з Особливостей.
Інформаційним листом №3323-04/65721-06 від 03.09.2024 року Мінекономіки як уповноважений орган, який здійснює регулювання та реалізує державну політику у сфері закупівель, рекомендує: «у разі проведення відкритих торгів із застосуванням електронного аукціону термін «аномально низька ціна» визначається відповідно до пункту 3 частини першої статті 1 Закону. Водночас, якщо за обґрунтованим рішенням замовника відкриті торги проводяться без застосування електронного аукціону, термін «аномально низька ціна» визначається відповідно до положень пункту 37 Особливостей».
Для уникнення можливих порушень законодавства, замовникам в тендерних документаціях варто встановлювати визначення аномально низької ціни тендерної пропозиції в залежності від того, чи проводяться відкриті торги з електронним аукціоном, чи без.
Необхідно застосовувати інструмент аномально низької ціни відповідно до умов, визначених Особливостями.
Пунктом 44 Особливостей визначено, що замовник відхиляє тендерну пропозицію із зазначенням аргументації в електронній системі закупівель у разі, коли учасник процедури закупівлі не надав обґрунтування аномально низької ціни тендерної пропозиції протягом строку, визначеного:
Термін для надання обґрунтування аномально низької ціни тендерної пропозиції – протягом одного робочого дня з дня визначення найбільш економічно вигідної тендерної пропозиції.
У такому разі трактування однозначне: якщо учасник відкритих торгів, тендерна пропозиція якого визначена електронною системою закупівель як аномально низька, не надав у встановлений термін обґрунтування аномально низької ціни – його пропозиція підлягає обов’язковому відхиленню.
Натомість пунктом 45 Особливостей визначено, що замовник може відхилити тендерну пропозицію із зазначенням аргументації в електронній системі закупівель у разі, коли учасник процедури закупівлі надав неналежне обґрунтування щодо ціни або вартості відповідних товарів, робіт чи послуг тендерної пропозиції, що є аномально низькою.
Ситуація виглядає так: учасник відкритих торгів у необхідний термін надав обґрунтування аномально низької ціни, проте замовник вважає його неналежним. Це містить певні ризики для замовника.
Адже і у Законі, і у Особливостях визначено, що обґрунтування аномально низької ціни надається учасником у довільній формі. А оскільки законодавство не містить пояснення, яке обґрунтування вважається належним, а яке ні, уповноваженим особам замовників варто: