Єврокомісія опублікувала масштабний план модернізації всього залізничного сполучення у Європейському Союзі.
До 2030 пасажири мають добиратися від Берліна до Копенгагена за 4 години замість 7.
До 2035 в болгарську Софію можна буде дістатися від грецьких Афін всього за 6 годин замість 13, як зараз.
Згідно з планом, у країнах Балтії з'являться сучасні транскордонні магістралі, а напрямок Таллін – Рига – Вільнюс – Варшава займе менше 8 годин.
Лісабон нарешті отримає швидкісне сполучення з Мадридом, а Мадрид – з Парижем.
До 2040 року всі основні залізничні вузли Євросоюзу мають зв'язати магістралі, що допускають швидкість 200 км/год, більшість із них – магістралі зі швидкістю 250 км/год та вище.
До цього додаються різні регулятивні заходи, з яких головним для пасажирів є «безшовне» бронювання транскордонних квитків.
План оцінено у 345 млрд євро до 2040 року для мережі зі швидкістю до 200 км/год та у 540 млрд євро до 2050 року з урахуванням розширення мережі 250+ км/год.
При цьому Єврокомісія розраховує на сумарний економічний ефект у 750 млрд євро.
Більшість коштів вкладуть національні уряди та залізничні компанії, частка ЄС передбачена близько 10%.
ЄК розраховує, що такий амбітний план виведе пасажирські залізничні перевезення зі стагнації, у якій вони вже 10 років. Провізна здатність мережі в Європі майже не зростає через тягар витрат на підтримку та ремонт.
Також більший акцент на рейковому транспорті замість автомобільного має сприяти екологічним намірам і наблизити вуглецеву нейтральність.
Бекграунд. Нагадаємо: 800 млрд євро Євросоюз обіцяв вкласти у зростання власних оборонних можливостей у контексті російської загрози (ReArm Europe) – однак це менше ніж 3% ВВП ЄС.