Виведення з ладу газопроводу «Джубга–Сочі» коштуватиме рф мільярди і вдарить по муніципалітетах – дослідження UCAI

Енергетичні втрати до 2,2 млрд рублів щомісяця можуть посилити соціальну напругу в Краснодарському краї

Фото: ілюстративне

Пошкодження підводного газопроводу «Джубга–Лазаревське–Сочі» може спричинити регіональну нестабільність і відчутні економічні втрати. Аналітики наголошують: навіть локальна аварія на критичній ділянці магістралі здатна частково або повністю паралізувати транзит газу через усю систему газорозподільних станцій, що живляться від цього маршруту. Це матиме вплив не лише на Сочі, а й на низку територій Краснодарського краю, де газогін є ключовим елементом енергетичного балансу.

Про це йдеться у дослідженні UCAI, яке оцінює потенційні наслідки виведення труби з експлуатації.

За даними дослідження, проєктна потужність газопроводу становить близько 3,8 млрд куб. м на рік – приблизно 10,4 тис. куб. м на добу. За чинних оптових цін на газ у росії (6000–7000 руб. за 1000 куб. м), максимальний прямий грошовий потік магістралі при повному завантаженні оцінюється у 62–73 млн руб. на добу. У випадку повної зупинки трубопроводу це означало б щомісячні втрати на рівні 1,9–2,2 млрд руб., або $20–25 млн у доларовому еквіваленті. UCAI підкреслює: це базовий розрахунок без урахування штрафів, аварійних закупівель палива, втрат у комунальному секторі та соціальних витрат.

На тлі валового регіонального продукту Краснодарського краю, який оцінюється приблизно у 3,5 трлн руб. на рік, місячні «газові» втрати в 1,9–2,2 млрд руб. становлять близько 0,6–0,8% від місячного ВРП. У дослідженні UCAI зазначається, що для економіки регіону загалом це не створює критичного шоку, однак для «Газпрому» та афілійованих структур, які відіграють ключову роль у фінансуванні війни проти України, це означає стабільний мінус у кілька мільярдів рублів виручки щомісяця.

UCAI попереджає, що реальний вплив може бути значно масштабнішим на рівні окремих муніципалітетів. Перебої з газопостачанням зачеплять опалення, комунальну інфраструктуру, туристичну сферу Сочі, а також промислових споживачів. Дослідники наголошують, що це «непропорційно болючий удар» для територій, які сильніше залежать від цього коридору.

Окремо UCAI акцентує на тому, що в розрахунки не включено капітальні витрати на ремонт. Їхній обсяг залежатиме від довжини ушкодженої ділянки, складності робіт, санкційних обмежень, можливості залучення техніки та швидкості проведення робіт – а екстрені ремонти завжди дорожчі. За умов війни та економічного тиску будь-які додаткові навантаження на енергосистему рф погіршуватимуть внутрішню соціальну стійкість.

Як підсумовують у дослідженні UCAI, інфраструктурний проєкт, який мав зміцнювати політичні позиції центру та демонструвати технологічні можливості росії, у кризовій ситуації може перетворитися на фактор внутрішньої нестабільності. Це особливо актуально на тлі санкцій, зростаючих бюджетних витрат на війну та загального виснаження регіональних економік.

Довідково.

Газопровід «Джубга–Сочі» має довжину понад 170 км, пропускну здатність до 4 млрд куб. м на рік та коштував близько $1 млрд. Він створювався для газифікації регіону та підготовки до Олімпіади-2014, позиціонуючись як «технологічний символ» кремля – але без відповідного безпекового контуру.

Бекграунд. Раніше Mind повідомляв, що рф утримує «Джубга–Сочі» без підводної охорони та реагування, покладаючись на «внутрішні води». Такий підхід не відповідає умовам мілітаризованого Чорного моря та спектру гібридних ризиків.

Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у нашому Telegram-каналі Mind.ua та стрічці Google NEWS