На Хмельниччині, за сприяння Регіонального офісу «U-LEAD з Європою» та Платформи соціальних змін, відбулась інформаційна сесія «Школа як осередок змін: як соціальне підприємництво зміцнює громади Хмельниччини». Організатори заходу мали на меті обмін досвідом, обговорення алгоритмів впровадження цього інструменту в громадах, а також – демонстрацію досягнень вже реалізованих проєктів.
Шкільне соціальне підприємництво – це діяльність учнівського підприємства, яке виробляє та продає продукт, а отриманий прибуток реінвестує у нові ініціативи. Паралельно воно має навчальну складову, яка розвиває практичні навички, командну роботу та фінансову грамотність, і водночас соціальний вплив – допомагає вирішувати проблеми громади, зміцнює зв’язки між школою, владою, бізнесом та батьками та підвищує репутацію громади.
«Наші дані з пілотних проєктів показали, що 70% учасників підвищують мотивацію до навчання. Вони виробляють реальний продукт, який купують реальні люди. Це позитивно впливає на економіку громади. Наприклад, у Дунаївцях школярі запустили міністанцію компостування, яка заощадила 3000 грн на вивезенні органічних відходів. Проте це не лише про гроші – це про довіру, партнерство, спільну мету й імідж громади», – розповів Михайло Мельник, співзасновник Платформи соціальних змін і ментор соціального підприємництва.
У 2025 році пілотні проєкти Платформи соціальних змін залучили 77 учнів до створення чотирьох шкільних соціальних підприємств у Хмельницькій області. Понад 200 жителів громад стали покупцями або волонтерами цих учнівських ініціатив.

Одним з успішних кейсів стала ініціатива TeaGrow у селі Кадиївці. Жителям громади бракувало якісного місцевого продукту, а учням – практичних навичок підприємництва. Рішенням стало вирощування лікарських рослин на території школи та виробництво авторського чаю високої якості. До проєкту долучилися 22 учні, які висадили 40 саджанців і невдовзі створили бренд авторського чаю. Учасники організували повний цикл виробництва від висадки до упаковки, пройшовши навчання з виробництва та маркетингу.
Ще одним яскравим прикладом стала ініціатива Fruit Chips & Pastila у селі Жванець. Громада стикнулася з проблемою надлишку фруктів, які часто псувалися через відсутність можливості їх переробки, що призводило до втрати потенційного прибутку. Вийти із цієї ситуації допомогла креативна ідея: перетворювати фрукти на натуральні чипси й пастилу без консервантів. Водночас підлітки отримали можливість здобути практичні навички з виробництва, пакування та маркетингу. У команді проєкту взяли участь 20 учнів, які пройшли три навчальні модулі й підготували першу партію з 40 упаковок продукту.

Шкільне соціальне підприємництво доводить, що освіта, економіка та соціальний вплив можуть працювати разом, формуючи сильну, активну й мотивовану молодь, здатну змінювати свої громади на краще.