Twice as good: як Україні заявити про себе всьому світові

Twice as good: як Україні заявити про себе всьому світові

І чому «Експо-2020» у Дубаї – це шанс, який не можна згаяти

Цей матеріал також доступний російською
Twice as good: як Україні заявити про себе всьому світові

Що знають про Україну за кордоном? І яке місце вона сьогодні посідає у світі? Відповіді можна знайти в глобальних рейтингах. Так, у рейтингу економічної свободи Україна – 134-а. Її сусіди по таблиці – африканські країни Бенін і Мавританія. А в рейтингу сприйняття корупції наша країна, що займає 130-у сходинку, розташувалася поруч знову-таки з Африкою – Сьєрра-Леоне і Гамбією. А це ті базові, ключові показники, на які дивляться інвестори і торгові партнери з усього світу.

Чи означає це, що Україна безнадійна з точки зору міжнародної конкуренції й експортного потенціалу? На думку експерта Павла Барбула, донедавна (2015–2018) керівника зовнішньоторговельної компанії «Спецтехноекспорт», Україні для реалізації власного експортного потенціалу необхідно максимально використовувати такі значні міжнародні події, як «Експо-2020» у Дубаї.

Як і де заявити про себе? Світовій спільноті дуже важливо донести, що крім проблем у нас є й успіхи. І зробити це в потрібному місці в потрібний час. Таким місцем може стати Дубай, де запланована всесвітня виставка «Експо-2020». Вона проходитиме з 20 жовтня 2020 року по 10 квітня 2021 року. Лише влада Об’єднаних Арабських Еміратів витратить на організацію цього заходу понад $4 млрд. А площа павільйонів складе 4,38 кв. км, на яких розмістяться представники країн із сукупним населенням 3 млрд осіб і сумарним ВВП $7,4 трлн. Якщо ти присутній на «Експо» – тебе побачить увесь світ.

Чому важливі саме виставки? На відміну від рейтингів, всесвітні виставки дозволяють бідним країнам сусідити з багатими. Цією унікальною можливістю користується навіть, м'яко кажучи, не найпопулярніша серед інвесторів Північна Корея: на «Експо-2010» у Шанхаї її експозиція під назвою «Рай для людей» знаходилася поруч із павільйонами Японії, Китаю і Саудівської Аравії.

Як різні країни намагаються привернути до себе увагу? Щоб підкреслити значимість всесвітніх виставок, зазвичай як приклад наводять Ейфелеву вежу, побудовану спеціально до Всесвітньої виставки 1889 року. Насправді до кожної такої події зводяться унікальні споруди. Все почалося з Кришталевого палацу в Лондоні, побудованого до найпершої Всесвітньої виставки 1851 року.

Навіть СРСР, ведучи холодну війну з капіталістичним Заходом, регулярно брав участь у всесвітніх виставках і вкладав колосальні гроші і зусилля в свої павільйони. Загальновідома скульптура «Робочий і колгоспниця» створена спеціально для радянського павільйону на «Експо-1937» у Парижі.

У цьому павільйоні демонструвалися і українські досягнення – наприклад, макет ДніпроГЕС і майбутнього Запоріжжя. Трохи раніше, у 1933 році, українська діаспора в США зробила неможливе: зібрала гроші на будівництво окремого павільйону для України на Всесвітній виставці в Чикаго. Це при тому, що України як держави на той момент не існувало, офіційний СРСР намагався перешкодити будівництву, а в американській економіці вирувала Велика депресія.

Дубай не знижує планку амбітності: тут до «Експо-2020» зведуть найвищу в світі споруду – вежу заввишки майже 1 км.

Досвід незалежної України на «Експо». Сучасна Україна вперше представила власний павільйон на Всесвітній виставці «Експо-2010» у Шанхаї. Це не був український проект: країна орендувала вже готову будівлю, побудовану організаторами заходу.

Від участі в наступній виставці, «Експо-2015» у Мілані, Україна відмовилася через військовий конфлікт на сході країни. Зате брала участь у минулорічній спеціалізованій виставці в Казахстані, присвяченій енергії майбутнього. В Астані ми представили власні розробки в сонячній, вітровій та гідроенергетиці, а також у вирощуванні енергетичних сільгоспкультур.

На «Експо-2020» наша країна вперше збирається побудувати власний павільйон. Рішення про це Кабмін ухвалив ще в лютому 2017 року, а в липні 2018-го був укладений контракт з оргкомітетом «Експо-2020». Саме будівництво має розпочатися в лютому 2019-го, але підготовчі роботи до нього йдуть з відставанням від графіка. Тому важливо зараз докласти максимум зусиль, щоби впоратися з підготовкою в зазначені терміни. Допомогу в організації та фінансуванні може надати діаспора і бізнес – останньому подібний захід відкриває величезні можливості для зростання.

Чим інші країни збираються здивувати світ? Деякі держави вже анонсували концепції своїх павільйонів у Дубаї. Їхні описи більше нагадують збірник казок, аніж програму бізнес-івенту.

Нідерланди встановлять на своїй експозиції «вертикальну ферму», яка вироблятиме енергію і продукти харчування. Бразилія відтворить атмосферу басейну Амазонки, причому відвідувачі ходитимуть по «водній гладі». Шведський павільйон об'єднає в собі північний ліс, ландшафти пустелі й арабські геометричні орнаменти.

Як Україні влучно показати себе на майбутній виставці? Важливий не лише павільйон, а й його вміст. Глечики і вишиванки – це красиво, але не для «Експо». У Дубай усі приїдуть не за артефактами з минулого, а за інноваціями з майбутнього.

Наприклад, у 1855 році на виставці в Парижі були представлені: газонокосарка, пральна і швейна машини, лялька, що розмовляє, і один з перших у світі транспортних засобів, що працював на нафтопродуктах. Нагадаємо: йдеться про виставку, що відбувалася півтора століття тому.

Чи варто говорити, що у 2020 році відвідувачів цікавитимуть не окатиші та зерно, які зараз експортує Україна, а біотехнології, штучний інтелект, альтернативна енергетика. Іншими словами – продукція з високою доданою вартістю.

І Україна цілком здатна влитися в світові тренди. Один з таких – organic food. Європейські та арабські споживачі готові платити за якісну їжу, виготовлену без застосування «хімії».

Інший світовий тренд – охорона здоров'я, яку Всесвітній економічний форум включив до списку основних чинників конкурентоспроможності країн. Вітчизняна фармацевтика демонструє зростання і активно завойовує глобальні ринки. А українські фахівці розробили технологію 3D-друку людської кісткової тканини. Замовити собі кістку через інтернет у разі перелому – ось це вже історія для «Експо-2020».

Українські компанії вже успішно реалізовують проекти в Дубаї – у сферах IT, ресторанного бізнесу, будівництва, авіації.

Тут буде доречним згадати слова екс-держсекретаря США Кондолізи Райс, яка процитувала свого батька: «Щоб досягти успіху, ти маєш бути вдвічі кращою за інших (twice as good)». Потрібно врахувати, що дівчинка зростала в роки расової дискримінації, коли навіть обдаровану дитину могли проігнорувати лише тому, що вона чорношкіра.

Бути twice as good – саме таке завдання сьогодні стоїть і перед Україною на «Експо-2020». Якщо Канаді або Німеччині достатньо просто показати свої інновації, то нам ще доведеться переконувати весь світ, що війна і корупція – не єдині візитівки країни.

Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у наших Telegram-каналах Mind.Live та Mind.UA, а також Viber-чаті