Протягом 2016 року українські страхові компанії за договорами страхування фізосіб отримали від громадян понад 13 млрд гривень. Це на 3 млрд гривень більше, ніж роком раніше. За інформацією Нацкомфінпослуг, більше половини від сукупних страхових надходжень склали платежі за добровільними видами страхування, а саме 6,9 млрд грн. Водночас найдинамічніші показники – у страхування наземного транспорту (КАСКО), медичного страхування (ДМС) і страхування туристів. Зокрема, кількість укладених договорів КАСКО зросла на 17% і склала 179 000.
Як зазначають у регуляторі, зростання пов'язане зі стабілізацією в економічному секторі країни. Частина громадян може дозволити собі дорогі покупки, такі як авто і відпочинок за кордоном. Водночас очікування поглиблення кризи змушує іншу частину населення витрачати свої заощадження, вкладаючи їх в предмети тривалого користування – знову-таки автомобілі або житло. З огляду на зазначені тенденції змінюються і вимоги до страхових продуктів. А для збереження і розвитку страхового ринку галузь повинна орієнтуватися на вдалий досвід західних країн. Як саме, пояснює Роман Степановський, директор з маркетингу компанії british auto club.
У січні 2017 року компанія E&Y опублікувала дослідження європейського ринку страхування. Відповідно до нього, всі без винятку страхові компанії в найближчому майбутньому сфокусуються на клієнті та його потребах. А саме – масово впроваджуватимуть інноваційні рішення і онлайн-сервіси, підвищуватимуть якість обслуговування, поєднуючи це з розумною ціновою політикою.
Але якщо в Західній Європі страховики вже позбавляються посередників і взаємодіють з клієнтом напряму, то на українському ринку така тенденція поки не є масовою. До того ж рівень довіри автомобілістів до страхових компаній дуже низький. І це – прямий результат ставлення страховиків до своїх клієнтів. Тривале, до декількох місяців, очікування виплати, заниження сум збитку, несумлінність СТО. Ось з чим у рядового автовласника асоціюється страхування. Плюс КАСКО – це ще й дорого. Наявність агентів та інших посередників призводить до подорожчання поліса на 20–50%.
Після такої «картини» вже не виникає питання, чому страхування за принципом «сплатіть зараз – і, можливо, колись ви отримаєте набагато більше» в Україні не працює. Багато хто з автовласників вважає страхування надто дорогою і марною послугою, що тягне за собою заплутану і складну процедуру. У підсумку поліси КАСКО мають лише 3% українських автомобілістів. Для порівняння: у Туреччині, де страховий ринок активно розвивається, КАСКО використовують 35% водіїв, а у Великобританії – 95%.
У серпні 2016 року компанія Advanter Group провела дослідження серед українських автолюбителів. Його учасниками стали одружені чоловіки віком 35–55 років, які проживають в найбільших містах України, володіють іномаркою вартістю від $5000 до $35 000 і не мають досвіду страхування свого авто.
Дослідження показало, що для автомобілістів дуже важлива сервісна допомога, яка позбавить необхідності шукати рішення раптових проблем у дорозі та дозволить зберегти спокій. Якщо авто потрапляє в ДТП або ламається, єдине бажання водія – якнайшвидше його відремонтувати і отримати компенсацію збитку.
І хоча ці послуги можна зустріти в полісах КАСКО, найчастіше вони реалізовані як додаткові опції, через які вартість поліса відчутно зростає. А водії дуже чутливі до ціни і не готові сплачувати зайве.
Восени 2016 року british auto club було проведено ще одне дослідження, в якому тестувалося сприйняття сервісу з різними комбінаціями послуг. За його результатами, від 63 до 94% опитаних автовласників потребують послуги, яка вирішуватиме їхні проблеми «тут і зараз» і може гарантувати виплату компенсації в короткі терміни. Така послуга потрібна їм не тільки у випадках, що пов'язані з ДТП або викраденням, але і в будь-яких позаштатних ситуаціях, що виникають у дорозі. Наприклад, коли розрядився акумулятор, заглох двигун або пробито колесо.
Плюс до всього водії не готові вникати в юридичні нюанси наслідків ДТП, вплутуватися в судові тяжби. Вони хочуть, аби цими питаннями опікувалася третя сторона. Тобто їм потрібен надійний сервіс, який включає в себе юридичну, технічну та фінансову підтримку. Причому за доступною ціною і з можливістю вибору способу оплати – як одразу, так і в розстрочку.
Відповідно, для розвитку ринку автострахування в Україні необхідно, щоб з'явився дієвий механізм захисту водіїв. І йдеться не лише про фінансову компенсацію в непередбачуваних ситуаціях, а про принципово новий вид підтримки автовласників. Така послуга повинна бути доступною в режимі 24/7 у будь-якій точці країни, а для її отримання має бути досить зробити один дзвінок або скористатися додатком на смартфоні.