Декілька років тому за океаном серед пасажирів авіакомпаній провели опитування: що для них має найбільше значення, коли вони приймають рішення про придбання авіаквитків. Половина опитаних пасажирів відповіли, що на перше місце ставиться ціна авіаквитка. Але набагато цікавіше те, що є пріоритетом для умовно кожного другого пасажира. Палітра переваг вийшла вельми строкатою – від опції безпересадкового перельоту (13%) до наявності безкоштовного харчування (1%). Цікаво, що 74% пасажирів не вважають репутацію авіакомпанії, крок крісел, багажні та інші збори вагомою причиною свого рішення придбати авіаквиток.
Як би відповів український споживач, невідомо, оскільки системно це питання поки не досліджувалося. Але щось підказує, що в наших реаліях авіапасажири схильні робити вибір на користь ціни перельоту набагато більшою мірою, ніж заокеанські туристи.
Щоб витрати на авіаперельоти значно скоротилися, в Україну повинні прийти не лоукости, а ультралоукости, які зараз революціонізують авіаційну індустрію. Суть пропонованого ними продукту полягає в мінімальному наборі послуг, що входять у вартість квитка. Більшість сервісів – включно з ручною поклажею – надаються за додаткову оплату, але, незважаючи на це, загальна вартість польоту виходить нижче, ніж у лоукостів. Ціна квитка у ультралоукоста може бути майже вдвічі нижчою, ніж у лоукоста.
Зараз авіакомпанія Azal на лінії Київ – Баку використовує свій лоукост-бренд Azal Jet, який включає у вартість квитка провезення ручної поклажі. Найнижча ціна квитка в обидва боки у нього близько 100 євро. З 5 вересня з міжнародного аеропорту Київ почне літати ультралоукост Buta Airways, у вартість квитка якого не входить провезення ручної поклажі. Ціна квитка в обидва боки становитиме 58 євро.
Однак нині діючі авіаційні правила в Україні зобов'язують авіакомпанії забезпечувати пасажирів безкоштовною нормою провезення як ручної поклажі, так і багажу, що успішно ігнорується багатьма перевізниками, утім, не звільняє їх від ризику покарання – рано чи пізно – контролюючими органами.
Чи може стати це стримуючим фактором для масового приходу ультралоукостів в Україну? Навряд чи. Після скандалу з авіакомпанією Ryanair українська авіаційна влада не наважиться перешкоджати появі тут бюджетних авіакомпаній.
Серед драйверів попиту на подорожі все виразніше виділяються три компоненти: шерінгова економіка, фрагментація подорожей і самостійна організація поїздок. Усі ці фактори тісно взаємопов'язані між собою і націлені на оптимізацію фінансових і часових ресурсів. Такі сервіси, як Couchserfing, BlaBlaCar і AirBnB, дозволяють оптимізувати витрати на розміщення і наземний транспорт. Останній зі згаданих сервісів взагалі став найвідвідуванішим сайтом у сфері туризму з показником 88 млн унікальних відвідувачів в IV кварталі 2016 року.
Поряд з цим людям подобається вирушати у декілька коротких подорожей протягом року, а не в одну, але тривалу. Фрагментація поїздок дає більше емоцій і вражень, що так необхідні всім нам. При цьому мандрівники прагнуть організувати поїздку самостійно, не вдаючись до послуг туристичних операторів і агентств із продажу авіаквитків. Це дозволяє скоротити ланцюг поставки туристичного продукту і заощадити як мінімум 30% на додаткових витратах, які неминуче виникають при зверненні в компанію, що спеціалізуються на організації поїздок.
Результати дослідження демонструють зміну споживчих переваг мандрівників, переоцінку цінностей і сприйняття авіаперельотів не як сервісу підвищеного комфорту, а як засобу швидкого переміщення до місця відпочинку. Цей тренд у майбутньому лише посилюватиметься, оскільки, за даними іншого дослідження – ADI Travel Trends Report 2017, 70% представників покоління міленіалів воліють витрачатися на подорожі, а не на придбання матеріальних цінностей.