Більшість бізнес-човнів рано чи пізно натикаються на підводні камені конфліктів. Іноді вони виявляються айсбергами і підступно затягують на дно і сам човен, і всіх його пасажирів. Насправді, конфлікти в будь-якому партнерстві – неминучі. Проте, плануючи спільний бізнес, мало хто над цим замислюється – передчуття нових успіхів діє як рожеві окуляри. А тому домовленості, якщо і фіксуються, то досить розмито. Про майбутні конфлікти і «дорожню карту» їхнього розв’язання не дбає майже ніхто. А тому розуміння причин потенційних конфліктів і перших ознак того, що вони назрівають, дадуть змогу вчасно відреагувати і не допустити руйнівних збитків як для кожного з партнерів, так і для бізнеса в цілому. Як це зробити, спеціально для Mind пояснює Олексій Харитонов, адвокат, партнер юридичної компанії ILF.
Що найчастіше спричиняє конфлікти між бізнес-партнерами? Плануючи спільний бізнес, пропонуючи співпрацю другові чи знайомому, ми далеко не завжди знаємо реальні потреби і бажання потенційних партнерів. Та й свої мотиви іноді зрозуміти досить складно. Буває так, що домовленості в загальних рисах проговорено, але різне їх тлумачення в подальшому може стати базою для конфлікту.
«Приймаючи рішення йти в бізнес, мало хто розуміє, що ж його, насправді, так у цьому приваблює. Адже гроші – лише засіб. Хтось створює бізнес, щоб відчути себе «батьком-засновником». Інші приходять сюди за тусовкою чи за інтригою. Для когось власна справа стає прихистком, місцем, де можна сховатися від прискіпливого чоловіка/дружини чи побутових проблем. Часто люди намагаються в бізнесі реалізувати своє бажання керувати, бути головним, роздавати накази – бути таким собі полководцем, провідником для підлеглих. Звичайно, багато хто, відкриваючи власний бізнес, бачить у ньому можливості для своєї безпеки: матеріальної, фізичної і навіть психологічної. А іншим важливо стати відомим, знаменитими і взагалі врятувати світ, нехай навіть на шкоду своєму гаманцю і здоров'ю», – пояснює Євген Медреш, психотерапевт і консультант з особистісного та організаційного розвитку.
Саме через це причини корпоративних конфліктів не завжди очевидні, серед них:
Ознаки того, що вас втягують в корпоративний конфлікт
1. Пропозиція сумнівної угоди. Ваш партнер пропонує укласти угоду з активами компанії, яка дозволить швидко заробити гроші, але не зовсім законно. Навіть якщо ви відмовите партнера від подібної справи, будьте готові до того, що він захоче здійснити її за вашою спиною. І якщо у нього все вийде, то не за горами й інші схожі рішення.
2. Зменшення прибутку, великі борги. Це може свідчити про те, що у вашого партнера є «чорна каса» – здає в оренду приміщення, надає послуги за вашою спиною – а оплату за це бере готівкою, яку ніде не фіксує. Можливість отримувати «легкі гроші» затягує. Розуміючи, що рано чи пізно почнуться питання, другий партнер може почати підготовку до того, щоб позбутися вас як партнера.
3. Порожній лист. Обов'язкове інформування всіх власників про місце і час проведення загальних зборів, а також про питання, які будуть розглядатися – важливий елемент процедури роботи органу управління. При оскарженні в суді, рішення однозначно буде визнано недійсним, якщо було порушення процедури. Тому не чисті на руку партнери намагаються формально дотриматися процедури, але не допустити вашої присутності на загальних зборах, щоб прийняти рішення, на які ви б точно не погодилися.
Якщо ви отримали порожній конверт або конверт з чистими аркушами з адреси компанії – терміново зверніться до адвоката за консультацією.
4. Кілька листів про загальні збори з зазначенням різних місць його проведення. Це вже точна ознака того, що вас на цих зборах бачити не хочуть. З’ясуйте, з чим пов’язане виникнення такої ситуації і чи можна ще її змінити. Якщо ні, вживайте заходів з порятунку своєї частки в бізнесі.
5. Внесення змін до статуту без вашого відома. Іноді випадково, іноді від довіреної особи в компанії ви можете дізнатися, що в статуті з'явилося щось новеньке. Як правило, це зміни в повноваженнях правління, директора або в роботі загальних зборів. Звичайно, за правилами, такі рішення повинні прийматися загальними зборами, але вас чомусь на них не було... Це з великою ймовірністю означає, що готується платформа для кардинальних змін в компанії без вашої участі.
6. Зміна директора або головного бухгалтера без вашого відома. Це може свідчити про те, що ці посади займуть люди, підконтрольні партнеру з недобросовісними намірами; явна ознака того, що партнер шахраює з протоколами загальних зборів. Роблять це зазвичай з однією метою – обманним шляхом отримати вашу частку бізнесу.
7. Повідомлення від правоохоронних органів про шахрайські дії або для взяття від вас пояснень. Це може свідчити про підготовку до запуску якоїсь карної справи проти вас. Представники силовиків можуть бути в змові з вашим партнером і таким чином збирати інформацію. А потім запропонувати вам відмовитися від вашої частки в бізнесі в обмін на закриття кримінальної справи.
Як уникнути бізнес-конфлікту? Основна порада для тих, хто хоче мінімізувати ризик виникнення тривалих і руйнівних конфліктів між бізнес-партнерами – розмовляйте один з одним, не соромтеся ставити незручні питання. Проговоріть, як будете діяти в кожній з описаних вище ситуацій. Це дозволить непорозумінням не переростати у війни. А ще краще, якщо всі ці домовленості будуть зафіксовані в статуті вашої компанії або/і в корпоративному договорі. Адже усні домовленості не мають жодної юридичної сили.
На упередження руйнівного конфлікту можна діяти і тоді, коли ви вже ведете спільний бізнес з партнером/партнерами. Головне, вчасно зрозуміти, що проблеми можуть ось-ось виникнути.
В бізнес-партнерстві дуже важливо розуміти, що конфлікт неминучий. Адже люди змінюються, або просто проявляються їх раніше приховані потреби. А вони можуть вже і не відповідати думкам бізнес-партнерів. При цьому в корпоративних конфліктах мало хто дійсно перемагає: вони завжди руйнівні і дорого коштують кожному з учасників. А от попередити більшість конфліктів, знизити їхню руйнівну силу цілком можливо. Особливо, коли знаєте, чому саме варто приділити особливу увагу.