Ресторанний бізнес в Україні розвивається стрімко: щомісяця лише в Києві відкривається близько 10–15 різних закладів, а інколи й по 30. Ресторанна справа красива само по собі, і ресторатором бути модно. Цього року тенденція продовжиться. І для всіх проектів потрібні приміщення, але не кожна локація підійде під відкриття саме ресторану. Де ж шукати місце під ресторан і як не помилитися при виборі, спеціально для Mind розповідає експерт ресторанного бізнесу Ольга Насонова.
Більшість рестораторів – і досвідчених, і початківців – зазвичай мають у голові якусь ідею або готовий проект. Це така собі ідеальна картинка: така-то площа, ось такий дизайн, і багато задоволеного народу всередині. Під цю картинку зазвичай і шукають приміщення.
Для різних проектів вона, звичайно, різна. Більшість новачків у цьому бізнесі шукають приміщення в центрі міста. Центр привабливий не лише тому, що тут багато яскравих проектів і легше стати помітним. Тут багато працюючих людей, що заповнюють ресторани в будні. Тут є туристи, і в центрі зручніше зустрічатися жителям різних районів міста.
Найбільший попит зараз на приміщення на першому поверсі, з великими вікнами, в одному рівні без підвалу, з високими стелями. А оскільки такі приміщення підходять і під інші види бізнесу – торгівлю, аптеки, послуги – оренда буде дорогою.
У центрі Києва зняти приміщення можна за $50 за квадратний метр і вище. Це дуже великі витрати. Тому часто трапляються ситуації, коли зовні успішний заклад ледве-ледве зводить кінці з кінцями, бо витрати на орендну плати не повинні перевищувати 20% від виручки.
Приміщення в непрохідних місцях, підвали здаються за меншу суму, але в будь-якому випадку мінімум $20 за квадратний метр. З такою локацією важче стати успішним, бо потенційних відвідувачів менше. Але ось парадокс: ресторан або кафе в дорогому «центровому» місці може бути менш прибутковим, ніж заклад на відшибі або в спальному районі. Причина проста: висока оренда забирає весь прибуток.
У найбільшому виграші виявляються незвичайні локації та нестандартні концепції. У дворах, у підвалі, у спальному районі або на околиці, у непрохідному місці. Такі приміщення не приваблюють торгові мережі й вартість оренди значно менша. Але якщо концепція закладу яскрава і незвичайна, погане приміщення – не перешкода. Люди його знайдуть, прийдуть і будуть приходити ще.
У ресторані готують їжу – у цьому вся складність. Так що приміщенні має «живитися» потрібною кількістю кіловат електроенергії. Для 200 кв. м – не менше 50 кВт, для 300 – оптимально 80 кВт, 500 і більше – не менше 100 кВт.
Ще потрібно кудись прилаштувати вентиляцію, зробити і погодити зовнішні повітроводи. І далеко не всі мешканці, якщо це житловий будинок, згодні мати у своєму дворі величезні повітроводи з нержавійки.
І звичайно, каналізація: сливи від ресторану вимагають жировловлювачей.
І лише якщо ці три основні технічні стовпи в приміщенні є (електрика, каналізація, вентиляція), воно може використовуватися під ресторан або кафе. Саме складність технічного оснащення може зробити непридатним для ресторанного бізнесу найфасадніше і найсвітліше приміщення.
А найгірше, коли договір оренди вже укладено, і тільки потім стає зрозуміло, що не вистачає електрики або не можна зробити вентиляцію. Дуже багато проектів були зупинені саме з цієї причини.
Успішний ТРЦ завжди створює потоки, причому саме тих відвідувачів, які хочуть і можуть витратити гроші, зокрема й на хорошу їжу. Проблем з технічною підготовкою в ТРЦ не виникає – все можна узгодити, мешканці не заважають.
Але ТРЦ підходить далеко не для всіх форматів ресторанів. А саме для фаст-фудів, кав'ярень, сімейних закладів. Найбільший недолік ТРЦ – висока орендна плата, яку важко «витягнути» новачкам або концептуальним закладам.
Великі ресторанні мережі – основні орендарі в ТРЦ, і не лише тому, що в них більше грошей, їх хочуть бачити і самі девелопери. Зрозумілі концепції для них цікавіші, ніж нові. Тому в столичних торгових центрах практично не зустріти незвичайних закладів.
Проект «велике годування» – ось що таке фуд-хол. Поки що новий формат для України, але дуже перспективний. На одній площі може знаходитися 20–40 різних закладів, з різною кухнею і великим загальним залом.
У всьому світі фуд-холи стали популярними для дрібних операторів, які не можуть дозволити собі орендувати окреме приміщення і розміститися в ТРЦ. Тому, якщо грошей мало, а креативу багато, фуд-хол – саме те, що потрібно.
Конкуренція в ресторанному бізнесі зростає, тому відповідні приміщення просто розлітаються як гарячі пиріжки. Це і добре, і погано. Добре тому, що в нашій країні зростає попит на їжу поза домом. А погано тому, що все важче знайти придатне приміщення за адекватною ціною, і все важче вести бізнес і отримувати прибуток.