Підкорення іноземних ринків, на яке зважуються українські підприємці, може видатись прибутковою справою. Головне правильно і вчасно підготуватись до ймовірних підводних каменів у чужому морі. Один з моментів, на який варто зважати, це як захистити право на інтелектуальну власність, яку ви пропонуєте на іноземному ринку. Здається, найскладніше це зробити в Китаї, де магазини перезавантажені підробками відомих брендів.
Тому саме про Піднебесну і нюанси захисту торгової марки в цій країні розповів Mind керуючий партнер юридичної групи YAROS LAW Ярослав Ковтун.
Ринок Китайської Народної Республіки росте дуже швидко і це вже давно не новина для бізнесу. Кожен день перед українськими партнерами стоїть питання, як правильно вийти на цей ринок та не провалитися. Нижче деякі приклади роботи із китайськими партнерами у сфері інтелектуальної власності.
Вже давно відомо, що користуватися на території Китаю такими «магазинами додатків», як Google Play чи App Store, або соціальними мережами, як Facebook чи Instagram, заборонено, Як то кажуть, VPN у допомогу. Проте, там є свої аналоги зарубіжних додатків, такі як Baidu, WeChat, Xiaomi Store, QQ та інші. Тому підприємцю, інженеру, програмісту потрібно бути готовими пройти своєрідний комплаєнс перед запуском свого продукту в КНР.
Перше, на мою думку, на що потрібно звернути увагу, – це торгова марка. У вас може бути зареєстрована ТМ у Європі, США, але в Китаї вам скажуть: «Ну і що? Влада розводить руками». Тому обов’язково потрібно перевірити, чи немає схожих ТМ у Китаї за назвою, дизайном, транслітерацією і т. д. Є один цікавий кейс «Kastel vine», в якому чітко вказано, які можуть бути приклади порушення прав інтелектуальної власності. Тому важливим кроком є пошук та перевірка вашої ТМ у Китаї. Звичайно, потрібно мати там «своїх» партнерів-посередників, які зможуть допомогти, але комунікація з ними завжди забирає чимало часу через мовний бар’єр або різні часові пояси. З ТМ хоч трохи розібралися, їдемо далі.
Припустимо, що у вас вже є готовий продукт, який активно завантажують в Apple Store та Google Play, додаток вже популярний в Європі, але в Китаї про нього ще не знають. Вам потрібно розмістити свою програму на місцевих інтернет-ринках, для цього обираємо відповідний магазин. Найпопулярнішими наразі залишаються QQ (Tencent), Baidu, Xiaomi, Huawei. Спочатку я б порекомендував звернути увагу на Terms&Conditions цих магазинів. Тексту багато, але розділ інтелектуальної власності важливо не пропускати, якщо вам підходять всі умови. А серед них може бути повний контроль над вашим же додатком і можливість вносити зміни та доповнення навіть без вашого дозволу, якщо ви вже погодились із умовами магазину. Далі потрібно адаптувати «app» для резидентів КНР:
Після цього, коли вашу заявку прийняли і почали обробляти, починається процес переговорів, адміни магазинів присилають вам назад вашу заявку і рекомендують внести відповідні зміни. Якщо вам не відповіли протягом 14 робочих днів, можете спокійно подавати заявку ще в інші менш популярні Chinese app stores. Взагалі, процедура може зайняти від одного місяця до одного року. Так, на прийняття заяви йде до 1 місяця, поки вони нададуть відповідь. Далі вони пишуть, що потрібно змінити в додатку. Потім ці переговори затягуються до 6 місяців в кращому випадку. Документів при поданні багато не буває, ви подали вже все, що маєте, а вони хочуть від вас ліцензію на фінпослуги, яка вам не потрібна і ви повинні вказати, що ваш продукт не має жодного відношення до банків, страхових компаній чи «фінтех-копаній».
Досвід роботи показує, що на азійському ринку ніхто на вас не чекає, проте ви можете спробувати. Не можна обіцяти, що ви пройдете своєрідний комплаєнс, а також чи будуть виправдані витрати на нього, адже все це з’ясується вже після завантаження додатку місцевими жителями. Навіть більше, «патентні тролі», конкуренти можуть запросто розробити такий же продукт і зареєструвати ТМ, поки ви ще на етапі реєстрації.
Отже, перед виходом на будь-який іноземний ринок, зокрема на китайський, зважте на всі нюанси і проведіть комплексну перевірку того, що пропонуєте виводити у продаж.