Людський, кадровий ресурс найбільше впливає на здатність компанії до появи і впровадження інновацій. Звісно, мають значення і фінансове забезпечення інноваційних процесів, комунікаційна інфраструктура, технології, система управління. Але як би власник або топ-менеджер не структурував процеси, скільки б грошей не вклав у розвиток проєкту, одна команда може його «поховати», а інша – успішно вивести на ринок.
Як же сформувати сильну інноваційну команду, оцінити і розвивати її потенціал? Чи є універсальна «формула успіху»? Своє бачення відповідей на ці запитання спеціально для Mind озвучила Ольга Дудник, консультант з управління Edutainment Studio.
Чинників, що впливають на інноваційний потенціал команди, насправді декілька. Розглянемо докладніше кожен із них.
Талант
Талант – це генетична схильність до певної діяльності. Дотримуючись вроджених здібностей, людина може швидко піднятися на високий професійний рівень.
Перше, що нам потрібно, – це специфічно обдаровані люди на ключових посадах.
Креативність
Креативність – це дана нам від природи здатність нетрадиційно мислити, продукувати нові ідеї, швидко розв’язувати проблеми. Ця здатність є у всіх людей. Але під впливом середовища вона або «тане», або розвивається. Для інноваційної команди креативні здібності – незамінний інгредієнт.
Спритність
Спритність, моторність – це те, що ми сьогодні називаємо be agile або agility. Це здатність і бажання вчитися на власному досвіді, а потім застосовувати цю обізнаність та досвід для успішної роботи в нових ситуаціях. В інноваційній команді ця здатність допомагає швидко змінювати плани, трансформувати ідеї та процеси так, щоб у будь-якому випадку дійти до результату, незважаючи на обставини, що змінилися.
Емоційний інтелект (EQ)
Емоційний інтелект – це здатність розпізнавати свої та чужі емоції і усвідомлено керувати ними. Важливий компонент роботи інноваційної команди, який допомагає співпрацювати, вирішувати конфліктні ситуації і знімати стрес.
Залученість
Залученість – це вищий рівень прихильності до компанії, команди, проєкту. Вона мотивує нас працювати на піку фізичної, емоційної та інтелектуальної продуктивності. Залучені співробітники не просто задоволені та лояльні, вони ставляться до своєї ролі в компанії як до справи свого життя.
Останні масштабні дослідження Gallup показують, що в компаніях з високим рівнем залученості всі значущі для бізнесу показники вищі:
При цьому негативні фактори проявляються менше:
Ці цифри свідчать про те, що залученість надає можливості розкритися і примножитися всім творчим здібностям персоналу. Тому в обрахунку інноваційного потенціалу вона відіграватиме суттєву роль.
Перші чотири фактори – це те, що людині дано від природи. На них керівникам і фахівцям з навчання та розвитку варто впливати, якщо показник по п'ятому фактору – залученості – буде високий. При цьому нульовий показник залученості обнуляє таланти, здатність адаптуватися і виснажує емоційний інтелект.
Після того як ми оцінимо кожен з факторів, пропоную прорахувати інноваційний потенціал команди (ІПК) наступним чином:
ІПК = (Талант + Креативність + Спритність + EQ) х Залученість
По-перше, підвищувати рівень залученості.
Як це зробити?
Використовувати питання-твердження з моделі дослідження рівня залученості Інституту Gallup (Q12) як «орієнтири» для створення і проведення різних заходів. Формальних і неформальних, традиційних і не дуже.
Перелік запитань-тверджень:
По-друге, в продовження 12-го пункту, розвивати здібності, експериментувати з форматами навчання:
Отже, ми маємо інструмент для усвідомленого управління інноваційним потенціалом команди.
Якщо використовувати його циклічно – регулярно проводити оцінку, формувати індивідуальні плани розвитку, розробляти і реалізовувати необхідні заходи, то ми можемо буквально генерувати енергію для реалізації новаторських проєктів.