Днями ексміністр інфраструктури України Володимир Омелян поскаржився, що теперішня влада не займається реалізацією проєкту щодо створення в Україні гіперлупу, а без політичної волі він не має шансів на втілення.
Ідея гіперлупу мала на меті залучити Україну до клубу передових держав, які розробляють сучасні види транспорту. Проте ця ідея стала одним з яскравих прикладів невдалого втілення інновацій на рівні держави.
Водночас у бізнесі інновації запроваджувати легше, адже в цій сфері вистачає волі та розуміння, навіщо все це потрібно. Але й бізнес стикається зі складнощами щодо впровадження нових підходів, ідей тощо.
Які існують правила запровадження інновацій, яка має бути їхня структура та послідовність, щоб вони запрацювали, розповів Mind засновник та керуючий партнер Braintuition Микола Такзей.
Великим і сталим компаніям важко впроваджувати інновації. Вони чудово вміють оптимізувати бізнес-процеси й роками залишаються кращими у своїй справі. Будь ви Disney, Tesla або NASA, ви все одно регулярно працюєте над інноваціями.
Команда консалтингової компанії McKinsey опитала 2500 топ-менеджерів із 300 великих компаній. На основі їхніх відповідей фахівці описали вісім головних правил інновацій.
Правила поділили на дві групи по чотири пункти. До першої належать принципи, які допомагають створювати умови для впровадження інновацій. До другої – способи зробити цей процес максимально ефективним.
Звичайно, ці правила не панацея. Немає гарантії, що вони спрацюють у кожної компанії й однаково всім підійдуть. Але така модель допоможе вам почати інноваційну роботу в бізнесі.
Лише надихаючих слів керівника недостатньо для запуску інновацій. Компанії потрібен план, у якому крок за кроком описаний інноваційний процес. Цей план повинен стати частиною бізнес-стратегії і фінансові показники повинні його підкріплювати.
Можна й потрібно ставити перед компанією кількісні цілі і призначати відповідальних за їхнє досягнення. Нехай у кожного відділу буде невелика мета.
Свіжі ідеї можуть і рухати інновації, і вбивати їх – все залежить від кількості. Якщо ідей занадто багато і поле їх застосування занадто широке, вибрати з них щось хороше буде важко. Тому інноваційний процес краще фокусувати.
Оберіть кілька напрямів або проєктів, у яких хочете бачити зміни, і зосередьтеся на них. Можна визначитися, куди рухатися, інтуїтивно, або провести ретельний аналіз. Краще робити маленькі кроки та отримувати швидкі перемоги, особливо на перших етапах впровадження інновацій.
Іноді у когось в команді відбувається осяяння, і він пропонує круте рішення для бізнесу. Це один із шляхів створення нового продукту або навіть цілого ринку.
Визначте проблему, знайдіть її рішення і створіть на основі цього бізнес-модель. Іноді інформацію про проблему можна отримати ззовні компанії, наприклад від клієнтів. Тому дуже доречно впроваджувати в компаніях дизайн-мислення та його інструменти. Так ви перейдете від гасел про клієнтоорієнтованість до реальних дій.
Світ змінюється, компанії і бізнес-моделі повинні змінюватися теж. Коли в людей з'явилися смартфони – кожній компанії довелося це врахувати, підлаштуватися й винайти себе заново. Більшість керівників неохоче форматують свою бізнес-модель. Але пандемія COVID-19 і радикальні зміни, які вона принесла, перевели необхідність змінюватися в категорію «must».
Щоб зрозуміти тренди ринку, можна підглянути за конкурентами, а краще за клієнтами, технологіями тощо. Прекрасний спосіб перевіряти гіпотези – пілотні проєкти та експерименти. Тут прийдуть на допомогу як дизайн-мислення, так і гнучкі підходи (agile).
Бюрократія в компанії потрібна, щоб речі відбувалися самі собою. Але вона часто вбиває інновації. Розпорядки, правила й корпоративний регламент ускладнюють прийняття рішень ы гальмують нововведення. Треба знайти баланс – для цього потрібні однодумці принаймні у фінансовому та юридичному відділах .
Це можна зробити тестуючи ідеї на ранньому етапі. Виникла цікава думка – поділіться нею одразу з користувачами. Не намагайтеся довести ідею до розуму, інакше ваше бачення проблеми її спотворить. А політики та процедури затягнуть цей процес надовго.
Створили гіпотезу, провели ранні тести з клієнтами, допрацювали прототип у комерційно готовий продукт? Прийшов час задуматися про масштабування. Підключайте до цього процесу дистриб'юторів, постачальників та інших партнерів. Можна застосовувати використання всього інструментарію для масштабування Strategyzer: від канви бізнес-моделі до глибинної роботи над сценаріями.
Багато компаній визнали, що інновації вимагають участі зовнішніх сил. Для кого-то відкривається шлях до програм корпоративних інновацій, хтось приходить до укладання партнерства.
Робота з партнерами допомагає заощадити гроші на спільні розробки і стимулює появу нових ідей. Але й це вимагає системного підходу – від формування наміру до чітких і зрозумілих показників успіху в партнерстві.
Щоб мотивувати співробітників на створення інновацій, почніть із першого пункту – покажіть їм намір, ваше «чому». Команди повинні розуміти, що працюють у компанії, яка націлена на інновації.
Виділяйте під створення та пілоти інноваційних рішень окремі команди. Але не відокремлюйте їх у «секретний» кабінет. Тільки відкритість, залученість і радикальне співробітництво допоможуть досягти по-справжньому разючих результатів.
REACTOR.UA – відкрита платформа інновацій, що пропонує інфраструктуру та інструменти для успішної роботи з інноваціями.
Резиденти платформи – компанії, відкриті до інновацій, акселератори, інкубатори, інноваційні хаби, лабораторії, продуктові технологічні команди.