Посткоронавірус: чого ми очікуємо від держави і бізнесу в майбутньому

І що ж буде з глобалізацією

Фото: pixabay

З настанням пандемії, наслідком якої стала коронакриза, індустрії у всіх країнах зазнали величезних втрат, а суспільство все ще намагається впоратися з виниклими складнощами, звикаючи до нових реалій. Даниїл Ваховський, Managing Partner Havas PR Kyiv, ґрунтуючись на даних глобального звіту Havas «ReAct & Beyond COVID-19» розповів Mind, чому в експертному співтоваристві активно точаться суперечки з приводу глобалізації, про думки, які супроводжують радикальний настрій суспільства, та про те, до яких векторів розвитку світу вони можуть призвести.

COVID-19 загострив радикальні настрої суспільства

Тенденція глобалізації світу вже не нова. Ще в 1990-ті роки вчені й аналітики з усього світу були стурбовані вірусною природою цього процесу і подальшою трансформацією країн. З іншого боку, ніхто не відкидав її позитивну силу, яка сприяє економічному і технологічному розвитку регіонів. Потім світ зіткнувся з низкою глобальних вірусів: ВІЛ, SARS, різні штами грипу, а тепер і COVID-19. Останній став настільки масштабним, що викликав шквал критики в бік глобалізації та її непідконтрольності.

Думки експертів розділилися. Хтось вважає COVID-19 можливістю врятувати планету, врівноважити баланс між інтересами спільноти і капіталізмом, що стрімко розвивається. Але були й інші, лідери країн, які скористалися ситуацією, щоб закрити національні кордони і переглянути внутрішню політику стосовно до іноземців і мігрантів. Але, так чи інакше, світ не повернеться назад, і глобалізація – це один з етапів розвитку нашого суспільства і вже точно не єдине проблемне питання.

У медіа зараз багато говорять про пандемію і посткризу. Але давайте подивимося правді в очі: до списку варто додати екологічну кризу, соціальну кризу, кризу системи охорони здоров'я і демократичну кризу, які тільки масштабувались в умовах пандемії. А глобалізація спрацювала реагентом, викликавши посилену реакцію суспільства і усвідомлення того, що ми всі «в одному човні», але при цьому «порятунок потопаючих – справа рук самих потопаючих».

Це підтверджує дослідження Havas «ReAct & Beyond COVID-19», яке показує, що настрій у світовому співтоваристві досить радикальний. Більше десяти років глобальна мережа Havas стежить за 15–20% прогресивних споживачів (просьюмерами), які «популяризують» нові тенденції, що формують споживчі уподобання і ставлення до нових явищ.

До епідемії 31% респондентів вказали: розвал суспільства необхідний для того, щоб почати заново з чистого аркуша. Уже в постпандемічний період 67% просьюмерів думають, що саме COVID-19 призведе до цього процесу. Водночас 73% респондентів говорять про те, що спалах пандемії змусив їх зрозуміти: наша капіталістична модель потребує переосмислення. По суті ми прийшли до питання трансформації нашого суспільства в цілому, і тут думки розділилися на два табори.

50% респондентів відповіли, що кращий спосіб пережити кризу, подібну за масштабами до COVID-19, це покладатися на самодисципліну, а також розширення прав і можливостей громадян, інші ж 50% – що рішенням може стати авторитарний державний нагляд.

Посткоронавірус: чого ми очікуємо від держави і бізнесу в майбутньому
Скріншот зі звіту глобальної мережі Havas «ReAct & Beyond COVID-19»

Відносно глобального співробітництва позиція теж різниться. 49% просьюмерів думають, що необхідно заохочувати скоординовані глобальні дії, а 51% – за закриття національних кордонів. Виходить, щодо вектора руху вперед і зовнішньої політики суспільство поки не визначилося, намагаючись зрозуміти загальну картину того, що відбувається. Але це не єдине переосмислення, яке відбулося. Люди почали переглядати свої цінності й потреби на базовому рівні, виходячи з пережитого досвіду пандемії.

Посткоронавірус: чого ми очікуємо від держави і бізнесу в майбутньому
Скріншот зі звіту глобальної мережі Havas «ReAct & Beyond COVID-19»

Нові цінності та пріоритети розвитку в контексті суспільства, бізнесу, держави

44% просьюмерів говорять про те, що криза змусила їх усвідомити, що в житті є дійсно важливим, і розставити пріоритети. Завдяки пандемії і кризі в списку наших потреб зміцнилися:

При цьому на тлі економічної кризи і супутнього падіння ринку праці, суспільство дійшло розуміння необхідності грошових заощаджень. 33% просьюмерів заявили, що одним з пріоритетів у майбутньому стане економія грошей заради кращої підготовки до наступної кризи. 77% також відзначили, що будуть обережніше ставитися до грошей. Що стосується пріоритетів у споживанні, зростає інтерес до сприяння національній економіці. 27% респондентів відзначають, що підтримка місцевого бізнесу важлива, і вони готові купувати продукти у локальних виробників, навіть якщо це дорого.

Ще одним цікавим фактом стало питання важливості масовості навчання використанню цифрових технологій. Особливо цей пункт стосується літніх людей. Про це заявили 88% просьюмерів.

Тут ми повертаємося до питання трансформації політичної моделі країн у контексті глобалізації та масштабів криз. Як ми бачимо, питання поки залишається без відповіді, але дещо вже прояснюється. 57% просьюмерів заявили, що хочуть, щоб країни ставали більш самодостатніми і виробляли самостійно товари першої необхідності.

Другий, але не менш важливий вектор – глобальні проблеми з екологією. Більшість, а саме 86% респондентів, вважають, пандемія COVID-19 – попередження про те, що ми повинні краще піклуватися про планету. Це була генеральна репетиція зі зміни клімату, і вирішення проблеми вже є нагальним. Плюс 89% просьюмерів стверджують: ми повинні надавати такої самої важливості проблеми стану навколишнього середовища, як і у випадку з пандемією COVID-19, коли сили країн всього світу були спрямовані на її рішення спільними зусиллями в короткі терміни.

Посткоронавірус: чого ми очікуємо від держави і бізнесу в майбутньому
Скріншот зі звіту глобальної мережі Havas «ReAct & Beyond COVID-19»

Переглянули своє ставлення споживачі і до брендів. 71% просьюмерів вірять, що великі компанії з більшою ймовірністю можуть нести позитивні зміни у світі. Йдеться про те, що у них набагато більше можливостей і потужностей для фундаментальних змін на глобальному рівні. І багато брендів давно усвідомили важливість соціальної відповідальності й власних цінностей, які повинні виявлятися на ділі. Дані дослідження це підтверджують. 86% просьюмерів визнали, що їх рівень довіри зріс саме до тих бізнесів, які зробили активні кроки для допомоги та захисту споживачів під час кризи COVID-19. Більш того, 44% хотіли б, щоб продукти цих брендів були окремо промарковані за прояв «людяності».

Якщо дивитися в майбутнє, 63% просьюмерів очікують, що коли пандемія закінчиться, компанії будуть ще більш залучені в глобальні соціальні проблеми, з огляду на їх силу впливу. Питання підтримки економіки держав бізнес також не оминув. 46% за те, щоб бренди перенесли більшу кількість зарубіжних операцій у свою країну, і 54% бажають знижок на товари від місцевих виробників.

Варто повернутися і до питання впливу купівельної спроможності. 31% просьюмерів очікують від брендів більш гнучких послуг (наприклад, функцію скасування квитків і т. д.). Водночас 58% хочуть, щоб бренди тимчасово знизили свої ціни. Таким чином вони зможуть допомогти людям відновитися у фінансовому плані.

До чого варто прагнути?

Найголовнішою цифрою в цьому звіті для мене стала саме ця. 94% просьюмерів вірять, що саме солідарність – найкращий спосіб вижити нашому суспільству в ці важкі часи. Незважаючи на плутанину щодо глобалізації, капіталізму і питання до політичних моделей, люди продовжують вірити, що тільки спільними зусиллями ми здатні змінювати світ.

У цьому контексті я б повернувся до моделі сталого розвитку. В оновленій адженді Sustainable Development 2030 були виведені шість відправних точок, які призведуть до позитивних змін на світовому рівні:

Залишається сприйняти той факт, що тільки коли суспільство, держава і бізнес почнуть діяти спільно в рамках загальних цілей, у нас з'явиться реальна перевага в боротьбі за краще життя, а можливо – просто за право існування в майбутньому.

Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у нашому Telegram-каналі Mind.ua та стрічці Google NEWS