Видимість vs дійсність: як впроваджувати інновації, а не робити вигляд

Як змінити показові зміни на реальні еффективні кроки

Фото: pixabay

Запровадження інновацій практикує сьогодні чи не кожна друга компанія. Проте не всі з тих, хто прагне дієвих змін, дійсно доходять до бажаного результату. 

Що ж таке інновації по-справжньому, від кого вони залежать і як їх запровадити, розповів Mind засновник Інституту корпоративних інновацій та громадського підприємництва (CICE Institute) Павло Рижій.

Інтрапренерство (корпоративне підприємництво) vs театр інновацій

Більшість прикладів корпоративних інновацій в нашій країні частенько характеризують як «театр інновацій». Особливо в тих випадках, що пов’язані з масовим залученням працівників до створення інноваційних рішень.

Чому так відбувається? Існує думка, що це не випадково, і саме до цього прагнули відповідні керівники. Вони не бажали насправді нічого змінювати, а «інновації» були потрібні для «хайпу». Підтвердженням цього також є той факт, що в Україні практично немає постійно дієвих прикладів систем корпоративного підприємництва. Незважаючи на те, що методологія ця адаптована й успішно протестована.

Виходить «театр корпоративних інновацій» начебто є, а корпоративного підприємництва немає. І не дивно, адже інтрапренерство (корпоративне підприємництво) НЕ можливе в умовах театру інновацій. Корпоративні підприємці постійно прагнутимуть вийти за межі інноваційного театру, бо по своїй суті вони дуже зацікавлені у створенні відчутної, реальної вартості для компаній, у яких працюють, а не у «створенні видимості».

Тобто вони не мають іншого вибору, як рухатися вниз ланцюжком створення цінності, з'ясовуючи, де вони створюються насправді, а де ні. На жаль, більшість керівників, особливо середньої ланки це ніяк не влаштує, адже ставитиме під сумнів їхню «унікальну цінність та експертність». Справжні інтрапренери гостро цікавляться тим, що працює. Вони не зацікавлені в інноваціях тільки для шоу.

Вивчати та досліджувати

Це перший принцип, що передбачає розмежування в підходах до покращення поточного бізнесу, та дослідження нових, проривних можливостей для компанії. Інтрапренери чудово розуміють це й можуть докладати зусиль до покращень наявної бізнес моделі, але все ж їх основний фокус – бізнес-моделі майбутнього.

Зверніть увагу, ми тут не оперуємо поняттями на кшталт: R&D, «проривні технології», «вбивчі фічі», «великі ідеї». Так, все це надзвичайно «важливі інгредієнти інноваційного коктейлю», проте вони не є фокусом для інтрапренерів. Їхня кінцева мета – створення цінності для бізнесу. 

Часто керівники асоціюють інновації саме з технологіями та чекають саме технологічних проривів від своїх «інноваторів», тоді як технології – це лише інструмент створення та донесення цінності для наших клієнтів.

Корпоративні підприємці мислять та діють за межами технологій. Водночас Nintendo Wii довели, що інновації можуть бути успішними й без проривних технологій. Це можливо, коли команда зосереджена на ціннісній пропозиції, що резонує з потребами клієнтів та збалансована з іншими компонентами бізнес-моделі. Це саме те, що шукають інтрапренери. А всі інструменти, технології та методи навмисно підбираються у такий спосіб, щоб сприяти успіху цього пошуку. Все інше – це марна трата цінного часу й ресурсів. 

Фокус

Другий принцип полягає в тому, що процеси пошуку можливостей, напрацювання рішень та реалізації рішень принципово відрізняються. Пошук є нелінійним процесом. Це два кроки вперед, один крок назад і ще два кроки боком. Це дуже схоже на складання пазлу без чіткого цільового зображення, щоб допомогти вам. 

Тому не дивно, що підходи з «дорожніми картами» та бізнес-планами тут не дуже корисні. Замість цього ми повинні зробити припущення, а потім систематично тестувати їх. Попри хаотичність та перевантаженість деталями в цьому процесі, ми маємо чіткі орієнтири успішної бізнес-моделі, що дозволять не загубитися в цьому хаосі припущень.

Це чудово відомі всім:

Це основні частини пазлу, які ми повинні скласти, щоб знайти бізнес-моделі, що створюють вигоду та цінність. Зосередження на цих чотирьох елемента, збільшує ймовірність знаходження чогось справді значимого.

Справжні інтрапренери на спускаються до «кролячої нори інновацій» задля пригод, популярності чи легкої слави. Їхня мета – проривна бізнес-модель та додаткова цінність для бізнесу.

Організація

І нарешті, останнє, але чи не найважливіше запитання: у якій організації це можливо? Це ключова проблема, адже тут ми повертаємося до запитання, навіщо компанія вирішила займатися інноваціями. Щоб насправді змінитися та стати «рухомою інноваціями» корпорацією нового типу, що здатна ефективно адаптуватись у світі, який непередбачувано та неочікувано змінюється? Чи щоб «поставити галочку» і сказати, що «ми теж займаємось інноваціями», розвиваючи «інноваційні драмгуртки»?

Справжнє інтрапренерство не можливе в умовах «одноразових успіхів». Компанія, що насправді хоче бути інноваційною, має не просто відчувати різницю між «розвідкою боєм» та «експлуатацією». Мають впроваджуватися та гармонійно співіснувати різні культури управління.

Бо інакше інновації постійно боротимуться за право на існування «на полях поточного бізнесу» і це не те на що інтрапренери хочуть витрачати свою енергію, вміння й таланти. Як і не те, на що компанія хотіла б гаяти ресурси.

Корпоративні підприємці рухомі бажанням стати частиною трансформації, бути тими, хто робить відчутний вклад у створення цінності для бізнесу, допоможуть компанії бути більш конкурентною та життєздатною завтра. І тому вони вмотивовані і сфокусовані на залученні та гармонійний співпраці з усіма ключовими функціями всередині компанії. 

А з лідерами організації вони взаємодіють швидше як з інвесторами, допомагаючи останнім використовувати результати своїх експериментів для зменшення ризиків у прийнятті управлінських рішень. Інтрапренери є практиками – носіями сучасних знань, технологій та методів роботи з інноваціями. Вони є основним джерелом та розповсюджувачами таких знань та практик для інших працівників.

Бути справжнім корпоративним підприємцем – означає знаходити та практикувати кращі інструменти інновацій та в подальшому інституціоналізувати їх як найкращі практики в компанії. Навіть і не думайте починати займатися цим, якщо ви не готові «плисти проти течії»!

Але, якщо вам трапиться шанс бути в цій ролі, визначтеся якнайшвидше, чи ви йдете актором до «театру інновацій», чи все ж інтрапренером в організацію, що будує культуру корпоративного підприємництва та хоче бути справді «нетонучим, рухомим інноваціями» лідером ринку?

REACTOR.UA – відкрита платформа інновацій, що пропонує інфраструктуру та інструменти для успішної роботи з інноваціями. Резиденти платформи – компанії, відкриті до інновацій, акселератори, інкубатори, інноваційні хаби, лабораторії, продуктові технологічні команди.

Ставши резидентом платформи REACTOR.UA, ви зможете:

  • працювати з кращими світовими технологічними рішеннями і стартап-командами, здатними реалізувати будь-які інноваційні ідеї;
  • шукати рішення своїх інноваційних викликів, використовуючи менторську підтримку резидентів – агентів інновацій;
  • спільно з резидентами проводити відкритий пошук інноваційних ідей;
  • бути в курсі провідних інноваційних практик і світових трендів; тестувати ідеї просто, швидко і з мінімальними витратами;
  • увійти до списку інноваційних компаній України, взявши участь у Innovation Index.

Компаніям, які мають потребу у трансформації бізнесу за допомогою технологій та інновацій, платформа пропонує пройти безкоштовну менторську програму RE:START. Програма допоможе ухвалити виважене рішення про те, який з наявних підходів до роботи з інноваціями оптимально відповідає запитам і потребам компанії. Вперше в рамках однієї програми власники і топ-менеджери мають можливість попрацювати з кращими менторами, визначити інноваційну стратегію для своєї компанії, навчитися ефективно управляти ресурсами для її реалізації.

Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у нашому Telegram-каналі Mind.ua та стрічці Google NEWS