Пандемія змінила наш підхід до покупок, і зараз багато хто перейшов на замовлення речей і продуктів в інтернеті. Незважаючи на зручність здійснити шопінг не підводячись із дивана, є і зворотній бік цього процесу – шахрайство, обсяги якого збільшилися в кілька разів із переходом на карантинний режим. Як убезпечити себе та свої фінанси від кібершахраїв і чому важливо розвивати кіберграмотність, розповів Mind експерт із кібербезпеки, керівник відділу бізнес-аналітики «OLX Україна» Віктор Нобіуз.
У світі, що вимагає цілісних трансформацій у багатьох сферах життя, виграти в боротьбі за покупця вже не можна лише за рахунок привабливої упаковки або яскравої реклами. Люди вибирають компанії, які близькі їм по духу та готові на зміни. За даними 2020 Edelman Trust Barometer, 64% покупців роблять вибір, ґрунтуючись на своїх переконаннях.
У відповідь на цю тенденцію бізнеси запускають ініціативи, створюють фонди, беруть участь в глобальних рухах. Час, коли компанії могли залишатися осторонь важливих тем, пройшло – тепер від них чекають голосу, який скаже про те, що хвилює клієнта.
За даними НБУ, за перше півріччя 2020 року українці 501,8 млн разів оплатили товари і послуги в інтернеті. Це 86,3 млн разів на місяць, 2,8 млн раз на день. Загальна сума всіх покупок склала 226,2 млрд грн.
Водночас, за підрахунками Української міжбанківської асоціації членів платіжних систем ЕМА, сумарний дохід інтернет-шахраїв за перше півріччя склав 116,5 млн грн. 93% від цієї суми вони отримали, застосовуючи методи соціальної інженерії.
Інакше кажучи, за допомогою психологічної маніпуляції українців змушували розкривати конфіденційну інформацію (наприклад, дані платіжних карт, паролі) і крали гроші. Підтверджують це й дані дослідження CBR – 70% шахрайств в Україні пов'язано саме із соцінженерією.
Дослідження CBR проводилося в липні 2020 року. Було проведено 1 019 онлайн-інтерв'ю з інтернет-користувачами у віці 16 років і старше. Вибірка репрезентативна за статтю, віком, регіоном, розміром населеного пункту, частотою користування інтернетом.
Однак онлайн-покупці ризикують втратити гроші не тільки внаслідок тонких маніпуляцій. Результати опитування OLX говорять про те, що 40% українців все ще погоджуються на передоплату і відправляють гроші продавцю до отримання товару.
Отже, загальний рівень кіберграмотності населення залишає бажати кращого, через що українці стають легкою мішенню для шахраїв. Адже зламати сайт компанії, наприклад, важче, ніж обдурити довірливого покупця або продавця.
Безпека в мережі не може триматися лише на зусиллях онлайн-бізнесів, які борються з кіберзагрозами на рівні своїх продуктів. Це має бути спільна робота, де компанії вдосконалюють способи попередження та боротьби з шахраями, а клієнти знають, як захиститися при зустрічі з ними.
Ми вже бачимо зрослий запит на знання від користувачів: кількість візитів на головну сторінку служби обслуговування клієнтів OLX (де розміщена корисна інформація про те, як захиститися від шахраїв) з травня по вересень зросла на 27%. Цікавилися найчастіше в останні пів року такими питаннями, як: захищена доставка, приватність, захист особистих даних.
Ці теми важливі, й онлайн-бізнеси не можуть їх уникати. Компанії повинні стати голосом, який чесно розповість, що безпека онлайн – це спільні зусилля.
Кіберграмотність – дуже багатогранна й не найпростіша тема. Щоб правила поведінки в мережі були зрозумілі та легко запам'ятовувалися, їх варто «розжовувати». Складні формулювання відлякають аудиторію.
Що зробити, щоб вас зрозуміли:
Важливо також зробити інформацію легкодоступною – розташуйте її «на видному місці» на сайті (ідеальним рішенням буде створити окремий розділ) і ведіть на нього користувачів. Перш за все варто пояснити ключові правила безпеки (як робити правильно, а як неправильно) й ознайомити з найпоширенішими схемами шахрайства.
При наявності ресурсів, тимчасових і грошових, можна піти далі – створювати свої проєкти з кіберграмотності й брати участь в освітніх ініціативах, яких в Україні стає все більше. Наприклад, у червні ми стали партнером Всеукраїнської інформаційної кампанії з протидії платіжному шахрайству Нацбанку #ШахрайГудбай, а наприкінці серпня в партнерстві з ЕМА запустили онлайн-гру «здолай Шахрая».
Щоб користувачі прислухалися до ваших рекомендацій і брали участь в ініціативах, вони мають бачити у вас експертів у сфері кіберграмотності. Така репутація неможлива без розголосу того, що ж ви, власне, робите для захисту клієнтів.
Покращувати рівень безпеки на сайті необхідно одночасно з підвищенням кіберграмотності користувачів. Це два ключових напрями, які повинні взаємодоповнювати один одного й посилювати загальне завдання – ефективну боротьбу з онлайн-шахраями.
Майбутнє бізнесу – за відкритістю. Люди довіряють тим компаніям, які готові вести діалог. Чим швидше ви почнете комунікувати про те, що дійсно важливо для ваших клієнтів, при цьому активно вирішуючи їхні болі й запити, тим більше буде причин вибрати саме вас.