7 грудня на підпис президенту був направлений прийнятий 4 грудня закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо встановлення відповідальності за декларування недостовірної інформації та неподання суб'єктом декларування декларації особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування». Цей закон розробили та ухвалили після резонансного рішення Конституційного Суду. Останнім КСУ 27 жовтня 2020 визнав неконституційними низку повноважень НАЗК і ст. 366-1 Кримінального кодексу України, що встановлювали кримінальну відповідальність за подання суб’єктом декларування завідомо недостовірних відомостей або умисне неподання ним декларації.
Що передбачає новий закон і чи будуть декларувати доходи чесно розповіла Mind адвокатка АО Legal House Олена Пісоцька.
Суд визнав неконституційними повноваження НАЗК з контролю і перевірки декларацій, цілодобовий доступ до реєстру декларацій і моніторинг способу життя. Основних причини дві:
Однак розробники законопроєкту з таким висновком КСУ не погодилися та запропонували внести до Кримінального кодексу України дві нові статті, які повернуть кримінальну відповідальність за декларування недостовірної інформації та неподання декларації.
Отже, законопроєкт це своєрідний компроміс, в якому враховані висновки КСУ в нових редакціях статей щодо притягнення до кримінальної відповідальності за недостовірне декларування та неподання декларацій.
Декларування недостовірної інформації та неподання суб'єктом декларування декларації тепер розділено на дві окремі статті (стаття 366-2 «Декларування недостовірної інформації» і стаття 366-3 «Неподання суб’єктом декларування декларації особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування»). Нові редакції статей більш точно конкретизують діяння, яке становить склад злочину, та індивідуалізують покарання за кожен із них.
Стаття 366-2 КК України пропонує новий підхід до встановлення складу злочину в діях особи щодо декларування недостовірної інформації.
Як і раніше, передбачено кримінальну відповідальність за внесення суб’єктом декларування завідомо недостовірних відомостей до декларації особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, передбаченої Законом України «Про запобігання корупції».
Однак, стаття містить і суттєві зміни:
Стаття 366-3 КК України фактично не зазнала суттєвих змін і встановлює відповідальність за умисне неподання суб’єктом декларування декларації особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, передбаченої Законом України «Про запобігання корупції».
Варто зазначити, що недосконала диспозиція статті викликатиме в сторони обвинувачення забагато проблем із процесом доказування складу злочину. Особа, щодо якої відкрито кримінальне провадження, все ж таки має право у будь-який момент подати декларацію. У такому разі кримінальна відповідальність виключається. Тобто справа буде закрита за відсутністю складу правопорушення.
Чи є цей закон компромісом між КСУ та законодавчою/виконавчою владою? Вважаю, що ні. КСУ однозначно вважає, що кримінальна відповідальність за декларування недостовірної інформації та неподання декларації не є співмірною із суспільною небезпекою такого діяння. І нова форма викладення диспозицій статей жодним чином не врахувала такі висновки Суду.