Локдаун в Україні поки триватиме до 24 січня. Для багатьох комерційних компаній це знову виклик і необхідність тримати удар. Отже, план «Б» стане в пригоді будь-якому бізнесу. Як його розробити й на що звертати увагу в кризовий період, розповіла Mind керуюча партнерка Pro Capital Investment, директорка Business Clinic KNEU The Next Антоніна Кутова.
Якщо сьогодні ви хочете залишитися на плаву, у вашої компанії має бути план «Б». Наше рятувальне коло – це антикризовий бізнес-план, який передбачає стратегічні й тактичні дії в умовах турбулентності економіки та різкого падіння попиту. І доки ми не розуміємо, як довго продовжуватиметься спад і коли почнеться відновлення, треба вжити ефективних заходів із захисту свого бізнесу.
Передусім із діагностики, яка покаже справжню картину в компанії. Після цього має бути складений звіт, де викладені основні факти й тенденції, які потрібні для постановки мети та розроблення стратегії виходу підприємства з кризи й оперативних рішень для менеджменту.
Ефективність результату залежатиме від того, наскільки чітко та вчасно будуть сформовані цілі. Важливо пам'ятати, що вони мають бути реальними й досяжними.
Головною особливістю антикризового бізнес-планування є його короткостроковість. Це не означає, що антикризове бізнес-планування не може бути довгостроковим, проте його доведеться переглядати частіше.
Тому бажано складати план на мінімальний період, аналізувати щомісячно досягнуті цілі й коригувати завдання зважаючи на результати і стан ринку. При цьому реалізація загальної стратегії розподіляється на декілька етапів, але залишається постійною, а проміжні плани та цілі коригуються.
Часто в дискусіях обговорюється доцільність бізнес-планування в умовах нестійкої української економіки й бізнес-середовища, що зміняються. Але саме в такий час треба вміти правильно планувати свій бізнес.
Головна перевага антикризового планування полягає в можливості регулювання й коригування дій для утримання компанії на заданому стратегічному й плановому курсі.
Порівнюючи фактичні показники із запланованими, ми бачимо сигнали відхилення, які допомагають діагностувати поточні проблеми.
Сформулювавши стратегічні та оперативні цілі, виявивши болючі точки, можна складати антикризовий бізнес-план.
Такий бізнес-план повинен мати наступну структуру й основні пункти:
Готовий антикризовий бізнес-план допомагає знайти правильний вектор розвитку підприємства та з мінімальними ризиками пройти період кризи.
Криза – це завжди виклик для компанії та її власників. Такий час вимагає здійснення постійного моніторингу ситуації бізнес-процесів і швидкого реагування. Введення антикризових інструментів управління допоможе зосередитися на головному – збереженні компанії як бізнесу. Не треба сподіватися на щастя, складайте ефективний план дій для порятунку свого бізнесу.
Скоротіть витрати на оплату оренди: перевезіть компанію в офіс меншого розміру або далі від центру. Організуйте для співробітників роботу на дому, якщо це можливо. Якщо у вас є інвестиційні програми, перегляньте їхні умови або зупиніть. Це стосується програм, ефективність від яких очікується не раніше, ніж через рік.
2. Бізнес-процеси
Можна скоротити витрати кожного відділу й кожного процесу, але розумніше подумати, від чого ви сьогодні можете повністю відмовитися. Зараз час нестандартних рішень, будьте гнучкими. Боріться зі своїми страхами. Не бійтеся, що співробітники вирішать, що в компанії справи зовсім кепські, якщо ви оптимізуєте процеси. Варто дохідливо й чесно пояснити, що ви робите та чому.
3. Безпека
Переведіть рахунки в надійні банки. Виходьте з припущення, що будь-який ваш постачальник може в будь-який момент збанкрутувати і вас навряд чи попередять заздалегідь. У вас має бути альтернативний варіант. Пам'ятайте, що ваші клієнти теж можуть зазнавати труднощів. Не займайте надто жорстку позицію щодо оплати. Під час кризи ваші клієнти підуть шукати того, хто запропонує більш м'які умови, і тут ви можете програти. Ваш колектив – це ваш золотий запас, який допоможе вистояти у важкі часи. Перевіряйте атмосферу в колективі, розмовляйте, питайте, вживіть заходи щодо збереженню ключових співробітників.
4. Клієнт
Якщо ваш ринок В2В – здзвонитеся з клієнтами. Домовтеся про зустріч і поспілкуйтеся, запитайте, що для клиєнтів важливо сьогодні. Що вони думають про ваш товар або послугу, чи є у них пропозиції або зауваження.
Якщо ваш ринок В2С – спробуйте попрацювати продавцем в магазині, що продає ваш товар. Ви дізнаєтеся про своїх покупців стільки, скільки вам ніхто не розповість. І вам не будуть потрібні місяці на проведення досліджень, щоб зрозуміти, що відбувається й чому змінюється поведінка покупців щодо вашого товару або послуги. Ви дізнаєтеся першим, і зумієте швидко відреагувати.
5. Цінність об'єднання
Вступайте в співробітництво. Особливо ефективні альянси з компаніями, у яких змінні витрати на клієнта малі в порівнянні з повними витратами. Подумайте, з якими компаніями і в чому ви можете об'єднатися, щоб зменшити загальні витрати та створити велику цінність для клієнтів.
6. Послуги та продукти
Криза – це час зниження купівельної спроможності. Однією з основних ваших цілей повинно бути збереження доступності товару для покупців в умовах зниження їхніх доходів.
Якщо ви надаєте послуги, спробуйте поділити їх на частини або етапи так, щоб загальну вартість розділити на кілька сум, кожна з яких буде невеликою. Припустимо, у вашій комерційній пропозиції загальна вартість – досить велика сума. В умовах кризи будь-яка велика сума погано діє на клієнта. Краще запропонувати кілька окремих послуг, у яких розподілена вартість загальної послуги.
7. Продажі
Попит на ринку може падати й падати, але ваше завдання – щоб продажі не впали саме у вашій компанії. І єдиний шлях – це краще продавати. Успішні інвестори вміють купувати, коли всі продають, і продавати, коли всі купують. У бізнесі вміння прораховувати й освоювати нестандартні бізнес-моделі є перевагою. Припустимо, все скорочують рекламні витрати, ви їх збільшуєте й у такий спосіб отримуєте перевагу перед конкурентами. Для клієнтів і споживачів важливо, що ви на плаву.
Вихід є! Будьте оптимістами, навіть якщо ви поки не бачите для цього ніяких приводів. Людям потрібна надія, особливо зараз. Дайте її своїм співробітникам, колегам, клієнтам. Варто пам'ятати, що економіка циклічна й за будь-якою кризою рано чи пізно буде підйом.