Одне з головних прагнень бізнесу – співпраця із лояльними клієнтами, які забезпечать стабільний дохід компанії, а ще приведуть своїх друзів і знайомих. Чого тільки не вигадують продавці, щоб налагодити правильну комунікацію з клієнтами – знижки, акції, запуски системи лояльності. Проте ця ідеальна формула успіху спрацьовує не завжди, адже від такого загального підходу втомилися як продавці, так і їхні клієнти.
Які тренди в налагодженні комунікацій із клієнтами вже працюють у світі, чому є важливим індивідуальний підхід і як він працює, розповів Mind СЕО YouControl Сергій Мільман.
Згідно з дослідженням Deloitte, сьогодні кожен п’ятий споживач готовий заплатити на 20% більше за персоналізований або ексклюзивний продукт. І йдеться не лише про молодь, що прагне індивідуального підходу. Люди старше 55 років насправді частіше купують кастомні речі, ніж ті, кому 16–24 роки. До того ж виявляється, що 46% клієнтів із задоволенням почекають довше, щоб отримати свій індивідуальний товар чи послугу.
Кожен бізнес хоче привернути до себе увагу клієнта й робить все можливе для зручності і задоволення потреб останнього. Світові бренди все частіше створюють продукти та послуги, орієнтуючись на індивідуальні потреби своєї ЦА. На перший план виходить кастомізація (від англ. to customize – налаштовувати, змінювати).
Простими словами – це можливість самостійно вибирати/налаштовувати продукт під власні потреби чи уподобання. Така собі індивідуалізація продукції під замовлення кожного клієнта. Наприклад, нанесення конкретного принта на сорочку в інтернет-магазині одягу за заявкою покупця або замовлення аксесуарів з індивідуальним написом. Основна мета кастомізації – створити умови, за яких найкраще відчувається індивідуальний автентичний підхід до особистих потреб клієнта.
Tesla дозволяє клієнтам проєктувати свої автомобілі. Модні компанії, як-от Dresshirt і The Mighty Company, пропонують покупцям завантажувати зображення або слова, які будуть надруковані на сорочках і куртках. Nike By You дозволяє створити таке взуття, яке вам потрібно. А основна причина, чому полюбляють майданчик Etsy, – це те, що там продаються унікальні речі ручної роботи, які начебто передають товару енергетику та емоції їхнього автора. Персоналізувати вашу валізу й сумку пропонує торгова марка july. Виробники заохочують покупців вибрати індивідуальний розмір і колір товару, а також додати відбиток своїх власних ініціалів.
Принцип кастомності застосовується в медицині при створенні індивідуальних імплантатів. Також дозволяє налаштовувати під конкретну людину таблетки, де інгредієнти можуть бути скориговані залежно від віку, статі, ваги пацієнта.
Близько 10 років тому лондонське відділення швейцарського фінансового гіганта Credit Suisse запустило індивідуалізовану послугу, розраховану на представників сексуальних меншин. Нова послуга – це все те ж старе добре приватне банківське обслуговування, але з можливістю обрати особистим консультантом представника ЛГБТ.
ThyssenKrupp, один із найбільших світових виробників сталі, пропонує клієнтам кіберприсутність на виробничих підприємствах. Замовник не просто купує машину для виробництва своєї продукції, він здобуває гнучкість для створення індивідуальних варіацій продукту.
Аналітична система з бізнес-розвідки YouControl теж кастомізує інструменти під індивідуальні запити користувачів. Система дозволяє вибирати/встановлювати налаштування відповідно до потреб конкретного клієнта. Пропонує найбільш потрібний функціонал кожній окремій категорії користувачів. Бо ж очевидно, що далеко не всі дані необхідні бухгалтеру, юристу чи представнику служби безпеки компанії. «Ручне» налаштування фільтрів під потреби конкретної людини дозволяє заощадити її час і нерви при розв'язанні питання (перевірці контрагента).
Не всі хочуть однакових речей і сервісів. Можливість персоналізувати свій вибір і досвід неминуче підвищує задоволеність людини. Щоразу, коли бізнес може запропонувати продукт/сервіс релевантний потребам конкретного клієнта, він пропонує якісне індивідуальне рішення для нього. А коли людина отримує саме те, що бажає, то переживає сильні позитивні емоції. Виграють у цій ситуації обидві сторони. Виробник, закриваючи «болі» клієнта, стає для нього найкращим. А клієнт, скориставшись власним вибором і рішенням, спроєктованим саме на нього, отримує задоволення. Як на мене, кастомний підхід – це про культуру взаємодії «компанія – клієнт». Це про нормальні людські відносини, що будуються на розумінні, довірі та спільних інтересах.
Ще момент. Кастомізація – це один зі шляхів успішного розвитку для малого й середнього бізнесу. Не новина, що ринок завойовують найбільші та найсильніші. Змагатися з могутніми відомими брендами-монополістами непросто. Та й чи потрібно? На моє особисте переконання, краще зосередити зусилля на відбудові від них. Популярний і ефективний сьогодні спосіб виокремитися – це віднайти свою ЦА і задовольняти потреби кожного окремого клієнта, пропонуючи йому індивідуальний вибір і рішення одночасно. Кастомізація бізнесу загалом – це якраз один зі шляхів відійти від конкурентів, стати унікальним брендом із товарами чи послугами, потрібними конкретним сегменту або категорії людей.
Кастомізація вимагає більших зусиль, ніж персоналізація. Мета персоналізації – розпізнати користувача, його відповідність заздалегідь налаштованим сегментам, а потім демонструвати йому тільки релевантний контент (товар чи послугу), потрібну інформацію й корисні підказки. Кастомізація ж здійснюється самим користувачем. Клієнт, виходячи зі своїх власних потреб, переваг і пріоритетів, створює сам для себе потрібний продукт. Тобто налаштовує запропоновані сервіси конкретно під себе, укомплектовує додатковими елементами чи приладдям.
Кастомізація добре працює на базі природного інтелекту (natural intelligence), коли користувач точно знає, що йому потрібно та як це отримати. Однак не всі люди знають, чого вони шукають/бажають. У додаток: далеко не завжди ми маємо у своєму розпорядженні час або навіть бажанням кастомізувати свій досвід, щоб, скажімо, увімкнути всі запропоновані фільтри.
І ще. Занадто багато кастомізації вбиває сам принцип кастомізації. Пропонуючи забагато індивідуалізованих опцій, бізнес може отримати ризик запропонувати дуже різний досвід для кожного клієнта. Досвід, який складно вивчити й проаналізувати. Крім того, занадто багато кастомізації ускладнює вибір для самого клієнта, що не є добре ні для нього, ні для компанії.