«Друшляк» втрат: чому з бізнесу витікають гроші

Як можна їм протистояти та підвищити продуктивність у промисловості

Фото: pixabay

Продуктивність української промисловості значно нижча, ніж у сусідніх країнах, а додана вартість на одного працівника є нижчою у 4,5–7 разів. Причиною цього, як зазначено в аналітичних додатках до Державної програми стимулювання економіки для подолання наслідків COVID-19 на 2020–2022 роки, є застарілість технології та превалювання секторів промисловості з низькою доданою вартістю.

Причому з початку 1990-х років розрив лише збільшився: продуктивність промисловості в Україні 2018 року була на 43,5% нижча, ніж у 1991-му, тоді як у сусідніх країнах вона зросла у 1,5–2 рази. Як попередити незаплановані збитки й підвищити продуктивність, розповіла Mind співзасновник компаній QRSmarty та EqMan, резидент Reactor.ua Олена Філіпенко.

Один із чинників низької продуктивності – великі незаплановані втрати: з досвіду аудитів, які проводила компанія QRSmarty з 2018 до 2020 року, вони можуть становити до 12–15% річного доходу. Шоста частина доходу витікає через «друшляк» незапланованих втрат! Про які послідовні та прогнозовані прибутки може йтися?

Про втрати говорити не прийнято. Здебільшого вони виникають з вини самої компанії, тож це:

  • непрофесійно («ми не спрогнозували»);
  • незручно («ми заощадили й не оформили страховку»);
  • соромно («ми ж мали здогадатися»);
  • пізно («ми хотіли це зробити, але все руки не доходили»).

Втрати можуть зробити бізнес збитковим будь-якої миті – у будь-який квартал, у будь-який «повний місяць». Але тільки сміливих керівників втрати можуть врятувати й показати шлях до удосконалення. Тож у цьому матеріалі розповідаємо про те, які є найпопулярніші втрати та які можливі шляхи виходу зі спричинених ними криз.

1. Втрати, пов'язані з бажанням автоматизувати процеси

Автоматизація сьогодні – у високому тренді. Бізнес, який хоча б не подивився в цей бік, вважається архаїчним та застарілим. Тож дуже часто компанії, прагнучи бути в тренді, витрачають великі кошти на автоматизацію, але не завершують процес або з різних причин він так i не набуває статусу «працює».

Один наш клієнт, велика корпорація, зараз готується до покупки європейської ERP-системи. Вона вже довгий час вивчає це рішення, розбирає з його функціонал та радіє можливостям. Але при цьому зовсім не розуміє, що наявнiсть потрібного модуля в системi – це ще не стовідсотковий успiх. Адже модуль треба кастомізувати під наявний бізнес-процес, а вартість кастомного розроблення європейських ERP наближається до ціни польоту в космос. Інший шлях – повністю змінити бізнес-процес всередині підприємства, що теж, скажемо прямо, так собі вихід.

Тут важливо розуміти, що ланцюжки автоматизацiї повинні бути зручними та зрозумілими, будь-які зміни – розумними й максимально безболісними для процесів, що існують, а впровадження – легким для всіх співробітників компанії, від прибиральника до інженера-конструктора. Саме така система дасть максимальну ефективність і мінімізує втрати.

2. Застій у виробничому процесі

Пандемія COVID-19 майже повністю вибила такий компонент бізнес-процесу, як логістика. Наприклад, замовити за кордоном і вчасно отримати запасні частини для обладнання стало майже неможливим. А якщо компанія ще й не веде облік запчастин та відстеження їх життєвого циклу, то застій може виникнути зненацька і надовго.

Який тут може бути вихід? Використовуйте 3D-ферми для швидкого копіювання запасних частин там, де це дозволяють технологічний процес і навантаження устаткування. Відстежуйте регламентну заміну запчастин і витратних матеріалів,  домовляйтеся із сервіс-службами про обслуговування навіть у вихідні.

Якщо все ж таки «стали», то проаналізуйте – можливо, краще провести певний етап робіт у партнерстві з аутсорс-компанією, поки самі повертаєтеся в ефективний процес. А оскільки від застою зараз ніхто не застрахований, домовтеся про такий субпідряд заздалегідь.

3. Неефективне навантаження або «вічне очікування» персоналу

Мені дуже сподобався досвiд однієї української будiвельної компанiї, яка розробила протоколи дій спiвробiтника у разі нестандартної ситуацiї. Із їх запровадженням всі питання почали вирішуватися дуже чітко та швидко, без тривалих очiкувань.

Можна створити аналог «вільної каси» у підрозділах, скоротити неефективні ланцюжки логістики й узгоджень стандартних процесів, розробити чiткi протоколи дiй спiвробiтникiв у разі нестандартних ситуацій. Дуже важливо проводити внутрішній аудит хоча б 1–2 рази на рік та поступово вдосконалювати виробничий процес. Це постійна робота керiвництва бiзнесу.

4. Халатність, лінь і непрофесіоналізм

На жаль, стикаємося із цим на кожному кроці. I дуже велику роль тут відіграло комуністичне минуле з вiдсутнiстю розуміння ринкової вартості ресурсів та розмитою персональною відповідальністю спiвробiтника.

Як боротися? Постійно мотивувати персонал. Влаштовувати «близьке знайомство» з обладнанням, на якому працює спiвробiтник, розповідати йому про вартість матеріалів, запровадити елементи концепції «ощадливого виробництва». А ще – бути командою: розділяти з працівниками перемоги й здобутки компанії, разом проходити навчальні курси та менторські сесії.

Це – найпоширеніші «вічка друшляка» незапланованих втрат. Є й інші – неефективне використання ресурсів, збої в технологічних процесах, недо- і перевиробництво тощо. Знайти їх усі допоможе докладний аналіз бізнес-процесів, а усунути й не допустити надалі – управління та постійний контроль за всіма чинниками, що можуть призвести до втрат.

REACTOR.UA – відкрита платформа інновацій, що пропонує інфраструктуру та інструменти для успішної роботи з інноваціями. Резиденти платформи – компанії, відкриті до інновацій, акселератори, інкубатори, інноваційні хаби, лабораторії, продуктові технологічні команди.

Ставши резидентом платформи REACTOR.UA, ви зможете:

  • працювати з кращими світовими технологічними рішеннями і стартап-командами, здатними реалізувати будь-які інноваційні ідеї;
  • шукати рішення своїх інноваційних викликів, використовуючи менторську підтримку резидентів – агентів інновацій;
  • спільно з резидентами проводити відкритий пошук інноваційних ідей;
  • бути в курсі провідних інноваційних практик і світових трендів;
  • тестувати ідеї просто, швидко і з мінімальними витратами;
  • увійти до списку інноваційних компаній України, взявши участь у Innovation Index.

Компаніям, які мають потребу у трансформації бізнесу за допомогою технологій та інновацій, платформа пропонує пройти безкоштовну менторську програму RE:START. Програма допоможе ухвалити виважене рішення про те, який з наявних підходів до роботи з інноваціями оптимально відповідає запитам і потребам компанії. Вперше в рамках однієї програми власники і топ-менеджери мають можливість попрацювати з кращими менторами, визначити інноваційну стратегію для своєї компанії, навчитися ефективно управляти ресурсами для її реалізації.

Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у нашому Telegram-каналі Mind.ua та стрічці Google NEWS