Днями завершився Європейський тиждень цифрової грамотності – щорічна кампанія, яка проводиться з метою надихнути та навчити людей цифрових навичок. В Україні з нагоди цієї події Міністерство цифрової трансформації започаткувало низку заходів, до яких долучилися відомі бренди. Проте тема діжиталіації та навчання цифровим навичкам актуальна не тільки протягом одного тижня, адже це напрям, що швидко розвивається. З чого почати цифрову трансформацію бізнесу, розповіла Mind експертка з цифрової трансформації державних послуг Євгенія Поремчук.
За даними Mydatascope, діджиталізація «зрізає» в середньому 20% операційних витрат компанії. Та експерти Deloitte виявили, що цифровізація бізнесу не лише збільшує прибуток, а й допомагає завойовувати нові ринки поліпшуючи користувацький досвід клієнтів. Погодьтеся, досить суттєві аргументи, щоби принаймні спробувати розпочати діджиталізацію бізнесу.
А краще – ще рік тому. Низка досліджень показує, що компанії, які поступово впроваджували в бізнес-процеси цифрові технології, набагато краще пережили локдаун і економічну кризу, спричинену пандемією COVID-19. Для них перехід на віддалений режим роботи не став проблемою. Cisco наводить кейси, коли компанії, що до пандемії використовували цифрові рішення, налагоджували віддалену роботу своїх співробітників за кілька годин.
Не варто також забувати, що в компаніях, де використовуються цифрові інструменти ведення бізнесу, із цими інструментами вміє працювати персонал. Відповідно після локдауну такий бізнес витратив значно менше часу на формування чи поліпшення цифрових навичок співробітників, ніж бізнес, який до пандемії вів справи «дідівським способом».
За даними McKinsey, 2020 року бізнес пройшов шлях цифрової трансформації, на який за звичних умов йому знадобилося б 7 років. Це значить, що вже зараз ви в ролі наздоганяючого. Наздогнати тих, хто вирвався на 7 років уперед, важко, але можливо, то з чого ж починати?
Діджиталізація бізнесу починається з текстового редактора (Microsoft Word чи його аналог), у якому ви писатимете стратегію цифровізації компанії. Це буде ваша своєрідна дорожня карта цифрової трансформації бізнесу.
Для початку уважно проаналізуйте всі процеси в компанії та подумайте, як технології можуть їх покращити. Аудит бізнесу допоможе вам краще зрозуміти свою компанію, її слабкі та сильні сторони, особливості організації процесів, кадровий потенціал тощо.
Розібравшись із тим, як насправді функціонує ваш бізнес наразі, встановіть мету, якої мусить досягти цифрова трансформація. Стратегія вашої діджиталізації не має суперечити бізнес-цілям компанії. Задайте собі 3 запитання:
Наприклад, якщо в компанії великий показник відмов клієнтів, цифрова трансформація повинна виправити ситуацію й допомогти правильно інтерпретувати бажання клієнта. Це відповідь на запитання «Навіщо?». У такому випадку відповідь на запитання «Що потрібно для перетворення?» – це збір та аналіз поведінки клієнтів. Відповідь на запитання «Як?» – конкретні цифрові інструменти (боти, онлайн-голосування тощо).
Протестуйте нові принципи та підходи перед тим, як почати їхнє впровадження. Будь-які зміни, нові умови праці та нові технології так чи інакше б’ють як по ваших співробітниках, так і по клієнтах. Виберіть для експерименту певну групу працівників (підрозділ, наприклад) та клієнтів, проведіть тест, зберіть відгуки та на їхній основі виправте всі допущені помилки та проблеми. Лише після цього можна сідати за дорожню карту цифрової трансформації.
Що вона має містити? У TeamInternational рекомендують докладно прописати:
Як тільки процес цифровізації бізнесу розпочато, необхідно почати вимірювати його ефективність. Оскільки цифрова трансформація – процес складний і комплексний, його постійний моніторинг дозволить не переступити грань окупності, адже в якийсь момент безконтрольні інвестиції в цифрову інфраструктуру можуть перевершити розмір вигоди, який від діджиталізації отримає компанія.
Метт Фіцпатрік і Курт Стровінк із McKinsey Digital виділяють 5 основних показників, на які має орієнтуватися керівник компанії під час її цифрової трансформації:
Створюйте у своїй компанії культ діджиталу та пам'ятайте вислів з «Аліси в країні див»: «Потрібно бігти з усіх ніг, щоб тільки залишатися на місці, а щоб кудись потрапити, треба бігти хоча б удвічі швидше!»