18 березня 2021 року Центр Разумкова презентував щорічні аналітичні оцінки «Україна 2020–2021: невиправдані очікування, неочікувані виклики». За даними аналітичних оцінок Центру Разумкова, у 2020 році ринок електричної енергії України «характеризувався високою концентрацією, обмеженою конкуренцією, маніпуляціями з боку трейдерів (за потурання НКРЕКП) та, відповідно, втратою фінансової ліквідності». Для забезпечення конкуренції та запобігання маніпуляцій на енергетичних ринках НКРЕКП може проводити розслідування порушень за встановленою процедурою. Як проводяться розслідування та які рішення за результатами розслідувань може приймати НКРЕКП, спеціально для Mind пояснює експерт з енергетичних проєктів Sayenko Kharenko та член правління УВЕА Марина Гріцишина.
10 березня 2021 року НКРЕКП прийняла чотири постанови про початок розслідувань порушень законодавства щодо функціонування ринку електроенергії в діях 10 підприємств. Зокрема, розслідування порушені щодо ДП «Гарантований покупець», ПрАТ «Укргідроенерго», ПАТ «Центренерго», ТОВ «Юнайтед Енерджі», ТОВ «Нова-Енергетична-Компанія», АТ «ДТЕК ДНІПРОЕНЕРГО», АТ «ДТЕК ЗАХІДЕНЕРГО» та інших.
Згідно з обґрунтуваннями до проєктів постанов про початок розслідувань, НКРЕКП розпочала розслідування на підставі моніторингу поведінки учасників ринку «на добу наперед» і внутрішньодобового ринку в грудні 2020 року та повідомлень від ДП «Оператор ринку». Обґрунтування до прийняття постанов містять детальну інформацію про причини початку кожного розслідування. Зокрема, в повідомленнях вказано на нетипову поведінку учасників ринку і на можливу наявність попередніх домовленостей при подачі заявок на купівлю та продаж електричної енергії.
Проте є й деякі відмінності. Так, в обґрунтуванні до постанови щодо АТ «ДТЕК Дніпроенерго», АТ «ДТЕК Західенерго» і ТОВ «ДТЕК СХІДЕНЕРГО» відсутнє повідомлення від ДП «Оператор ринку». При цьому в обґрунтуванні зазначається, що ці підприємства 11 грудня значно збільшили обсяг заявок і зменшили ціну заявки на ринку «на добу вперед».
Але це лише постанови про початок розслідувань, тому всі факти, наведені в них, підлягають перевірці. При цьому варто враховувати, що, крім моніторингу ринку «на добу наперед» та внутрішньодобового ринку з боку НКРЕКП, ДП «Оператор ринку» (оператор ринку) здійснює спостереження за роботою цих ринків.
Оператор ринку забезпечує функціонування ринку «на добу наперед» і внутрішньодобового ринку. Раніше на Mind розглядались особливості роботи цих ринків електричної енергії. Функції оператора ринку визначені не тільки в законі «Про ринок електричної енергії», а й в Правилах ринку «на добу наперед» та внутрішньодобового ринку (Правила).
У Правилах передбачено, що оператор ринку здійснює постійне спостереження за роботою ринку «на добу наперед» і внутрішньодобового ринку та за поведінкою учасників ринків в процесі участі на торгах, зокрема щодо:
Вимоги до поведінки учасників ринку «на добу наперед» і внутрішньодобового ринку встановлені в додатку 7 до Правил, який має назву «Правила поведінки на ринку «на добу наперед» та внутрішньодобовому ринку».
Спостереження за роботою ринку «на добу наперед» і внутрішньодобового ринку здійснює відповідний структурний підрозділ оператора ринку.
Для запобігання маніпуляціям на ринку «на добу наперед» і внутрішньодобовому ринку структурний підрозділ оператора ринку:
1) здійснює спостереження за дотриманням учасниками ринків вимог щодо порядку подання заявок на торги;
2) проводить аналіз поданих заявок, результатів торгів та іншої інформації для з’ясування та виявлення фактів вчинення дій, що мають ознаки маніпулювання ринком або використання інсайдерської інформації;
3) проводить аналіз дотримання учасниками ринків вимог Правил з метою виявлення випадків фактичного та/або потенційного негативного впливу дій та/або бездіяльності учасників ринків на результати торгів.
У разі виявлення порушення учасниками ринків Правил структурний підрозділ оператора ринку повинен негайно повідомити про це НКРЕКП та Антимонопольному комітету України.
На підставі таких повідомлень, а також результатів здійснення моніторингу функціонування ринку електроенергії, структурний підрозділ НКРЕКП виносить на розгляд НКРЕКП питання про початок розслідування, як це відбулося 10 березня 2021 року щодо десяти підприємств.
Розслідування НКРЕКП проводить відповідно до Порядку розслідування порушень законодавства щодо функціонування ринків електричної енергії та природного газу (Порядок).
У Порядку викладено всю процедуру розслідування. Під час розслідування НКРЕКП аналізує документи, проводить опитування суб'єкта розслідування та інших учасників ринку, проводить слухання в формі нарад для з'ясування фактичних обставин. Також Нацкомісія може запропонувати суб'єкту розслідування визнати порушення, яке розслідується, а суб'єкт – може прийняти або відхилити таку пропозицію.
Розслідування триває не більше трьох місяців з дня прийняття НКРЕКП рішення про його початок. Але за наявності обґрунтованих підстав, цей термін може бути продовжений іще на один місяць.
За результатами розслідування НКРЕКП приймає рішення на засіданні, яке проходить у формі відкритого слухання.
За результатами розслідування НКРЕКП може прийняти рішення про:
1) закриття розслідування, якщо в діях суб'єкта розслідування немає порушень;
2) проведення позапланової перевірки суб'єкта розслідування;
3) звернення до Антимонопольного комітету України, правоохоронних органів, в інші державні органи або до суду;
4) ініціацію процедури зміни чинних нормативно-правових актів для усунення неналежного функціонування ринку електричної енергії.
Потрібно зазначити, що суб'єкти розслідування також мають право звернутися до суду для оскарження рішення регулятора за результатами розслідування.
Але це лише подальші дії державних органів. Найголовніше питання – це відповідальність, передбачена за порушення нормативно-правових актів, які регулюють функціонування ринку електричної енергії.
Порядок залучення до відповідальності учасників ринку електричної енергії передбачений в Законі «Про Національну комісію, що здійснює регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг» і в Законі «Про ринок електричної енергії».
За порушення законодавства у сфері енергетики НКРЕКП може застосовувати санкції у вигляді застереження та/або попередження про необхідність усунення порушень, накладання штрафу, зупинення дії та анулювання ліцензії.
Розмір штрафних санкцій за порушення нормативно-правових актів, які регулюють функціонування ринку електроенергії, передбачений в ст. 77 Закону «Про ринок електричної енергії».
У випадку недотримання вимог нормативно-правових актів, за такі правопорушення передбачені штрафи в розмірі від 5000 до 100 000 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян. Враховуючи, що відповідно до Податкового кодексу України неоподатковуваний мінімум доходів громадян складає 17 грн, максимальний штраф за порушення може бути 1 700 000 грн.
Результати роботи електроенергетичного ринку за попередній рік показують, що поточні підходи до забезпечення прозорості та конкуренції на ньому ще недостатньо ефективні та не відповідають підходам ЄС. Саме тому зараз розробляються законопроєкти про імплементацію REMIT (Регламент щодо регулювання цілісності та прозорості оптового енергетичного ринку, покликаний підвищити прозорість і стабільність європейських енергоринків у ЄС, одночасно боротися з інсайдерською торгівлею та маніпулюванням на ринку; був ухвалений Європейським Союзом у 2011 році. – Mind). А також – забезпечення конкретної роботи енергетичних ринків, що має стати одним із пріоритетних завдань для України.