Напередодні ексзаступника міністра оборони Ігоря Павловського заарештували на два місяці через звинувачення в укладенні договору на постачання до ЗСУ неякісної техніки. Такі ситуації, на жаль, непоодинокі як на держаних підприємствах, так і в приватних компаніях. Як попередити такі проблеми і як чинити власникові або керівникові в такій ситуації, розповів Mind директор HR Security, співголова комітету поліграфологів АПКБУ Євген Красюк.
На будь-якому підприємстві, де люди управляють матеріальними цінностями, грошовими коштами, інформацією, ухвалюють важливі для бізнесу рішення, можуть статися (і стаються) крадіжки й розкрадання, співробітники можуть отримувати відкати, хабарі, організовувати одержання інших видів «нелегального доходу», підробляти документи, створювати свій паралельний «бізнес», зливати конфіденційну інформацію конкурентам або третім особам. Нерідко буває, що такі дії вчиняються не одним співробітником, а декількома, зокрема й за участю їхнього керівництва.
На одному заводі регулярно відбувався простій обладнання. Вкотре після трьох або чотирьох днів простою й виклику стороннього експерта була знайдена проблема: в одному з вузлів стояли шестерні на 15 замість 16. Це не давало запуститися верстату.
Власник звернувся до нас по допомогу. Спільно з ним визначили трьох співробітників, які мали змогу вчинити це виробниче шкідництво. На перевірку на детекторі брехні погодилися всі, та один не доїхав, оскільки захворів прямо перед днем Х. А потім зовсім поїхав у терміновому порядку в інший регіон і не повернувся до роботи.
Власник через кілька тижнів помітив, що на його підприємстві справи йдуть в гору, бо після перевірки практично всі співробітники стали старанніше працювати без небажаної людини.
Головний бухгалтер – «серце» бізнесу. Ця людина знає все про реальну фінансову ситуацію в компанії. Наймаючи такого співробітника, керівнику потрібно бути максимально обережним. Тут важливо не тільки те, що в минулому могли бути в людини певні ризикові дії у біографії, хоча це завжди перевіряється в межах перевірки на поліграфі, а ще й істинний мотив для працевлаштування та реальні причини звільнення з попереднього місця роботи. Адже, якщо людина влаштується не заради заробітку або кар'єри, а з іншою метою, справи можуть виявитися дуже й дуже поганими…
Нам вдалося вберегти одне велике холдингове підприємство від «засланого козачка» на посаду головбуха. Причому перед перевіркою на поліграфі кандидат пройшов кілька етапів інтерв'ю в компанії, де понад годину дуже яскраво й у подробицях розповідав поліграфологу різні випадки зі своєї роботи, а після певного питання наприкінці інтерв'ю «здувся» і вискочив із кабінету, нічого не коментуючи. Для нього виявилися «гарячими» запитання щодо працевлаштування за завданням третьої особи, а також щодо збору та передачі конфіденційної інформації компанії. Поліграф зафіксував чіткі, яскраві та значущі реакції опитуваного, а досвідченому фахівцеві все було зрозуміло навіть під час самого інтерв'ю. Показання приладу довели неблагонадійність кандидата.
На одному виробничому підприємстві, де за відправленням вантажів до клієнтів стежило відразу кілька співробітників із різних підрозділів, випадково виявили шахрайську схему: охоронцеві в руки потрапили дві накладні за те саме відправлення, але з різною кількістю продукції. Він не зрозумів у чому проблема, але керівництву доповів. Керівництво усвідомило ситуацію, тому було організовано внутрішнє розслідування.
Для першої перевірки вибрали чотирьох співробітників складу. Але жоден із них не прийшов.
Згодом, протягом двох тижнів і тривалих обговорень, усю схему було розкрито навіть без застосування поліграфа: хтось звільнився й домовився, щоб це відбулося не за статтею, хтось вирішив здати поплічників та обілити свою репутацію, тому розповів, що знає.
У цьому разі поліграф спрацював на відстані, виявивши п'ятьох шахраїв, які загалом встигли завдати шкоди на більш ніж 500 000 грн. Зараз у компанії посилили систему контролю за відправленнями, змінили експедиторську компанію. Проблема вирішена, а всі неблагонадійні співробітники – звільнені.
Варто пам'ятати: чим раніше запуститься процес, тим вище шанси знайти причетних, адже може виявитися, що через N місяців або років ці люди вже не працюють на підприємстві.