Запуск власного проєкту чи стартапу зазвичай потребує фінансів, які можуть надати інвестори. Останніми можуть бути як друзі та знайомі, що вірять в успіх проєкту, або інвестори. Декілька порад для успішнішого залучення коштів надав Mind менеджер інвестиційних проєктів групи компаній «Октава Капітал» Сергій Гарбар.
Опинитися в потрібному місці в потрібний час для підприємця – великий успіх. Утім, покладатися лише на успіх у бізнесі може бути занадто дорого. Тому значно ефективніше, якщо для реалізації бізнес-ідей ви знатимете місця, де можна зустрітися з інвесторами, партнерами, експертами – тими, хто допоможе втілити наміри в життя.
Звісно, ви можете обговорити свою бізнес-ідею з друзями чи родичами, і навіть отримаєте чимало захоплених відгуків, але малоймовірно, що ці коментарі будуть конструктивними. Будь-яка бізнес-ідея потребує професійної думки фахівця. Адже йдеться не лише про підтримку та майбутні прибутки, а й про ризики, які стоятимуть на шляху до реалізації проєкту.
Зазвичай, успішні інвестори заробляють гроші саме на правильній оцінці ризиків. А щоб правильно їх виявити та оцінити, треба бути обізнаним у сфері, куди плануєте інвестувати свої ресурси.
Оцінити перспективи, наприклад, традиційного виробничого сектору може бути простіше, аніж інноваційного продукту чи нової бізнес-моделі. Але це не має зупиняти від створення нових бізнесів у «блакитних океанах».
Обмін ідеями та досвідом, спілкування з однодумцями, запит на знання та пошук партнерів є головною метою підприємницьких спільнот.
Досить часто активні учасники відомих нам бізнес-спільнот – це успішні підприємці зі значним досвідом управління компаніями, які мають фінансові ресурси і потенційно можуть стати інвесторами для вашого нового бізнесу.
Тож участь у бізнес-спільнотах ми рекомендуємо кожному, хто планує розвивати власний бізнес чи залучати інвестиційні кошти.
Коли нашій команді потрібна експертиза щодо особливостей галузі, обладнання або технологій – ми надаємо перевагу спеціалізованим заходам: виставкам, форумам, конференціям. Адже там можна зустріти всіх необхідних фахівців, порівняти альтернативні думки різних спеціалістів, довідатися деталі того чи іншого процесу і навіть порозпитувати про «підводне каміння» у безпосередніх учасників ринку.
До того ж часто в межах виставок організовуються воркшопи, семінари та презентації. На таких спеціалізованих форматах також зі значною ймовірністю можна зустріти однодумців чи конкурентів, обмінятися з ними думками.
Отже, перевірено: виставки – це не лише ярмарки і торгівля, а й хороша нагода відчути професійне середовище, стати активним учасником спільноти, а також оцінити власні перспективи під іншим кутом зору.
Заявити про себе підприємцям-початківцям часто допомагають різноманітні інвестиційні конкурси «пітчингів». Як свідчить наш досвід, якісно представлена ідея суттєво збільшує шанси бути поміченим інвесторами та учасниками ринку.
Крім того, пітчинг – це ще й напрочуд корисний нетворкінг, який сприяє обміну інформацією між людьми зі спільними професійними інтересами.
Радимо сприймати учасників інвестиційного пітчингу як коло потенційних партнерів і/або колег. Вони швидко можуть ров'язувати різнопланові завдання: знаходити потенційних клієнтів, постачальників, виконавців, інвесторів, вирішувати кадрові питання тощо.
Відвідувати такі зустрічі доцільно як у короткостроковій, так і довгостроковій перспективі. На них варто обмінюватися ідеями, адже в подальшому саме це може спрацювати і створити з вашого проєкту нового українського «однорога».
У європейських країнах поширені послуги інжинірингово-консалтингових компаній. Вони не лише досліджують тенденції ринку, а й допомагають підібрати ефективні технології та оптимальне обладнання для проєктів у виробничій сфері. З ними можна проконсультуватися щодо власних бізнес-намірів і з’ясувати найефективніші шляхи їхньої реалізації.
Якщо у вас вже є команда, яка може презентувати певні результати спільної роботи – зовнішні фахівці допоможуть ідентифікувати ризики, оцінити інвестиційні бюджети, графіки реалізації, що загалом підвищить шанси на успіх.
Що цікавить потенційного інвестора? Зазвичай – це обсяг інвестицій, собівартість продукту, джерела сировини та канали збуту, бізнес-модель загалом. Відповідно достовірна й повна інформація, перевірена спеціалістами індустрії, можете стати запорукою успішнішої та ефективнішої взаємодії з інвесторами.
Здебільшого в успішних стартап-проєктах є сильний підприємець-управлінець (CEO) і технічний спеціаліст (CTO). Але, якщо одного із фахівців у вашому проєкті наразі немає, інженерно-управлінський консалтинг стане вам у пригоді на етапі підготовки до залучення інвестицій.
Чи можна звернутися з бізнес-ідеєю за консультацією безпосередньо до інвестиційної компанії чи фонду без належної підготовки? Авжеж! Тим паче, що активні інвестори сьогодні є відкритими в режимі 24/7. Але успішність у цьому разі залежатиме від ступеню «зрілості» та унікальності проєкту.
Варто заначити, що у будь-якому бізнесі, а інвестиції – це, найперше, бізнес, – зустрічатися з усіма охочими можливості немає. Тому інвестор докладно розглядатиме лише ті проєкти, які відповідають «профілю» інвестиційної компанії.
Насамкінець, як приклад, зазначимо основні передумови для зацікавленості в проєкті, з огляду на нашу інвестиційну політику:
Бажаємо вам вдалого бізнесу та ефективних інвестиційних партнерів!