Наразі в Україні виявлено понад 20 000 родовищ і рудопроявів з 95 видами корисних копалин, з яких приблизно 8000 родовищ мають промислове значення та обліковуються Державним балансом запасів корисних копалин.
Водночас чинне законодавство вимагає від підприємств, які мають на меті здійснювати видобування корисних копалин, попередньо отримати спеціальний дозвіл на користування надрами. Одним із основних таких документів є висновок оцінки впливу на довкілля (далі – висновок ОВД).
Але в яких випадках суб'єкту господарювання, що має на меті здійснювати видобування корисних копалин, необхідно отримувати зазначений висновок та який порядок його видачі? Володимир Корж, юрист TOTUM LF, спеціально для Mind пояснює наявні регуляторні нюанси.
Відповідно до Закону України «Про оцінку впливу на довкілля», отримання ОВД вимагають:
У разі отримання спеціального дозволу на видобування корисних копалин місцевого значення (суглинок, пісок, гіпс тощо) висновок з оцінкою впливу на довкілля подається разом із заявою про видачу дозволу на видобування корисних копалин.
Приємний бонус! Дозвіл на видобування корисних копалин місцевого значення видається без проведення аукціону.
Якщо ви маєте на меті отримати спеціальний дозвіл на користування надрами загальнодержавного значення (нафта, газ, граніт тощо), висновок з ОВД необхідно буде отримати після спецдозволу. І це логічно, оскільки такі дозволи видаються за результатами проведеного аукціону. Тому саме його переможець і за сумісництвом майбутній власник спецдозволу зобов'язаний отримати такий висновок.
Важливо! У будь-якому разі Закон України «Про оцінку впливу на довкілля» забороняє розпочати провадження планованої діяльності з видобутку корисних копалин без оцінки впливу на довкілля та отримання рішення про провадження планованої діяльності.
Чинне законодавство України визначає, що висновки оцінки впливу на довкілля видають Міністерство захисту довкілля та природних ресурсів України, департаменти (управління) екології та природних ресурсів обласних державних адміністрацій, Управління екології та природних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (КМДА).
Міндовкілля України видає висновки ОВД у таких випадках:
В усіх інших випадках – звертайтеся до уповноважених органів на місцях.
1) підготовка суб’єктом господарювання звіту з оцінки впливу на довкілля;
2) проведення громадського обговорення звіту з оцінки впливу на довкілля;
3) аналіз Міністерством захисту довкілля та природних ресурсів України, Департаментом (управлінням) екології та природних ресурсів обласної державної адміністрації, Управлінням екології та природних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (КМДА) інформації, наданої у звіті з оцінки впливу на довкілля. А також аналіз додаткової інформації, яку надає суб’єкт господарювання, а також інформації, отриманої від громадськості під час обговорення чи здійснення процедури оцінки транскордонного впливу, будь-якої іншої інформації;
4) надання уповноваженим органом мотивованого висновку з оцінки впливу на довкілля.
Загалом така процедура може забрати від 4 до 6 місяців. Тому варто врахувати цей факт при плануванні господарської діяльності з видобування корисних копалин.
За позовом Державної екологічної інспекції України планована діяльність суб’єктів господарювання, що провадиться з порушенням законодавства про оцінку впливу на довкілля, може бути:
На практиці Держекоінспекція України активно користується наданими їй повноваженнями.
Зокрема, протягом 2020–2021 років судами адміністративної юрисдикції ухвалено судові рішення, якими задоволено позови Держекоінспекції України про тимчасову заборону (зупинення) господарської діяльності низки підприємств до моменту отримання висновку з оцінки впливу на довкілля.
Тож, аби зменшити ризики заборони (зупинення) господарської діяльності, рекомендуємо бізнесу з метою зменшення ризиків суворо дотримуватися вимог, які вказані у висновку ОВД. А в разі якщо ви не отримали висновок ОВД, але при цьому розпочали видобувати корисні копалини, невідкладно розпочати процедуру отримання висновку.