Донедавна ми ходили в магазини і купували потрібні речі самостійно. Звичайно доставка працювала, але не в таких обсягах, як це відбувається зараз. Сьогодні замовити доставку в кілька кліків уже стало буденною справою. Світ змінився – змінилися підходи до підприємництва і споживачів. Які тенденції на ринку доставки з'явилися за останні півтора року та що визначатиме розвиток цієї сфери в майбутньому, розповів Mind директор із розвитку компанії «Нова Пошта» Олексій Тараненко.
Протягом останнього року в періоди жорстких локдаунів відбувалися сплески попиту на доставку. Основним драйвером стала електронна торгівля. За даними EVO.Business, торік Україна посіла друге місце в Європі за швидкістю розвитку e-commerce. Так, у 2020-му українці купили через інтернет товарів та послуг на суму більш ніж 107 млрд грн. Це понад 40% зростання в порівнянні з попереднім роком.
Ми в компанії порахували, що під час посилення карантинних обмежень попит на доставку збільшувався на 10–20% додатково до наявного зростання. Це відбувалося за рахунок тимчасового перетікання продажів з офлайну. Але й після послаблення карантинних обмежень значна частина споживачів залишається онлайн.
Експерти прогнозують подальше зростання онлайн-ритейлу в нашій країні в найближчі два-три роки. А отже зростатиме й ринок експрес-доставки. У побудові сценаріїв розвитку нашого ринку ми можемо орієнтуватися на країни Східної Європи, зокрема Польщу. Торік поляки купили онлайн в 1,7 раза більше, ніж українці. Це при тому, що ми маємо близькі показники щодо проникнення інтернету та частки онлайн-покупців.
Зараз стає важливим не просто e-commerce, на передній план виходить – quick commerce, швидка комерція. Споживач хоче швидко щось придбати і швидко це отримати, а не чекати на доставку днями. Тому зараз йде справжня битва за останню милю – хто швидко доставить товар для клієнта. Створюється цілий пласт гравців швидкої доставки, що об’єднують під своїм додатком безліч постачальників.
Не лише швидко, а й зручно й бажано зовсім без контакту – це ще одна зі споживацьких вимог. Саме тому такою популярною є доставка в поштомати. Ми зафіксували зростання обсягів у 7 разів у порівнянні з минулим роком. Це й зрозуміло. Адже за останні півтора року світ став ще більш цифровим.
Клієнти хочуть робити все в застосунку. Наприклад, наші поштомати не потребують у клієнта дотику до будь-якого пристрою, окрім його власного смартфону. Динаміку зростання обсягів доставки в поштомати фіксують і інші гравці ринку. І це тренд не лише України. Наприклад, польська компанія Inpost, що розвиває мережу поштоматів, цього року вийшла на IPO й одразу стала четвертим найдорожчим публічним поштовим оператором у світі. На сьогодні її капіталізація перевищує $10 млрд.
І це дуже гарно. Важлива вимога для клієнтів – точність і гнучкість доставки. Відправленні мають забиратися в точно обумовлений час із можливістю обрати мінімальний часовий інтервал для доставки.
Клієнт хоче отримувати посилку не лише в точно визначений час і максимально швидко, а й сам керувати своєю доставкою. У зв’язку із цим на перший план виходить діджиталізація сервісів: оформлення посилки в мобільному застосунку, можливості безконтактної оплати та безконтактного отримання посилки в поштоматі, інші технології self-service тощо. У ланцюгу постачання «продавець – покупець» доставка орієнтується саме на покупця. І цей тренд стане найкращим драйвером зростання операторів експрес-доставки та захистом від загроз з боку конкурентів. Водночас вимоги клієнтів – швидше, краще, дешевше, 24/7.
Це вже не данина моді, це можливість дати клієнту ту швидкість, яку він хоче. Наразі, якщо говорити про доставку між містами, то суттєво скоротити строк доставки наземним транспортом практично неможливо. Велика відстань між містами, стан українських доріг не дає змоги суттєво пришвидшуватися. Водночас доставляти повітрям цілком реально за три години між містами-мільйонниками. Тому гравці ринку доставки вже активно працюють у цьому напрямку. Наприклад, Британська королівська пошта планує доставляти дронами посилки на віддалені острови. І ми в компанії також тестуємо міжміські повітряні коридори України для запуску послуги наступного року.
У структурі доставки стає більше малих відправлень (до 30 кг) і водночас суттєво скорочуються обсяги перевезень великогабаритного вантажу – фрахту, палет, вантажу вагою понад 200 кг. Падіння загалом по ринку й у нашій компанії доставки великогабаритних вантажів сягнуло 20%. Це зумовлено, по-перше, зростанням онлайн-торгівлі, де переважає малий посилковий формат. Другий фактор такого тренду – зниження попиту й обсягу відправок В2В-клієнтів, які почали зменшувати свої запаси та виробляти під замовлення.
Ринок не насичений і продовжує динамічно зростати. Загострюється й конкурентна боротьба. Гравців ринку експрес-доставки тримає в тонусі те, що топові компанії сегмента електронної комерції починають розвивати власну доставку. Вони відкривають свої Dark Store (склади площею 300–700 кв. м, на яких доступно приблизно 1000 найменувань товару). Це пов'язано як з уніканальністю, так і з необхідністю здешевити локальну доставку, зробити її більш гнучкою та сервісною.
З'являються сегментні сервіси, що спеціалізуються на доставці ліків або їжі. Із цим пов’язаний ще один мінітренд: у споживача зросла потреба купувати продукти харчування онлайн із подальшою доставкою додому. Так сформувалася відносно молода ніша. Перспективи її стрімкого розвитку зумовлені тим, що в Україні на харчові продукти все ще припадає значна частка в гаманці споживача.
Появі нових гравців сприяють невисокі бар’єри входу на ринок і наявність в Україні компаній із необхідним для запуску доставки ресурсом.
Такі гравці представлені переважно на місцевих ринках і розігрівають конкуренцію саме в локальній доставці. У майбутньому цілком можливо, що такі компанії розвинуться до гравців національного ринку пори складність масштабування такої бізнес-моделі на всю країну.
Усі ці процеси є позитивними як для споживачів, так і для гравців ринку. Адже для перших вони є гарантією підвищення якості послуг, а других спонукають не стояти на місці та постійно самовдосконалюватись.