Гемблінг по-українськи: зменшення податкових ставок та виявлення проблемних гравців

Що може стати ротором еволюції для грального бізнесу та змусити його працювати на повну потужність

Фото: depositphotos.com

Попри те, що закон про легалізацію азартних ігор був прийнятий близько року тому, ліцензійні оператори продовжують працювати за старим податковим законодавством.  Водночас Верховна Рада щоразу відправляє на повторне голосування проєкт закону 2713-д,  який передбачає нову систему оподаткування грального бізнесу. Цей документ, який Фінансовий комітет Верховної Ради схвалив ще у лютому 2021 року, знижує ставку податку з доходу для організаторів азартних ігор – з 30% до 10%. Зменшується ставка на дохід букмекерів та казино – з 18% до 10%. Крім цього, втричі знижується вартість ліцензій, а виграші до восьми мінімальних зарплат (48 000 грн) звільняються від оподаткування. 

У 2021 році уряд очікує отримати 7,4 млрд грн за видані ліцензії гемблінг-операторам. Хоча реальність показує, що податкова навантаженість може стати перепоною для досягнення запланованих показників. Зараз бюджетні надходження від ліцензій складають понад 1 млрд грн. 

Ключові проблемні питання азартного бізнесу, в тому числі особливості регуляторної політики обговорювалися нещодавно під час вебінару з Kyiv Post. Mind публікує основні тези, які прозвучали під час дискусії з боку Со-СEO Parimatch Tech Романа Сиротяна

Податки по-українськи 

Легалізація азартних ігор – це був дійсно важливий етап, який вже досягнуто. Зараз відбувається процес податкового регулювання, і це дуже важливе питання успішності самої легалізації. 

Відповідно до Податкового кодексу, що не передбачає оподаткування грального бізнесу, обкладання податками відбувається так:

Ми можемо розділити податок на дві частини: податки з бізнесу та податки з виграшу гравців. Відповідно до концепції кривої Лаффера, уряд спочатку підвищує податки, тоді податкові ставки збільшують податкові надходження. Згодом тарифні ставки зменшують податкові надходження, що зменшує інвестиції. Отже, знижується частка «білого» бізнесу.

Зараз ми знаходимося на кривій стороні закону. Загальне податкове навантаження на гравців та бізнес надто високе, а покращення, які пропонуються у проєкті закону  2713-д, зменшать до нуля виграшний податок. 

Хорошим прикладом регулювання є Великобританія, де офшорного ринку майже немає. Країна вважається однією із найнижчою ставкою оподаткування грального бізнесу – всього 15 %. В Європі є приклади країн з чималими податками, але гравці не хочуть платити великі кошти за виграші, прагнучи знайти операторів, які дадуть їм можливість не робити цього. Покращення, які відбудуться в Україні через зниження податку, дозволять азартному бізнесу працювати на повну потужність, оскільки гравці не матимуть жодного стимулу шукати інші місця. 

Технологічні рішення для безпечного гемблінгу 

У законі про державне регулювання азартних ігор зазначено, що базовий принцип функціонування бізнесу – відповідальна гра. Вона передбачає з боку операторів заходи щодо запобігання негативних наслідків, спрямовані на організацію самообмежень та самоконтролю гравців.

Однак прийнятий закон не встановлює достатню кількість обмежень для проблемних учасників гри. А найкращий спосіб регулювати – мати технологічні рішення. Проблемна азартна гра – це не тільки проблема етики, а й цікава і важлива ідея, математичне рішення пошуку точки неповернення, моменту коли азартні ігри починають шкодити людині. 

Оператори й деякі об’єднання у сфері грального бізнесу мають впливати на процес більше, ніж написано в законі, тому що вони мають більше інформації. Вони краще розуміють, якої шкоди та яким чином можна уникнути. Просте самообмеження – не єдиний шлях, і навіть не найкращий спосіб.

Parimatch Tech, як технологічний розробник рішень у сфері розваг, уже почав збирати аналітику для виявлення закономірностей, що допоможуть знайти слушні рішення у цій царині. Звісно, базуючись на міжнародному досвіді. Ефективне регулювання азартного бізнесу вже встановлено у Великобританії. Там компанії мають великий досвід у пошуку моделей особистості, які мають проблеми.

Як правило, проблемні учасники грають удень. Зазвичай вони користуються кредитною карткою, а потім починають використовувати кредит. Ми відстежуємо, як це відбувається в Україні.

У Великобританії гравець не може витрачати більш ніж 25% свого доходу на гру, й оператор має право вимагати підтвердження платоспроможності. Якщо ж витрати перевищуються, то компанія встановлює фінансовий ліміт.

Існують закономірності, коли люди ставали проблемними гравцями, і їх математично можливо вирахувати для кожної країни. Порівняймо це з алкоголем. Ми можемо випити келих вина або щодня випивати пляшку горілки. Ефект буде різний. Задача, яку ми ставимо перед собою, і очікуємо на широку співпрацю з колегами та регулятором, – вирахувати закономірності появи «проблемних гравців» та виписати логічні справедливі обмеження для запобігання їхній появи.

Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у нашому Telegram-каналі Mind.ua та стрічці Google NEWS