Поняття well-being уже кілька років на слуху в тих, хто прагне вивести свій бізнес на новий рівень. Одні говорять про «програми благополуччя» як про панацею від проблем, пов'язаних із карантинними обмеженнями останніх років. Інші стверджують: «Не працює і не варто витрачених зусиль...». Хто правий, а хто не дуже – спробуємо розібратися.
Що потрібно знати кожній компанії, розповіла Mind психотерапевт, співзасновник 4ID Студії корпоративної психології Оксана Лещенко.
Well-being – це загальне благополуччя нашого життя. Підтримка цього напряму в компаніях дозволяє знизити відтік персоналу, підвищити рівень задоволеності життям і роботою у співробітників, їх залученість у робочий процес.
«Розмивання» кордонів дому та роботи – це проблема, з якою зіткнувся кожен другий співробітник, перейшовши на удаленку. Звідси стрес, перевтома і вигорання.
Що можна зробити в цьому випадку в рамках програм well-being:
Існує чимало кейсів, які розповідають про ефективність впровадження «програм благополуччя». Брати корисні деталі з практики інших компаній – це добре, але переймати повністю готову оприлюднену модель не бажано. Не всі заходи, навіть найкреативніші, будуть дієві у вашому випадку. У цьому ще одна особливість well-being-програм: тільки індивідуальний підхід може «відкрити друге дихання» конкретної компанії та її співробітників.
Практика останніх років доводить, що увага до благополуччя пересічних співробітників – це одна з основних бізнес-навичок керівника, який допомагає досягати високої продуктивності всього колективу. Чим вище рівень задоволеності співробітника, тим краще він працює, тому well-being-програми стають частиною корпоративної культури розвинених компаній.
Для американського бізнесу програми well-being стали реальним інструментом в боротьбі з фінансовими витратами внаслідок хвороб і втрат робочого часу підлеглими:
З іншого боку, згідно із взітом ВООЗ, усього $1, інвестований у програми психічного здоров'я, повертає $4 прибутку. Загальний внесок комплексних well-being-програм – це економіяна лікарняних і раптових відгулах по $136 на кожного співробітника!
Well-being-методики – це комплекс заходів, розрахований на віддачу в середньостроковій або довгостроковій перспективі.
Один вебінар або одна-єдина зустріч із психологом у колективі не дадуть очікуваного ефекту. Як і не допоможе «День здоров'я», який проводиться раз на пів року для «галочки».
Не спрацюють також хаотичні рухи та прагнення «зробити все і відразу». Це призведе до зайвих витрат і не дасть бажаного відгуку з боку колективу.
Реальне поліпшення добробуту працівників, а отже, і фінансових результатів компанії досягається через пів року-рік після планомірного впровадження перших комплексних програм.
Для початку роботи в well-being-напрямі потрібні:
Заважає те, що викликає настороженість і опір з боку співробітників.
1. Непослідовність
Приклад:
Куріння для компанії стало майже релігією. Співробітники практично живуть на перекурах, а під час сезонів застуд натовпами йдуть на лікарняні або, що ще гірше, чхають і кашляють на робочих місцях, а потім страждають від ускладнень і хронічних захворювань.
Керівництво заохочує спроби кинути палити – преміює найактивніших, дарує сертифікати на відвідування фітнес-центрів і басейнів. Але... залишає за собою право курити на власному балкончику.
Так не спрацює – потрібен особистий приклад керівника.
2. Зайва напористість
Приклад:
У компанії курять усі, крім керівника, який вирішує почати активну антитютюнову кампанію без попередньої підготовки. Це спричиняє атмосферу недовіри та нерозуміння. Колектив чинить опір, ополчаясь проти керівництва.
Як має бути: спочатку інформаційна підготовка, щоб переконати і зацікавити людей. Потім – дії. Результат – відгук людей і віра в щирі благі наміри керівництва, а не «черговий підступ».
3. Неготовність співробітників приймати допомогу
Приклад:
HR компанії активно впроваджує заходи програми well-being: психологічні вебінари і практики, здорове харчування і фізичні активності, заохочення до здорового способу життя та інше, але... Черговий вебінар зустрічається саркастичним: «Чому вчитимуть цього разу?» і порожніми місцями в аудиторії.
У чому причина неприйняття старань? Неусвідомленість і невміння піклуватися про себе. Якщо людина споживає неусвідомлено, то й цінність запропонованих компанією «смаколиків» для нього нульова.
Загалом додати трошки благополуччя в життя офісного працівника можна й без значних вкладень, досить просто:
1. Пам’ятати про знаменні події – вітати і робити, нехай і невеликі, але приємні подарунки.
2. Заохочувати навчання та особистісне зростання – направляти на курси і стажування, допомагати співробітникам побачити перспективу та нову мету.
3. Сприяти діалогу персоналу з керівництвом – для початку згодяться навіть ящики для листів і дошки з маркерами – головне, щоб люди відчули, що їх чують.
4. Цінувати та оцінювати співробітників гідно – похвала й добре слово – це мотивація, яку не можна ігнорувати.
5. Заохочувати ініціативу і змагальність, підтримувати командний дух – загальні святкування, відвідування футболу або театру, вилазки на природу – це те, що зміцнює зв'язки. Люди із задоволенням беруть участь у конкурсах і розіграшах – стати «Кращим менеджером місяці», володарем звання «Найбільш пунктуальний» або «Самий позитивний» захоче кожен.