4 жовтня 2021 року стався глобальний інтернет-«блекаут». Користувачі Facebook та Instagram зі всього світу скаржилися на проблеми з доступом як до застосунків, так і до вебверсій соціальних мереж. «Впала» і система WhatsApp. Збій Facebook став найтривалішим із 2008 року. Як пояснили у Facebook, збій стався через зміни конфігурації маршрутизаторів. Пізніше Марк Цукерберг особисто вибачився перед користувачами за цей сбій. З оляду на цю ситуацію, спеціаліст із комунікацій, співвласниця та директорка з маркетингу компанії IPSM, Вікторія Кравченко, розповіла Mind до чого варто готуватися зазделегіть і на що звернути увагу маркетологам.
6 годин порожнечі. Як результат, лише за кілька годин Марк Цукерберг втратив більш ніж $6 млрд. На думку експертів, одна година «без соцмереж» коштувала світу збитків на $100 млн.
Звісно, коронакриза «привчила» нас до шокуючих грошових втрат, проте це «сильно» навіть для ковідних часів. За даними американської біржі NASDAQ, рівень падіння акцій за станом на 4 жовтня становив: Twitter – 6,4%; Facebook – 5,7%; Amazon – 2,8%; Apple – на 2,8%; Alphabet – на 2,5%; Netflix – на 2,3%7...
Як пояснили у Facebook, причина такого збою – «зміни конфігурації на магістральних маршрутизаторах, які координують мережевий трафік між центрами обробки даних». Проте пліткарів не зупинити. Подейкують, що у всьому винні хакери.
Цікаво, що сервіси Facebook впали одразу після викривального інтерв'ю колишнього співробітника компанії, який в ефірі CBS розповів про пріоритети прибутку над безпекою користувачів, які панують у компанії. Збіг? Можливо.
Якщо чесно, Марку реально останнім часом не щастить. Прямі втрати компанії від припинення роботи сервісів, за даними аналітичної компанії HUG'S, оцінюються в $60 млн. Капіталізація самої компанії впала (увага!) на $47 млрд.
Авжеж, це не перші складнощі Facebook. Згадаємо лише скандал 2018 року, пов'язаний із незадовільним рівнем конфіденційності користувачів соцмережі. Проте звикнути до того важко. Особливо, якщо ти маркетолог, і левова частка твоєї роботи – це соціальні мережі.
Якщо уявити, що Facebook та Instagram дійсно «вмерли» і більше не воскреснуть. І знаєте – нічого. Звісно, це дієві інструменти просування. Так, Facebook – важлива мережа для моєї компанії. Проте більшою чи меншою мірою ми присутні «усюди». Я кажу про інші соцмережі, публікації в ЗМІ, і – головне – ми маємо власний сайт і особисто спілкуємося з клієнтами.
Чи спровокувала ситуація із соцмережами необхідність переглянути наявні ресурси? Давайте перерахуємо мінімальний must have маркетолога, щоб клієнту було зручно вас знайти, а вам – достукатися до нього, якщо впадуть соцмережі…
Смартфони змінили все. І це не перебільшення. Визнайте – світ є залежним від соцмереж. І для того, щоб така залежність не стала фатальною, потрібно «підстрахуватися».
Без власного сайту бізнесу сьогодні не обійтися. Хоча б звичайний сайт-візитівка. У вас має бути своя точка продажу (товарів чи послуг) обов’язково. Бо маркетплейс – може «впасти», і, щоб ви там не думали, соцмережі та ваші в них аккаунти – це не ваша власність!
Це така собі примарність власності. Власником вашого аккаунту є сама мережа. Тому спиратися потрібно на щось своє.
Соцмережі – це круті канали комунікації, від яких не варто відмовлятися. Проте ви маєте збільшити свою присутність на різних платформах. Авжеж, теоретично «впасти» може все. Та більша варіативність дає більші гарантій, що якась соцмережа таки працюватиме, поки інші «відпочивають».
Якщо просто: у вас мають бути соцмережі чи канали з різними власниками, наприклад, поєднуйте Facebook Цукерберга з Youtube Пейджа та LinkedIn Гейтса, або Telegram Дурова. До речі, через збої із FВ до Telegram приєдналися понад 70 млн нових користувачів. Принаймні, вірогіднність, що все разом «впаде», набагато менша.
Електронна пошта – old school для фанатів чатів. Але вам потрібен «живий» е-mail. Важливо, щоб його «читали» та оперативно відповідали на запити клієнтів. Клієнт має відчувати вашу турботу. Це зручний канал зв’язку. А виважені розсилки ще довго залишатимуться джерелом теплих продажів.
Ну ок. Хоча б телефони важливих клієнтів у вас мають бути.
Звісно, усе залежить від вашого бізнесу. З погляду В2В онлайн і соцмережі це швидше для комунікації та іміджу, для продажів і плідних відносин ми широко використовуємо офлайн-інструменти. Особливо, якщо ваш продукт – дорогий, тоді без дзвінків, особистих розмов та «івентів заради клієнтів» – не обійтись.
І остання порада. Моя улюблена.
Важливо бекапити, зберігати версії ваших сайтів, CRM, Google-доки з певною регулярністю. Без такої корисної «звички» ваш бізнес – під серйозною загрозою.
Уявіть світ, у якому в одну мить зникнуть усі хмарні рішення. Невже такий сценарій і досі здається вам нереальним? Тому закликаю вас завжди думати на випередження.
І пам’ятайте: ЗМІ – все ще дуже важливий майданчик для комунікації. На мою думку, якраз для медіа сьогодні можливі неочікувано позитивні наслідки. І, як завжди, хтось програє, а хтось виграє. Думаю, компанії та публічні персони найближчим часом розпочнуть збільшувати свою присутність у ЗМІ як додаткових площадках.
Звісно, штучний інтелект в інтернет-просторі допомагає маркетологам аналізувати дані та інтереси споживачів, пропонувати їм таргетовану рекламу, відстежувати продажі, удосконалює комунікацію з клієнтами і прогнозує моделі їхньої поведінки. Чат-боти на базі штучного інтелекту вже здатні до глибокого навчання, можуть вести діалог, враховуючи минулі запити клієнта, збирати дані й аналізувати потреби та питання споживачів. Тому ми все більше і більше грузнемо в цифровій залежності.
У найближчі роки маркетологам доведеться зважати на такі тенденції: пандемію та її наслідки, нову етику, стрімкий розвиток високих технологій і безпеку даних. Впевнена: спасіння потопаючого в інтернет-«блекаут» – справа самого потопаючого.
Світ сьогодні дуже нестабільний. Ризик- менеджмент розширює сценарії маркетингових стратегій, додаючи до звичних планів В і С ще п’ять… І найближчим часом ми балансуватимемо між підсиленням конфіденційності клієнта та збором усе більшої кількості даних у ще більш витончені способи.