Велике будівництво доріг в Україні триває, мало не кожного тижня Державне агентство автомобільних доріг («Укравтодор») звітує про нові успіхи. Проте, поки на дорогах державного значення працює спецтехніка й ведуться дорожні роботи, будуються розв'язки та інша інфраструктура, на місцевому рівні такий рух помітний не в усіх містах. Дмитро Петренко, ексголова Держслужби річкового та морського транспорту, розповів Mind про ситуацію, що склалася, зокрема, в Одесі, а також про те, чому місту ще довго чекати нормальних доріг.
Одеса зараз не веде системної політики з розвитку дорожньої інфраструктури, водночас підряди на ремонт доріг ділять між собою фірми із сфери впливу мера міста Геннадія Труханова. Міська рада Одеси зараз розглядає проєкт бюджету міста на 2022 рік і параметри «бюджетної декларації» на 2022–2024 рлки. Так, 2022 року бюджет Одеси має збільшиться до 12 млрд грн, 2023-го – до 13,5 млрд грн, а 2024 року – до 14,8 млрд грн.
Показники зростання казни Одеси підв’язані під очікуване збільшення податкових надходжень від бізнесу міста. І Навіть якщо ці сподівання виправдаються, навряд чи це матиме відчутний ефект, інакше кажучи – дороги в місті кращими не стануть.
Базове питання для будь-якого сучасного міста – це транспортна інфраструктура, але в цій галузі Одеса зараз не провадить системної політики.
Фактично бюджет Одеси 2021 року склав 12 млрд грн, але із цієї маси грошей на інфраструктурні затрати пішло близько півмільярда гривень, усе інше – на проїдання.
Ба більше, навіть ці півмільярда гривень по суті теж були видані під проїдання. А точніше – під роздавання тендерів «своїм» фірмам замість побудови нових розв’язок або втілення уже «старих» проєктів, на запуск яких Одеса чекає уже декілька років поспіль.
Одеса не має цілісної стратегії розвитку транспортної інфраструктури, водночас влада міста влаштовує гонку з «освоєння» бюджету на ремонт доріг. Замість відкритої конкуренції на торгах, підряди «ділять» між собою фірми, які належать до «орбіти впливу» керманича міста Геннадія Труханова.
У таких умовах місцевій владі немає сенсу вибудовувати логістику, передбачати, як зміниться трафік у місті через 5–10 років. Також у Труханова не бачать необхідності займатися плануванням і розробкою проєктів.
Роздавання підрядів на ремонт міських доріг відбувається не за технологічними потребами, а, швидше, за своєрідним «табелем про ранги», тобто залежно від того, який бюджет може «освоїти» та чи інша фірма. І найголовніше – такий формат роздачі підрядів може призвести до «перекосів» у міській казні.
На 2022 рік бюджет Одеси ще не затверджений, у 2021 році місто запланувало витратити 153 млн грн на ремонт доріг і 440 млн грн на утримання електротранспорту.
Фактично міська рада Одеси протягом 2021 року вже встигла «роздати» тендерів на ремонт доріг на 335 млн грн, строк виконання яких – 2021–2022 роки. І за умов незатвердженого бюджету на наступний рік тут як мінімум може опинитися під загрозою фінансування роботи того самого міського електротранспорту.
Проїдання грошей призводить до того, що максимум, на який здатна міська влада, – це «посіяти» масові латки на дорогах у місті, яке стоїть у заторах і потребує сучасних інфраструктурних рішень. В Одесі мають бути розв’язки, особливо там, де триває будівництво нових районів.
Нижче зробимо докладніший розпис, як і яким фірмам влада Одеси 2021 року роздавала підряди на ремонт доріг у місті.
Ця фірма, згідно з даними ЗМІ, належить до пулу «фаворитів «Укравтодору», бо «Ростодострой» фігурує в числі топотримувачів замовлень за проєктом «Велике будівництво» доріг протягом 2020–2021 року.
«Ростдорстрой» відомий, зокрема, своєю «одеською» пропискою, тому в чомусь «закономірно», що 2021 року ця фірма отримала найбільший пул замовлень на ремонт доріг в Одесі – на 160 млн грн, роботи треба виконати протягом поточного та 2022 років.
Найбільший 2021 року підряд вартістю 90,6 млн грн на капітальний ремонт вулиці Преображенської «Ростодорстрой» отримав на торгах у березні, строк виконання робіт – до 31 грудня 2022 року.
У лютому 2021 року «Ростодорстрой» отримав підряд вартістю 27,4 млн грн на ремонт перехрестя між вулицею Водопровідною та провулком Високого, строк виконання робіт – до кінця 2022 року. У вересні 2021 року – замовлення на капремонт вулиці Центральний аеропорт вартістю 27,7 млн грн, строк виконання робіт – до кінця 2022 року. А також підряд на ремонт покриття по вулиці Черняховського, вартість – 16,5 млн грн грн, строк виконання робіт – до кінця 2022 року.
Компанія «Євродор» фігурує в ЗМІ як своєрідний «спаринг-партнер» компанії «Ростдорстрой», тобто ці компанії доволі часто ділять між собою підряди на ремонт державного значення.
«Євродор» 2021 року виграв два тендери на ремонт міських доріг в Одесі. Перший – вартістю 60,8 млн грн на капремонт дороги по вулиці Шота Руставелі, строк виконання робіт – до 31 грудня 2022 року. Другий – на виконання «поточного ремонту вулично-дорожньої мережі Одеси» вартістю 9,9 млн грн, який потрібно закінчити до 31 грудня 2021 року.
«Спаринг-партнером» «Ростдострою» можна назвати компанію «Дорстройгрупп», яка до кінця 2021 року має виконати замовлення на «поточний ремонт вулично-дорожньої мережі Одеси» вартістю 7,6 млн грн. Також ПП «Дорстрой», яке теж отримало підряд на «поточний ремонт вулично-дорожньої мережі Одеси» до кінця 2021 року, але вартістю вже 9,8 млн грн.
Цю фірму деякі ЗМІ напряму відносять до «орбіти впливу» мера Одеси Геннадія Труханова. Ця фірма 2021 року отримала два підряди на ремонту доріг у Південній Пальмірі.
Перший – вартістю 20,7 млн грн на капітальний ремонт вулиці Степової, строк завершення робіт – до 31 грудня 2022 року.
Другий підряд – «поточний ремонт вулично-дорожньої мережі Одеси» до кінця 2021 року, вартість – 13,7 млн грн.
Розглянемо підряди на ремонт міських трас у Південній Пальмірі, які отримали «дрібніші» підрядники, що мають гарні відносини з владою міста.
Після проведеного аналізу закупівель можна сказати, що зараз міська влада Одеси провадить хаотичну політику з ремонту доріг.
Влада Одеси при роздаванні підрядів на ремонт доріг фактично виходить на обмеження за бюджетом. І при цьому навряд чи керується критеріями ефективності витрачання коштів, інакше б не було ситуацій, коли на виконання підряду вартістю до 3 млн грн дається строк аж до кінця 2022 року. Фактично за це час можна було б затвердити проєкти кількох розв’язок і розпочати роботи.
Важко зрозуміти, як саме влада Одеси визначає пріоритетність проведення робіт на тій чи іншій вулиці – у відкритому доступі не було переліку доріг, які готуються ремонтувати у 2021 чи 2022 роках. Є популярна фраза: «Немає грошей держави, є лише гроші платників податків». У нашому випадку цю фразу можна переробити: «Немає грошей міста Одеса, є лише гроші платників податків у місті Одеса».
А отже, експертне середовище та громадянське суспільство Одеси мають об’єднати зусилля та налагодити сталий і дієвий контроль за тим, як влада міста витрачає гроші на дороги.
І також стимулювати мера й місцеву владу розробити сучасну транспортну й інфраструктурну стратегію з проєктами, яких місто дійсно потребує. Варто не лише латати, а й планувати на 10 років вперед, щоб Одеса була сучасною, а не використовувала радянське минуле в інфраструктурі, намагаючись «втиснути» у нього сучасну кількість автотранспорту й населення.
Редакція Mind готова надати слово протилежній стороні, яка згадується у матеріалі, для висловлення свого погляду на наведені питання.